Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-23, 21:23
  #1
Medlem
Jag har en trådlös router och tänkte ansluta en accesspunkt för att få bättre täckning.
Skall jag använda samma SSID och lösenord på den nya? Kommer enheterna att ansluta direkt till den starkaste?
Citera
2017-07-23, 22:14
  #2
Medlem
Bongomans avatar
Klienter vill hänga kvar så länge de kan. De flyttar inte över till en bättre frivilligt. De ska göra det men fungerar dåligt. Satsa på ett system med smarta accesspunkter som pratar med varandra. Cisco är bäst men passar nog inte din plånbok. Unifi är nog det som ligger i rätt prisklass. Du ska stänga wifi i routern.
Citera
2017-07-24, 01:46
  #3
Medlem
OK, men nu har grejerna och sitter inte i sjön och tänker inte köpa nåt mer.
Men vad menar du med att stänga av Wi-Fi i routern? Jag har en D-Link router med Wi-Fi i källaren och eftersom jag vill ha lite bättre täckning på bottenplan tänkte jag slänga in en AP som jag kommit över.
Citera
2017-07-24, 21:47
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjuochenhalvtum
OK, men nu har grejerna och sitter inte i sjön och tänker inte köpa nåt mer.
Men vad menar du med att stänga av Wi-Fi i routern? Jag har en D-Link router med Wi-Fi i källaren och eftersom jag vill ha lite bättre täckning på bottenplan tänkte jag slänga in en AP som jag kommit över.
Det kryllar av standarder, tekniska lösningar och buggiga programversioner kring detta så det går knappast att uttala sig om hur två ptodukter från olika leverantörer kommer att uppträda.

Men du bör göra så här:
Kolla om det finns uppgraderingar och senare firmware till dina prylar och installera dem isf.
Sätt samma SSID och WPA2-PSK i båda WLAN.
Stäng av och använd aldrig WPS.
Placera antennerna på det avstånd från varandra som det var problematiskt att ansluta WiFi när du bara hade en. (Jag förutsätter att du har sladd mellan dem - Överlägset bäst i alla lägen!! )
Anslut med en smartphone 'bortom' den ena, och medan du streamar en film/TV/YTB så rör du dig långsamt mot och förbi den andra (du bör titta på fem - tio minuter film)
Har du en laptop som ska användas trådlöst så gör du sedan om samma sak med den.

Gick det bra så är du nöjd och klar och kan placera router och accesspunkt där du vill ha dem.

Annars byter du SSID (men kör samma WPA2-PSK) på ena WLANet. Efter att har lärt mobil (och dator) båda näten så gör du om streamingprovet(med en ANNAN film).
Citera
2017-07-26, 11:51
  #5
Medlem
OK, tack, jag provar med samma SSID.
Men jag bör väl kunna avgöra vilken jag är ansluten till genom att titta på signalstyrkeindikatorn i mobil/laptop?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback