Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-01, 00:07
  #169
Medlem
Frihetsministeriets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Man börjar ju sitt musikköpande med de kända artisterna. Jag har nästan allt med Springsteen, Dylan, Led Zeppelin, Black Sabbath, Jimi Hendrix, Johnny Cash, The Doors & Bob Marley. Sedan måste man ju upptäcka nya artister om man vill bredda sitt musikintresse. Kan ju inte bara spela de kändaste.

Okej? Så menar du på allvar att du tycker att de artister du länkade till håller samma nivå som Springsteen, Dylan, Led Zeppelin, Black Sabbath, Jimi Hendrix, Johnny Cash, The Doors & Bob Marley? Om du nu tycker det så är du antingen 100% tondöv eller så har du druckit en väldans massa blekningsmedel. Köpte du skivorna bara för att de var kända och för att du då antog automatiskt att de måste vara bra? Gillar du ens att lyssna på dem? Jag får intrycket av att din musiksmak är så jävla värdelös och på en så låg nivå att du inte ens har kapaciteten att uppskatta exempelvis Dylan och The Doors. Nej, du kanske inte vill länka bara de kändaste, men du länkade ju ändå ingen som är känd på riktigt, så förstår inte vad som är problemet med att åtminstone länka till en Springsteen låt?

Citat:
Jag har skivorna också men eftersom jag har dator så kollar jag ju hellre på den.

Syftar du på att du har skivorna av de värdelösa artisterna du länkade? Du verkar ha en väldigt ytlig och artificiell inställning till musik, skulle du någonsin kunna lyssna på en låt där den kvinnliga sångaren är ful som stryk?
Citera
2017-08-01, 00:21
  #170
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frihetsministeriet
Okej? Så menar du på allvar att du tycker att de artister du länkade till håller samma nivå som Springsteen, Dylan, Led Zeppelin, Black Sabbath, Jimi Hendrix, Johnny Cash, The Doors & Bob Marley? Om du nu tycker det så är du antingen 100% tondöv eller så har du druckit en väldans massa blekningsmedel. Köpte du skivorna bara för att de var kända och för att du då antog automatiskt att de måste vara bra? Gillar du ens att lyssna på dem? Jag får intrycket av att din musiksmak är så jävla värdelös och på en så låg nivå att du inte ens har kapaciteten att uppskatta exempelvis Dylan och The Doors. Nej, du kanske inte vill länka bara de kändaste, men du länkade ju ändå ingen som är känd på riktigt, så förstår inte vad som är problemet med att åtminstone länka till en Springsteen låt?

Det var ju därför jag ställde massa frågor kring hur urvalet skulle göras. Det var ju redan känt för dig att jag håller Springsteen högt, därför tänkte jag att det var bättre att lyfta fram andra mindre kända artister som representanter för min musiksmak.

Citat:
Syftar du på att du har skivorna av de värdelösa artisterna du länkade? Du verkar ha en väldigt ytlig och artificiell inställning till musik, skulle du någonsin kunna lyssna på en låt där den kvinnliga sångaren är ful som stryk?

Fast jag tycker ju att den musiken är bra.
Citera
2017-08-01, 00:40
  #171
Medlem
Frihetsministeriets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Det var ju därför jag ställde massa frågor kring hur urvalet skulle göras. Det var ju redan känt för dig att jag håller Springsteen högt, därför tänkte jag att det var bättre att lyfta fram andra mindre kända artister som representanter för min musiksmak.

Återigen: Anser du att dessa artister håller lika hög kvalitet som Springsteen, Dylan, Led Zeppelin, Black Sabbath, Jimi Hendrix, Johnny Cash, The Doors & Bob Marley? Jag förstår liksom inte vad det är för fel på dig, jag sa att du kunde ta vilken jävla låt du vill så länge du anser att de är kvalitativa och är finkulturella, och det spelar ingen roll egentligen ifall de är obskyra eller ej, men om du bara hade länkat de mest kända låtarna hade jag ifrågasatt hur pass ytlig din kärlek till dessa artister är, vilket i sin tur hade påverkat mitt bedömande av huruvida du ens uppskattar dem i sin helhet. Det viktigaste i detta sammanhang var att du länkade till låtar som du anser är BRA OCH FINKULTURELLA (inget mer med det). Det fanns ingenting som sade att det var något problem om du tog med en enstaka Springsteen låt ens (hade du valt en obskyr Springsteen låt så hade jag bara antagit att du hade en djupare förtjusning i honom).

På tal om det: Tycker du på allvar att de artister du länkade till är finkultur? Om svaret är ja, så vet jag faktiskt inte ifall jag vill fortsätta argumentera med dig eftersom jag är rädd för att jag ska förlora 50 IQ-poäng och bli dummare än vad jag redan är.

Återigen: Köpte du skivorna av dessa stora band och artister bara för att de var kända och för att du då antog automatiskt att de måste vara bra?

Citat:
Fast jag tycker ju att den musiken är bra.

Du undviker att svara på mina frågor:

Återigen:

Syftar du på att du har skivorna av de värdelösa artisterna du länkade?

Du verkar ha en väldigt ytlig och artificiell inställning till musik, skulle du någonsin kunna lyssna på en låt där den kvinnliga sångaren är ful som stryk?
Citera
2017-08-01, 00:59
  #172
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frihetsministeriet
Återigen: Anser du att dessa artister håller lika hög kvalitet som Springsteen, Dylan, Led Zeppelin, Black Sabbath, Jimi Hendrix, Johnny Cash, The Doors & Bob Marley? Jag förstår liksom inte vad det är för fel på dig, jag sa att du kunde ta vilken jävla låt du vill så länge du anser att de är kvalitativa och är finkulturella, och det spelar ingen roll egentligen ifall de är obskyra eller ej, men om du bara hade länkat de mest kända låtarna hade jag ifrågasatt hur pass ytlig din kärlek till dessa artister är, vilket i sin tur hade påverkat mitt bedömande av huruvida du ens uppskattar dem i sin helhet. Det viktigaste i detta sammanhang var att du länkade till låtar som du anser är BRA OCH FINKULTURELLA (inget mer med det). Det fanns ingenting som sade att det var något problem om du tog med en enstaka Springsteen låt ens (hade du valt en obskyr Springsteen låt så hade jag bara antagit att du hade en djupare förtjusning i honom).

Givetvis inte över tid om man ser till musikhistorien. Nu handlade det ju dock inte om karriären i helhet. Du sade att jag skulle länka 10 låtar. Jag velade ju fram & tillbaka när det gällde avdelningen som inte var klassisk musik. Visste inte om jag skulle köra kända artister eller chansa på okända. Uppenbarligen misslyckades mina val då. Trodde du skulle kalla det fegt om jag körde på de kändaste namnen.

Citat:
På tal om det: Tycker du på allvar att de artister du länkade till är finkultur? Om svaret är ja, så vet jag faktiskt inte ifall jag vill fortsätta argumentera med dig eftersom jag är rädd för att jag ska förlora 50 IQ-poäng och bli dummare än vad jag redan är.

Nej, det tycker jag inte. Jag sade ju att jag betraktar klassisk musik som typisk finkultur. Jag trodde jag skulle få högre poäng på de första 5 jag länkade. De sista 10 skulle representera min musiksmak. Du betonade ju att jag skulle välja det jag gillar.

Citat:
Återigen: Köpte du skivorna av dessa stora band och artister bara för att de var kända och för att du då antog automatiskt att de måste vara bra?

Man började ju med Bon Jovi, Guns'n'Roses, Springsteen & Metallica då de var kända & jag gillade dem. Sedan för att upptäcka mer så gick jag till bibblan & läste i musiklexikon. Snackar alltså högstadie. Fastnade då för Bob Marley, The Doors...ja dom jag har nämnt. Köpte deras skivor & lyssnade på den musiken.

Sedan måste man ju börja upptäcka nytt. Våga satsa på okända & inte bara på de världsberömda.

Citat:
Syftar du på att du har skivorna av de värdelösa artisterna du länkade?

Du verkar ha en väldigt ytlig och artificiell inställning till musik, skulle du någonsin kunna lyssna på en låt där den kvinnliga sångaren är ful som stryk?

Ja, jag har skivor med de artisterna.

Klart att jag skulle kunna lyssna på någon som är ful också.
Citera
2017-08-01, 01:28
  #173
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frihetsministeriet

I ditt fall så måste jag faktiskt medge att om detta på allvar är det bästa du kan komma med så har du åtminstone en utav de mest värdelösa och urvattnade musiksmakerna jag någonsin stött på, och samtidigt har du definitivt inte en finkulturell konstkonsumtion i det stora hela.

Jag förstår inte varför det är nödvändigt att håna bara för att jag misslyckades i ditt test. Jag tog ju din uppgift på allvar & funderade på vilken linje jag skulle gå på. Valde till slut att satsa på okända då min tanke var att det representerar en persons musiksmak bäst. Vem som helst kan ju plocka ut 10 världsartister ur historien. Det är ju när man mera går bortanför de kändaste som det visar vilken sorts smak man har.

Chansningen misslyckades men det är inte mer med det. Hade frågeställningen varit vilka världskända artister man gillar mest i historien så hade jag satsat på dem nämnda. Då hade ju dock mängder med andra också gjort samma val så det hade inte riktigt utkristalliserat min stil.
Citera
2017-08-01, 02:22
  #174
Medlem
Stivalis avatar
Okej, nu är det ju kört, men du får gärna redogöra för hur utfallet blivit om jag kört min alternativa lista med enbart världskända musiker. Hade någon av dem fallit ur ramen eller menar du att allihopa är finkultur & vore rätt kort att satsa på?

Citat:
Ursprungligen postat av Stivali

Giuseppe Verdi - La donna é mobile
https://www.youtube.com/watch?v=eY1T0lZnUdU

Wolfgang Amadeus Mozart - Slädfärd
https://www.youtube.com/watch?v=eqRW0GxjiTM

Georges Bizet - Habanera
https://www.youtube.com/watch?v=icJRTdpS2pU

Vad är din bedömning?

Stir it up
https://www.youtube.com/watch?v=S3UqvWk8-uw

Thrill of it all
https://www.youtube.com/watch?v=7uRqB7rcbvQ

Badlands
https://www.youtube.com/watch?v=zSEYQ4Rpgks

I still miss someone
https://www.youtube.com/watch?v=i82yAI88xN8

Ramble on
https://www.youtube.com/watch?v=MmaN-z8PoE8

Break on through
https://www.youtube.com/watch?v=-r679Hhs9Zs

Skulle tagit May this be love men hittar inte den på Youtube så det får bli
Purple Haze
https://www.youtube.com/watch?v=h7wIlL6ybFk
Citera
2017-08-01, 14:19
  #175
Medlem
Frihetsministeriets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Jag förstår inte varför det är nödvändigt att håna bara för att jag misslyckades i ditt test. Jag tog ju din uppgift på allvar & funderade på vilken linje jag skulle gå på. Valde till slut att satsa på okända då min tanke var att det representerar en persons musiksmak bäst. Vem som helst kan ju plocka ut 10 världsartister ur historien. Det är ju när man mera går bortanför de kändaste som det visar vilken sorts smak man har.

Dina låtar var varken kvalitativa eller finkulturella, men bara för att något inte är finkulturellt så betyder det ej att det inte kan vara kvalitativt. Ja, det avspeglar din musiksmak och din musiksmak suger riktigt hårt om du anser att detta är kvalitativ musik. Skulle även vilja vara så fräck och föreslå att du är tondöv (tänker vara ärlig med dig istället för att vara politiskt korrekt). Som sagt: Det väsentliga är inte att dina val ska vara obskyra, utan att du ska anse att de är finkulturella. Du valde att välja obskyra artister som illustrerade din musiksmak dock, och till följd av det avslöjade du att din musiksmak är både smaklös och WT. Förstår inte varför du blir butthurt och gnäller över att jag hånar dig när det är vad hela detta test ska gå ut på: Avgöra ifall din musiksmak är WT.

Citat:
Chansningen misslyckades men det är inte mer med det. Hade frågeställningen varit vilka världskända artister man gillar mest i historien så hade jag satsat på dem nämnda. Då hade ju dock mängder med andra också gjort samma val så det hade inte riktigt utkristalliserat min stil.

ÅTERIGEN: DET SPELAR INGEN ROLL OM DE ÄR VÄRLDSKÄNDA ELLER OBSKYRA, UTAN DET ÄR DU SOM GÖR DET SÅ SINNESSJUKT BAJSNÖDIGT OCH ÖVERKOMPLICERAT GENOM ATT GÅNG PÅ GÅNG TA UPP DETTA. DET SPELAR INGEN ROLL OM ANDRA MÄNNISKOR VÄLJER SAMMA TYP AV MUSIK FÖR DET AVSPEGLAR FORTFARANDE DERAS MUSIKSMAK OCH OM DEN ÄR HÖGKVALITATIV ELLER FINKULTURELL.
Citera
2017-08-01, 14:47
  #176
Medlem
Frihetsministeriets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Okej, nu är det ju kört, men du får gärna redogöra för hur utfallet blivit om jag kört min alternativa lista med enbart världskända musiker. Hade någon av dem fallit ur ramen eller menar du att allihopa är finkultur & vore rätt kort att satsa på?

Vad är din bedömning?

Stir it up
Skulle vilja säga att det är i samma liga som Louis Armstrong. Det är i den trevliga zonen mellan finkultur och simpel underhållning, och jag skulle vilja påstå att det är relativt finkulturellt. Men givetvis är ju min definition av finkultur inte fullkomligt reaktionär, utan jag ser det även ur ett post-modernistiskt perspektiv.

Min hemsnickrade bedömning: 45% finkultur och 55% simpel underhållning

Thrill of it all
Jag vet inte riktigt ifall dagens finkulturella etablissemang håller med mig eftersom de har en väldigt nedvärderande syn på Metal och Hårdrock, men jag skulle vilja säga att det här också befinner sig i den trevliga mellanzonen. I framtiden tror jag att band som Black Sabbath kommer få en finkulturell kultstatus inom det elitistiska kulturetablissemanget. Observera även att jag gör bedömningen baserad på enskild låt och att det finns andra låtar som dessa band och artister har gjort som är mer och mindre finkulturella.

Min hemsnickrade bedömning: 40% finkultur och 60% simpel underhållning

Badlands
Befinner sig även i den trevliga zonen mellan finkultur och simpel underhållning. När någonting befinner sig i denna zon så kan det både uppskattas av det finkulturella och elitistiska kulturetablissemanget, på samma gång som även pöbeln kan göra det.

Min hemsnickrade bedömning: 45% finkultur och 55% simpel underhållning

I still miss someone
Befinner sig likaså i den trevliga zonen mellan finkultur och simpel underhållning.

Min hemsnickrade bedömning: 45% finkultur och 55% simpel underhållning

Ramble on
Nu är Led Zeppelin i sig relativt finkulturellt och befinner sig i zonen, men just denna liveverision skulle jag vilja påstå i sig är väldigt dålig, men i sig kan jag inte låta det påverka bedömningen, men om jag jämför denna version med studioversionen så anser jag att den sistnämnda är mer finkulturell och någonstans i stil med 40% finkultur och 60% simpel underhållning.

Min hemsnickrade bedömning: 30% finkultur och 60% simpel underhållning

Break on through
Ja, denna befinner sig i mellanzonen likaså, men mer än de andra rocklåtar du presenterat hitintills.

Min hemsnickrade bedömning: 50% finkultur och 50% simpel underhållning

Purple Haze
Var det menat att detta skulle vara Jimi Hendrix? Detta är ett coverband. Är du säker på att du inte är tondöv? Man hör ju på rösten att det inte är han, och det instrumentala håller inte ens i närheten av lika hög kvalitet som Jimi Hendrix Experience. Originalversionen skulle jag vilja påstå är 50% finkultur och 50% simpel underhållning. Denna version sög riktigt hårt i jämförelse, och den var betydligt mindre finkulturell oavsett om den var sämre eller ej.

Min hemsnickrade bedömning: 25% finkultur och 75% simpel underhållning.
Citera
2017-08-01, 18:33
  #177
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frihetsministeriet
Purple Haze
Var det menat att detta skulle vara Jimi Hendrix? Detta är ett coverband. Är du säker på att du inte är tondöv? Man hör ju på rösten att det inte är han, och det instrumentala håller inte ens i närheten av lika hög kvalitet som Jimi Hendrix Experience. Originalversionen skulle jag vilja påstå är 50% finkultur och 50% simpel underhållning. Denna version sög riktigt hårt i jämförelse, och den var betydligt mindre finkulturell oavsett om den var sämre eller ej.

Min hemsnickrade bedömning: 25% finkultur och 75% simpel underhållning.

Ja, det var menat att det skulle vara Jimi Hendrix. Datorn krånglade & hängde sig hela tiden så jag brydde mig inte om att själv lyssna på de sista klippen jag länkade för allt tog sån tid när datorn hackade.

EDIT: Har lyssnat på låten nu. Visst, det var ett coverband. Tycker ändå att de lyckades riktigt bra, både med det instrumentala & sången.
__________________
Senast redigerad av Stivali 2017-08-01 kl. 18:48.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback