Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-23, 19:13
  #1
Medlem
Tja

Jag tar 6 mg xanor dagligen, 3 mg morgon/kväll (4mg av dem är depo) pga kraftiga ångest problem. Är alkoholist och rök på ett återfall som varade en vecka. Bakfyllan och abstinensen va inte o leka med, tog ca 6-7 mg morgon men hjälpte inte riktigt ändå. Drog till Psykakuten och fick utskrivet 40mg Stesolid (ska ta 10mg när abstinensen är som värst) Men asså är inte typ 1mg xanor samma styrka som 10 mg stes? (jag har ganska hög tolerans pga många års bruk a benzo. Jag vill ju inte ta dessa mängder Xanor som jag gjort vill ju ligga på samma mängd som jag har utskrivet, men ett återfall o allt vad det för med sig så skiter man i det, vill ju bara abstinensen ska försvinna. Har dock hört att Stes ska va lite bättre mot ångest/abstinens men borde jag inte fått lite mer utskrivet då? Jag antar att det inte är någon fara anda blanda dessa 2? (btw jag antar jag kanske skulle skriva i någon annan flik typ medicinsk, men hitta inte var)
__________________
Senast redigerad av erki79 2017-07-23 kl. 19:22.
Citera
2017-07-23, 19:44
  #2
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
0.01. Rubriken är korrigerad för att på ett bättre sätt spegla innehållet i trådstarten. Samt 0.02. Jag provar att skicka över tråden till Drogrehabilitering, då jag tror att du kan få bättre svar där.

Bensodiazepiner------------------>Drogrehabilitering

/Mod.
__________________
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2017-07-23 kl. 19:55.
Citera
2017-07-24, 13:15
  #3
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Drogrehabilitering är egentligen inte mitt område, men eftersom du ännu inte har fått svar, så tänkte jag - utifrån min något begränsade kunskap - dela med mig av lite tankar om din situation:

Angående att blanda vanliga Xanor, Xanor Depot och Stesolid, så kan jag inte svara på om det är direkt farligt (troligtvis inte i medicinska doser och jag antar att din läkare är medveten om att du har tillgång till och brukar samtliga tre), men däremot så är det en hyfsat ovanlig ordination. Xanor och Xanor Depot är mer vanligt (exempelvis Xanor Depot som grundbehandling och vanliga Xanor vid behov).

Min uppfattning - om någon anser att jag har fel, så får ni komma in och rätta mig - är att Stesolid (Diazepam) är mer optimalt för att behandla alkoholabstinens och ofta används i det här syftet, eftersom det har en både muskelrelaxerande, krampförebyggande/hävande och ångestdämpande effekt. Xanor har vanligtvis en god ångestdämpande effekt, men inte lika tydliga muskelrelaxerande/kramplösande egenskaper.

Det här med ditt användande av alkohol och bensodiazepiner låter som en ond cirkel. Dels för att båda substanserna påverkar hjärnan på ett liknande sätt (någon som är mer insatt får gärna komma in i tråden och förklara exakt hur), vilket är varför man ofta lindrar alkoholabstinens med bensodiazepiner - jag har även läst om personer som har berättat att alkohol lindrar bensoabstinens. I vilket fall som helst, så leder långvarigt bruk av bensodiazepiner (särskilt i så höga doser) till toleransutveckling, beroende och mer ångest. Detsamma gäller för alkohol. I slutändan blir det lite som frågan: Vad kom först - hönan eller ägget?

Med andra ord: Hur ser du själv på din ångestproblematik? Fanns den där innan du började missbruka/bruka eller är den en effekt av alkohol- och benso (miss)bruk? Kanske började du rentav självmedicinera bort din ångest med hjälp av alkohol en gång i tiden? Spontant känns det som att du behöver gräva djupare och försöka hitta en lösning på eventuella underliggande problem, som inte är symtomlindrande (alkohol och bensodiazepiner). Tydligt är att inte ens höga doser bensodiazepiner kommer att lösa din problematik i längden.

Angående vad som är bäst mot akut alkoholabstinens (jag har ingen personlig erfarenhet, utan detta baseras på vad jag har läst), så är min uppfattning att Diazepam är att föredra framför Alprazolam.

Mvh
__________________
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2017-07-24 kl. 13:19.
Citera
2017-07-25, 05:57
  #4
Avstängd
DiegoCostas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Drogrehabilitering är egentligen inte mitt område, men eftersom du ännu inte har fått svar, så tänkte jag - utifrån min något begränsade kunskap - dela med mig av lite tankar om din situation:

Angående att blanda vanliga Xanor, Xanor Depot och Stesolid, så kan jag inte svara på om det är direkt farligt (troligtvis inte i medicinska doser och jag antar att din läkare är medveten om att du har tillgång till och brukar samtliga tre), men däremot så är det en hyfsat ovanlig ordination. Xanor och Xanor Depot är mer vanligt (exempelvis Xanor Depot som grundbehandling och vanliga Xanor vid behov).

Min uppfattning - om någon anser att jag har fel, så får ni komma in och rätta mig - är att Stesolid (Diazepam) är mer optimalt för att behandla alkoholabstinens och ofta används i det här syftet, eftersom det har en både muskelrelaxerande, krampförebyggande/hävande och ångestdämpande effekt. Xanor har vanligtvis en god ångestdämpande effekt, men inte lika tydliga muskelrelaxerande/kramplösande egenskaper.

Det här med ditt användande av alkohol och bensodiazepiner låter som en ond cirkel. Dels för att båda substanserna påverkar hjärnan på ett liknande sätt (någon som är mer insatt får gärna komma in i tråden och förklara exakt hur), vilket är varför man ofta lindrar alkoholabstinens med bensodiazepiner - jag har även läst om personer som har berättat att alkohol lindrar bensoabstinens. I vilket fall som helst, så leder långvarigt bruk av bensodiazepiner (särskilt i så höga doser) till toleransutveckling, beroende och mer ångest. Detsamma gäller för alkohol. I slutändan blir det lite som frågan: Vad kom först - hönan eller ägget?

Med andra ord: Hur ser du själv på din ångestproblematik? Fanns den där innan du började missbruka/bruka eller är den en effekt av alkohol- och benso (miss)bruk? Kanske började du rentav självmedicinera bort din ångest med hjälp av alkohol en gång i tiden? Spontant känns det som att du behöver gräva djupare och försöka hitta en lösning på eventuella underliggande problem, som inte är symtomlindrande (alkohol och bensodiazepiner). Tydligt är att inte ens höga doser bensodiazepiner kommer att lösa din problematik i längden.

Angående vad som är bäst mot akut alkoholabstinens (jag har ingen personlig erfarenhet, utan detta baseras på vad jag har läst), så är min uppfattning att Diazepam är att föredra framför Alprazolam.

Mvh
Du har mycket riktigt i mycket av det du säger, ska vi tala rent kemiskt så får jag sitta här tills i morgon kväll, men ekvalent dos alprazolam> 0.50=10mg...omkring...Så det enda adekvata rådet är att hålla alprazolamen på konstant nivå, avsluta alkohol direkt, lägg till dessa diazepam.
Ja, diazepam lämpar sig fruktansvärt bra som utsättningsmedicin, pga lång halveringstid, muskelavslappnande...precis som du skriver.

Det är inte farligt om man ej överdoserar grovt olika bensodiazepiner, ld50 är väldigt hög.
De är neutruonsmittor som fäster på gaba-a, likadana receptorer som alkohol, där av får du ett visst lugn av alkohol när bzd sätts ut, de hjälper alltså till att hindra neutroner att gå banas när membran har skadats och glutamat frisätts kopiöst, då vill nervcellerna ha sitt nartuliga skydd, membran i form, annars så reagerar dessa "smittor" rätt hårt, dvs, du har skadat dina nervcellers membran och då är de känsliga för andra yttre påverkan.
Dock hjälper ej alkohol såklart då det endast påfrestar ett redan påfrestat CNS, samt att det påverkar mer på det sympatiska nervsystemet och bryter ned membran snabbare...
Samt så fuckar det upp än mer med endokrina organ, samt endokrina och exokrina organ som tex pankreas, både hormoner där=endokrina= insulin, så att kroppen ska kunna ta upp kolhyderater, enzymer som är viktiga för metabolismen>exokrina delen av pankreas.

Hela hypothalamus och hypofysen blir påverkade vilka är överordnade endokrina organ som gör att du känner ångest, tack vare hormoner som frisätts trots att det ej är meningen att de ska göra det.
Så.
__________________
Senast redigerad av DiegoCosta 2017-07-25 kl. 06:13.
Citera
2017-08-29, 17:40
  #5
Avstängd
DiegoCostas avatar
Hur går det?
Blev ni något klokare?
Givetvis så ska det stå neuroner...haha😅

Utsättning med diazepam och alprazolam när alkoholen är din melodi ts.
När du är nere på 3mg alprazolam så klipper du dessa helt och lägger till c:a 100mg diazepam, tar bort en 10a per vecka.
Gå aldrig upp i dos om det känns jobbigt, utan stanna i sådana fall kvar på dosen i en vecka extra.
Lycka till.

Hehe, det finns små faktafel i texten som pojkvännen har författat.
Men inget speciellt att hänga upp sig på.
Jag rekommenderar att du gör så som jag har beskrivit.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback