Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-07-24, 20:39
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Vad är det för fördel i detta fall med en propeller optimerad för en motor med upp till fyra gånger högre effekt än TS:s motor? Visst, han har ju växlar så nog kan han snurra runt propellern på låg växel men vad är det för bra med det jämfört med att ha högre växel i och en mindre propeller som är mer normal i förhållande till effekten?

Det är ju inte så att TS båt kommer att gå så fort som om den hade haft en 90-hästars motor på något sätt.
En berättigad fråga pga att svaret handlar om "marknadsanpassning" och nästan inte alls på ingenjörsteknink.

Men först ber jag dig: Titta på en större RIB med inombordare(drev) och en gammal hamnbogserare från 30-/40-talet. Båda med 500 hp maskin. Vilken har en "normal" propellerstorlek? (Jag tror knappt RIBben flyter med bogserbåtens propeller som last.)

Det handlar förstås om utväxling samt hur mycket man behöver reducera/optimera drivsystemets släpmotstånd i vattnet.

On topic: De mindre och lätthanterliga motorernas propellrar är mer utformade för att tåla den behandling de utsästts för - både på land i samband med förvaring/förflyttning och på båten vid nära-land-upplevelser. Än att de är optimerade för sitt egentliga jobb alltså.

En propeller i fint skick från en mellanstor motor är relativt enkelt att komma över utan att behöva betala nypris. Och - åter - med utväxling så fixas all anpassning TS behöver. (Jag har dessutom fått för mig att TS är en entusiastisk ung man med då vanligtvis inte outtömliga resurser för hobbyprojekt.)

Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag övervägde att köpa en ställbar propeller till min ena utombordare för ett par år sedan, en sån här http://propulse.se/ men jag läste om en del som tappat propellerblad så jag sket i det och köpte en vanlig i aluminium istället. Så länge de håller kanske de är bra, man kan ju då prova sig fram med lite olika stigning och se vad som blir bäst.
Samma här, dvs jag också. Jag misstänker att de drabbats av "skitsnack" från stock-konservativa branschkollegor.

Men jag anser också rent ingenjörsmässigt att deras idé inte är helt lämpad för de mindre motorerna (samma skäl som ovan). Men också mindre optimal för de större motorerna, om man förväntar sig farter på 35 knop och däröver.

Den som har en båt som är väl optimerad för fart och bränsleförbrukning("transportbåt") och som kommit på att det vore kul att börja köra wakeboard/vattenskidor på semestern, tycker jag ska köpa en ProPulse som reservpropeller och ta sig jobbet att byta till den ställbara när man kommit fram till sommarstugeön.
Citera
2017-07-24, 21:28
  #26
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P1200VB
Jag säger inte emot detta men det är som sagt något som främst ger nytta där man har många hamnanlöp. När jag skrev manövrerbarhet så syftade jag inte bara på förmågan att gira utan även att ändra fart vid hamnanlöp. Det är givetvis så att det är bättre att ha en propeller med varierbar stigning vid den typen av trader som färjor m.m. i regel trafikerar annars hade man inte byggt så med tanke på inköps och underhållskostnader.

Det är klart att det inte går att räkna ut accelerationen utan att veta vilket arbete drivlinan utför. Men den informationen får du inte bara genom att veta toppeffekten som motorn kan leverera. Visst, med CPP kan du lägga dig på fastvarvtal där fartygets maskiner i regel levererar maximal effekt men detta är svårt när det gäller exempelvis bilar, motorcyklar eller mindre båtar med fast propeller (som i fallet med trådskaparens båt). Där får man i stället förlita sig på att motorn klarar av att leverera duglig effekt över ett brett varvtalsregister. Och i verkligheten är det då medeleffekten som ger accelerationen, inte toppeffekten.
Det är förstås en teoretisk räkneuppgift eftersom jag sa att vi ska försumma sådant som egentligen spelar rätt stor roll och du får räkna med precis vilken utväxling, propellerdiameter, stigning och vad du vill så länge du kan lösa uppgiften med de givna förutsättningarna.

Nu har jag redan indikerat att det är en kuggfråga, uppgiften går att lösa enbart m h a effekten men inte med momentet. Jag ställde frågan för att väcka insikten att moment inte betyder någonting utan varvtal och moment gånger varvtal är just effekt. Som jag redan sagt så kan en motor utöva ett visst moment även när den är avstängd och t o m TS kanske fattar att en avstängd motor inte ger någon vidare fart för båten.

Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
En berättigad fråga pga att svaret handlar om "marknadsanpassning" och nästan inte alls på ingenjörsteknink.

Men först ber jag dig: Titta på en större RIB med inombordare(drev) och en gammal hamnbogserare från 30-/40-talet. Båda med 500 hp maskin. Vilken har en "normal" propellerstorlek? (Jag tror knappt RIBben flyter med bogserbåtens propeller som last.)

Det handlar förstås om utväxling samt hur mycket man behöver reducera/optimera drivsystemets släpmotstånd i vattnet.

On topic: De mindre och lätthanterliga motorernas propellrar är mer utformade för att tåla den behandling de utsästts för - både på land i samband med förvaring/förflyttning och på båten vid nära-land-upplevelser. Än att de är optimerade för sitt egentliga jobb alltså.

En propeller i fint skick från en mellanstor motor är relativt enkelt att komma över utan att behöva betala nypris. Och - åter - med utväxling så fixas all anpassning TS behöver. (Jag har dessutom fått för mig att TS är en entusiastisk ung man med då vanligtvis inte outtömliga resurser för hobbyprojekt.)
Skulle det vara enklare/billigare att få tag på en propeller för en 90-hästars än till en 15-hästars utombordare? En sprillans ny aluminiumpropeller i 15-hp-klassen kostar ju inte mer än 500 spänn så det är ju ingen förmögenhet man sparar om man nu skulle hitta en från en 90-hästars och använda till sin 15 hp motor.

Men visst, hittar man någon överstor propeller som man får gratis så är det inte hela världen utan den går att använda tack vare att man kan välja en lämplig utväxling i detta fall.

Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Samma här, dvs jag också. Jag misstänker att de drabbats av "skitsnack" från stock-konservativa branschkollegor.

Men jag anser också rent ingenjörsmässigt att deras idé inte är helt lämpad för de mindre motorerna (samma skäl som ovan). Men också mindre optimal för de större motorerna, om man förväntar sig farter på 35 knop och däröver.

Den som har en båt som är väl optimerad för fart och bränsleförbrukning("transportbåt") och som kommit på att det vore kul att börja köra wakeboard/vattenskidor på semestern, tycker jag ska köpa en ProPulse som reservpropeller och ta sig jobbet att byta till den ställbara när man kommit fram till sommarstugeön.
Jag tror Propulse kan vara bra och det är inte uteslutet att jag köper en sådan någon gång, de är inte så dyra men det är knappast konkurrenter som spridit skitsnack. Det där om lossnade propellerblad har jag läst på diverse diskussionsfora för båtfolk och jag har en polare som råkat ut för det själv. Jag brukar köra på sten med propellern minst en gång om året och med aluminiumpropellern brukar det gå att knacka till propellern och köra ett par säsonger till om det inte är för kraftig smäll. Propulse blad är ju av plast (glasfiberförstärkt polyamid?) och verkar inte tåla smällar lika bra som metall. Å andra sidan kan man väl byta enstaka blad utan att byta hela propellern så det kanske jämnar ut sig.
__________________
Senast redigerad av skunkjobb 2017-07-24 kl. 21:32.
Citera
2017-07-24, 21:48
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det är förstås en teoretisk räkneuppgift eftersom jag sa att vi ska försumma sådant som egentligen spelar rätt stor roll och du får räkna med precis vilken utväxling, propellerdiameter, stigning och vad du vill så länge du kan lösa uppgiften med de givna förutsättningarna.

Nu har jag redan indikerat att det är en kuggfråga, uppgiften går att lösa enbart m h a effekten men inte med momentet. Jag ställde frågan för att väcka insikten att moment inte betyder någonting utan varvtal och moment gånger varvtal är just effekt. Som jag redan sagt så kan en motor utöva ett visst moment även när den är avstängd och t o m TS kanske fattar att en avstängd motor inte ger någon vidare fart för båten.

Det är givetvis så att du inte får ut någon arbete ur motorn med bara vridmoment utan den måste snurra också. Har du en motor som genererar en viss effekt vid 1000 rpm får du med bibehållet vridmoment ut dubbla effekten vid 2000 rpm. På samma vis får du även ut dubbla effekten vid 1000 rpm om du dubblerar vridmomentet, det är ganska enkel fysik

Problemet med små motorer är att de förvisso går att konstruera så att de kan lämna en relativt hög toppeffekt vid ett högt varvtal men så fort varvtalet sjunker får de svårt att bibehålla den effekten då de inte klarar av att lämna så högt vridmoment. Effektkurvan sluttar då brant och du får inte ut lika bra medeleffekt som ur en större motor med samma toppeffekt.
__________________
Senast redigerad av P1200VB 2017-07-24 kl. 21:50.
Citera
2017-07-25, 20:57
  #28
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P1200VB
Det är givetvis så att du inte får ut någon arbete ur motorn med bara vridmoment utan den måste snurra också. Har du en motor som genererar en viss effekt vid 1000 rpm får du med bibehållet vridmoment ut dubbla effekten vid 2000 rpm. På samma vis får du även ut dubbla effekten vid 1000 rpm om du dubblerar vridmomentet, det är ganska enkel fysik

Problemet med små motorer är att de förvisso går att konstruera så att de kan lämna en relativt hög toppeffekt vid ett högt varvtal men så fort varvtalet sjunker får de svårt att bibehålla den effekten då de inte klarar av att lämna så högt vridmoment. Effektkurvan sluttar då brant och du får inte ut lika bra medeleffekt som ur en större motor med samma toppeffekt.
Det låter som att vi nått konsensus i frågan då.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback