Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-23, 17:32
  #1
Medlem
crispy-lips avatar
Hej,

Det finns, om jag förstått det rätt, flera olika sätt att ta reda på vem en person är gift med.
Finns det någon som helst åtgärd man kan ta som gör det omöjligt (eller åtminstone försvårar det) för vanliga allmänheten att enkelt kunna ta reda på eller begära ut denna information från diverse register?
Nu syftar jag alltså på hur man gör denna information otillgänglig för privata personer, inte från myndigheter.
Citera
2017-07-23, 17:37
  #2
Medlem
murvlishs avatar
Det enkla svaret är nej. Det är offentlig info som vem som helst kan få ut. Sidor som Ratsit speglar helt lagligt denna info, så enda chansen är att inte finnas med i den info de får ta del av. Enda sätten att göra det är såvitt jag vet att ha skyddade personuppgifter eller att folkbokföra sig utomlands. Ingetdera är särskilt smidigt om man vill leva som vanligt i Sverige.
Citera
2017-07-23, 17:40
  #3
Medlem
crispy-lips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murvlish
Det enkla svaret är nej. Det är offentlig info som vem som helst kan få ut. Sidor som Ratsit speglar helt lagligt denna info, så enda chansen är att inte finnas med i den info de får ta del av. Enda sätten att göra det är såvitt jag vet att ha skyddade personuppgifter eller att folkbokföra sig utomlands. Ingetdera är särskilt smidigt om man vill leva som vanligt i Sverige.

Ah, okej.
Finns det några register man enkelt kan gå ur, där denna information finns tillgänglig, t.ex. Birthday eller liknande? Även om det inte går att komma ur Ratsit, om man nu inte har hemlig identitet osv, kanske det finns vissa andra register som man kan exkluderas från?
Citera
2017-07-23, 17:45
  #4
Medlem
murvlishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crispy-lip
Ah, okej.
Finns det några register man enkelt kan gå ur, där denna information finns tillgänglig, t.ex. Birthday eller liknande? Även om det inte går att komma ur Ratsit, om man nu inte har hemlig identitet osv, kanske det finns vissa andra register som man kan exkluderas från?
Alla likande sajter hämtar från offentliga register, så enda chansen är att kontakta varje sajt och försöka få den att ta bort en. Jag vet dock ingen som har lyckats med detta under alla år som detta har varit ett problem. Så du får nog tyvärr stå ut.
Citera
2017-07-23, 17:49
  #5
Medlem
crispy-lips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murvlish
Alla likande sajter hämtar från offentliga register, så enda chansen är att kontakta varje sajt och försöka få den att ta bort en. Jag vet dock ingen som har lyckats med detta under alla år som detta har varit ett problem. Så du får nog tyvärr stå ut.

OK, tack för informationen!
Citera
2017-07-23, 22:19
  #6
Medlem
Kebabfysikers avatar
Det enda som kan förvirra lite är om ni har olika efternamn och skriver er på olika adresser. Men ni kommer fortfarande finnas registrerade som gifta så det går inte att dölja.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback