• 1
  • 2
2017-07-23, 14:57
Medlem
Ettsjutrettons avatar
I maj 1986 rymmer en 19-årig man från Karsuddens sjukhus. Där har han vårdats efter att ha dömts för brott mot flickor han träffat genom telefontjänsten Heta linjen. Genom en släkting får 19-åringen tag i en lägenhet i Göteborg där han lever under falskt namn.
19-åringen börjar snart åter söka kontakt med flickor och unga kvinnor på Heta linjen. Han får kontakt med en kvinna i Mölndal som året innan mist sin mor. 19-åringen utger sig för att vara läkarassistent på ett sjukhus, men också säger han sig vara klärvoajant och kunna tala med de döda. Den unga kvinnan blir mycket intresserad av "Peter", som 19-åringen kallar sig. Hon ger honom sitt privata hemtelefonnummer.

Efter att ha talat med varandra i många timmar så bestämmer sig "Peter" och kvinnan för att träffas hemma hos henne i Mölndal. "Peter" skall upprätta en kontakt med de döda, på villkoret att kvinnan hela tiden måste bära ögonbindel. Får hon se "Peter" kommer "magin" att brytas.
"Peter" anländer till kvinnans lägenhet på förmiddagen och seansen inleds. Den pågår i flera timmar och till slut är de båda så trötta att de somnar bredvid varandra i sängen. När de vaknar morgonen därpå äter de frukost tillsammans innan "Peter" ger sig av. Kvinnan har hela tiden haft ögonbindeln på sig.

Efter det mystiska mötet är kvinnan besviken på "Peter", eftersom seansen inte alls tycks ha fungerat. När hon berättar detta för "Peter" på telefon ber han om en chans till, vilket hon går med på.
Denna gång är klockan runt ett på morgonen när "Peter" anländer till lägenheten i Mölndal. Kvinnan har på sig ögonbindeln men denna gång hamnar de båda på en gång i sovrummet. Kvinnan säger nej när "Peter" försöker förgripa sig på henne. Han tar då ett struptag på henne och trycker till. Kvinnan gör kraftigt motstånd och biter bl. a. "Peter" i armen. Hon lyckas få av sig ögonbindeln och ser "Peter" för första gången. Han har ett runt ansikte, är mörkhårig och har långa fingernaglar.
Kvinnan lyckas till slut komma loss ur "Peters" grepp. Han går då mot köket men är snart tillbaka med en kökskniv. "Nu får du göra din mamma sällskap", säger han innan han skär kvinnan rakt över halsen.

En fastighetsskötare befinner sig i husets källare tillsammans med en kollega. Han hör ett fruktansvärt skrik ute på gatan och skyndar dit. Den unga kvinnan, endast iklädd ett linne, är helt nerblodad och såret på halsen är så pass djupt att fastighetsskötaren kan se tungbanden.
Ambulans tillkallas och innan kvinnan förs iväg hör vittnen henne säga: "Han försökte mörda mig." Några dagar senare kan "Peter" gripas. Han döms vid tingsrätten åter till akuten psykiatrisk vård.

Är det någon som vet mer om denna otäcka händelse? Vem var "Peter"? Kom han någonsin att släppas ut från rättspsyk?

Källa: P3 Dokumentär: "Heta linjen" http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...programid=2519
Citera
2017-07-25, 01:57
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Mordförsöket skedde tidigt på måndagsmorgonen den 30 juni 1986. GM anhölls fredagen den 4 juli. Brottet som GM hamnat på rättspsyk för innan han rymde var olaga hot mot en flicka han fått kontakt med på Heta linjen, alltså inget våldsbrott.

Källa: Aftonbladet: "Man anhållen för mordförsök" 1986-07-05
Citera
2017-07-25, 04:05
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
I maj 1986 rymmer en 19-årig man från Karsuddens sjukhus. Där har han vårdats efter att ha dömts för brott mot flickor han träffat genom telefontjänsten Heta linjen. Genom en släkting får 19-åringen tag i en lägenhet i Göteborg där han lever under falskt namn.
19-åringen börjar snart åter söka kontakt med flickor och unga kvinnor på Heta linjen. Han får kontakt med en kvinna i Mölndal som året innan mist sin mor. 19-åringen utger sig för att vara läkarassistent på ett sjukhus, men också säger han sig vara klärvoajant och kunna tala med de döda. Den unga kvinnan blir mycket intresserad av "Peter", som 19-åringen kallar sig. Hon ger honom sitt privata hemtelefonnummer.

Efter att ha talat med varandra i många timmar så bestämmer sig "Peter" och kvinnan för att träffas hemma hos henne i Mölndal. "Peter" skall upprätta en kontakt med de döda, på villkoret att kvinnan hela tiden måste bära ögonbindel. Får hon se "Peter" kommer "magin" att brytas.
"Peter" anländer till kvinnans lägenhet på förmiddagen och seansen inleds. Den pågår i flera timmar och till slut är de båda så trötta att de somnar bredvid varandra i sängen. När de vaknar morgonen därpå äter de frukost tillsammans innan "Peter" ger sig av. Kvinnan har hela tiden haft ögonbindeln på sig.

Efter det mystiska mötet är kvinnan besviken på "Peter", eftersom seansen inte alls tycks ha fungerat. När hon berättar detta för "Peter" på telefon ber han om en chans till, vilket hon går med på.
Denna gång är klockan runt ett på morgonen när "Peter" anländer till lägenheten i Mölndal. Kvinnan har på sig ögonbindeln men denna gång hamnar de båda på en gång i sovrummet. Kvinnan säger nej när "Peter" försöker förgripa sig på henne. Han tar då ett struptag på henne och trycker till. Kvinnan gör kraftigt motstånd och biter bl. a. "Peter" i armen. Hon lyckas få av sig ögonbindeln och ser "Peter" för första gången. Han har ett runt ansikte, är mörkhårig och har långa fingernaglar.
Kvinnan lyckas till slut komma loss ur "Peters" grepp. Han går då mot köket men är snart tillbaka med en kökskniv. "Nu får du göra din mamma sällskap", säger han innan han skär kvinnan rakt över halsen.

En fastighetsskötare befinner sig i husets källare tillsammans med en kollega. Han hör ett fruktansvärt skrik ute på gatan och skyndar dit. Den unga kvinnan, endast iklädd ett linne, är helt nerblodad och såret på halsen är så pass djupt att fastighetsskötaren kan se tungbanden.
Ambulans tillkallas och innan kvinnan förs iväg hör vittnen henne säga: "Han försökte mörda mig." Några dagar senare kan "Peter" gripas. Han döms vid tingsrätten åter till akuten psykiatrisk vård.

Är det någon som vet mer om denna otäcka händelse? Vem var "Peter"? Kom han någonsin att släppas ut från rättspsyk?

Källa: P3 Dokumentär: "Heta linjen" http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...programid=2519

Otroligt intressant och hemskt på en och samma gång, jag brukade själv ringa "Heta linjen" på den tiden men tyvärr bara Stockholmsnumren som 24 25 80 och liknande. Att det fanns extrema psykfall på Heta linjen på den tiden behöver nog knappas påpekas och i det fördolda så inträffade ett flertal mycket tragiska händelser.
Citera
2018-11-16, 21:46
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
I maj 1986 rymmer en 19-årig man från Karsuddens sjukhus. Där har han vårdats efter att ha dömts för brott mot flickor han träffat genom telefontjänsten Heta linjen.
...

En väninna som jobbar på socialtjänsten i Gbg, säger att han kallas för "Tjack-Peter" och bor i Gbg. Han lär fortfarande ringa heta linjen i Stockholm som kallas 511:an. Han samarbetar med en psykiskt sjuk kvinna som kallas "Blogg-Eva" från Värnamo (troligen påhittad vistelseort), och tillsammans driver dom bloggen "Muppkaos", där dom bl.a blivit polisanmälda för förtal av användare som dom hittat på falska anklagelser om homofili och mordhot, m.fl brott.
Citera
2018-12-18, 23:30
Medlem
Bullfettas avatar
Ovanstående inlägg om bloggen "muppkaos", har rapporterats till moderator för att den ska raderas. Jag tar tillbaka allt jag skrivit i det inlägget, och ber de berörda parterna om ursäkt. Detta skriver jag inte för att jag blivit hotad, utan för att mitt samvete talat till mig.
Citera
2018-12-21, 00:30
Medlem
Bullfettas avatar
Härmed dementerar jag den felaktiga information jag fått av min väninna, och som jag därför skrev i ett ovanstående inlägg.
-------------------------------------
blomvattnare Moderator Reg: Nov 2007 Inlägg: 24 655 Sv: Radering av Inlägg ! Citat: Ursprungligen postat av Bullfetta Hej !
Eftersom jag blivit felinformerad, så har jag råkat skriva saker som ine stämmer i detta inlagg: (FB) Mordförsök på kvinna, Mölndal, 1986
Jag vill ju inte vara delaktig i något förtal, så vänligen radera de bägge inläggen jag skrivit.

MVH/Bullfetta Hej

Då kan du dementera i tråden.
-------------
Bevisning på att jag agerat för att få bort inlägget bifogas. Denna post är således en dementi !
Citera
2018-12-21, 13:16
Medlem
Mordförsöket 1986 dömdes han för under hösten 1986. Han överlämnades till rättspsykiatrisk vård.

Karsudden, som han rymde från 1986, har han vårdats vid under olika tillfällen.
När han avvek från Karsudden i slutet av maj 1986 hade han just fått byta från c-huset till b-huset.
Mannen vårdades senast vid Karsudden år 2013.

Personen det handlar om vårdas för närvarande (2018) inom rättspsykiatrisk vård. Han är skriven i västra Sverige idag och befinner sig inom LRV på en annan plats i landet. Han har under otal år, på olika vårdplatser, vårdats i rättspsykiatrin.
Senast redigerad av KommentarX 2018-12-21 kl. 13:27.
Citera
2018-12-21, 13:17
Medlem
Citat:
Citat:
Han döms vid tingsrätten åter till akuten psykiatrisk vård.
Domen i fråga skedde i oktober 1986.
Citat:

Han har sannolikt vårdats inom rättspsykiatrin större delen av tiden alltsedan 80-talet.
Citat:
Mordförsöket skedde tidigt på måndagsmorgonen den 30 juni 1986. GM anhölls fredagen den 4 juli. Brottet som GM hamnat på rättspsyk för innan han rymde var olaga hot mot en flicka han fått kontakt med på Heta linjen, alltså inget våldsbrott.

Källa: Aftonbladet: "Man anhållen för mordförsök" 1986-07-05
Domen i vilken han dömdes för olaga hot vid ett okänt antal tillfällen meddelades sommaren 1985. I domen undanröjdes en tidigare ådömd skyddstillsyn i en dom i februari 1985 som rörde misshandel och olaga hot vid ett okänt antal tillfällen. Han blev överlämnad till sluten psykiatrisk vård.
Citera
2018-12-21, 15:42
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KommentarX
Domen i fråga skedde i oktober 1986.Han har sannolikt vårdats inom rättspsykiatrin större delen av tiden alltsedan 80-talet.
Domen i vilken han dömdes för olaga hot vid ett okänt antal tillfällen meddelades sommaren 1985. I domen undanröjdes en tidigare ådömd skyddstillsyn i en dom i februari 1985 som rörde misshandel och olaga hot vid ett okänt antal tillfällen. Han blev överlämnad till sluten psykiatrisk vård.
Stort tack för denna mycket intressanta information. GM är alltså kvar i rättspsykiatrins omsorg, drygt 30 år senare.
Senast redigerad av Ettsjutretton 2018-12-21 kl. 15:47.
Citera
2018-12-21, 16:27
Medlem
Citat:
Stort tack för denna mycket intressanta information. GM är alltså kvar i rättspsykiatrins omsorg, drygt 30 år senare.
Ja, länge har han varit i rättspsykiatrin. Han har efter 80-talet dömts för brott även under 90-talet och 2000-talet. Gällande Karsudden senast han var där var han där cirka 4 år, mellan 2009 och 2013. Därefter har han varit på bl.a. Rättspsykiatriska regionkliniken i Växjö.
Citera
2018-12-21, 16:29
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KommentarX
Ja, länge har han varit i rättspsykiatrin. Han har efter 80-talet dömts för brott även under 90-talet och 2000-talet. Gällande Karsudden senast han var där var han där cirka 4 år, mellan 2009 och 2013. Därefter har han varit på bl.a. Rättspsykiatriska regionkliniken i Växjö.
Vet du om han är densamma som ligger bakom en blogg, såsom påstods i ett tidigare inlägg?
Citera
2018-12-21, 16:41
Medlem
Citat:
Vet du om han ät densamma som ligger bakom en blogg, såsom påstods i ett tidigare inlägg?
Är osäker rörande infon där. Det enda som jag direkt ser stämma i ditos inlägg är uppgiften om "bor i Gbg", där han varit skriven rätt länge även om han psykiatrivårdats på andra platser utanför Göteborg (han har också vårdats på psyk i Gbg). Bloggen verkar numera vara borttagen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in