Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-23, 22:48
  #25
Medlem
Kebabfysikers avatar
Motorcykelolyckor kostar samhället multum. Att höja deras försäkringspremier är alltid en början.
Citera
2017-07-23, 22:49
  #26
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Polisen gör inte sitt jobb, det är grunden till problemet.

I Köpenhamn kan man inte ens cykla utan lyse utan att bli stoppad och få böter.

Villken polis i sverige skulle stoppa en cyklist?

Därför följs inte lagar och regler.

Det skulle inte skada att ha polis stationerad vid vägarbeten på t.ex. E4 och plocka alla dårar som beter sig regelvidrigt.

Krossa heldragen linje? 1500 kr tack!

I Japan hade det gått, men inte i sverige.
Det är verkligen helt sjukt men så gör polisen fortfarande, jag har själv sett det, samtidigt som man sätter vaktmästaren på att utreda mord i brist på personal.
Citera
2017-07-23, 22:56
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfysiker
Motorcykelolyckor kostar samhället multum. Att höja deras försäkringspremier är alltid en början.

Källa på det?

.
..
...

Du kan sluta leta nu.
De enda dessa olyckor kostar är försäkringsbolagen och de är rika som troll.
Om de tyckte att de förlorade på motorcykelolyckor så skulle de ha höjt försäkringspremierna.

Vänta nu. Det har de ju redan gjort.
Citera
2017-07-23, 23:07
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vivarus
Ja, för om det är någon jävla grupp i trafiken som verkligen borde radas upp och skjutas, så är det motorcyklister. Arroganta, kaxiga, pekar finger, skiter i regler/lagar och skapar fara både för sig själva, andra bilister, vägarbetare eller andra som befinner sig i trafiken, tror att de är något och överlag allmänt tråkiga individer och har noll respekt för andra, vägar, säkerhet m.m.

Jag jobbar längs vägarna eller på vägarna, och har gjort i 4 - 5 år och om det är någon grupp i trafiken som man kan dra alla över en och samma kam, så är det motorcyklister och jag kan lätt hävda att över hälften borde få en personlig tvångströja och något de kan tugga på i timmar, för utöver det anförtror jag inte dessa nötter ett skit.

Kan orera på i timmar om dessa, om hur de kör förbi alla köer/olyckor i hög hastighet ( innanför skyddsområdet som är tydligt utmarkerat ), pekar finger för minsta lilla ( jävla snorungar till mentalitet ), ska stå och varva så fort de blir minsta lilla kö, alla dryga och pissiga uppsyn, och kan inget annat säga att få verkar ha koll på trafikreglerna, t o m när man säger det till dem så ser de ut som dumma spån; "vadå, att köra över heldragen linje är väl inte lagbrott?", eller "vadå då, det är ingen som jobbar JUST DÄR (inom arbetszonen)".

Kort anekdot, som förklarar exakt hur jävla korkade de flesta motorcyklister är;

Var på ett jobb där vägen mynnade ut i två-filigt och vi hade lotsbilar, d.v.s "LOTS FÖLJ MIG", och så fort det vart tvåfiligt, då ska alla kasta sig ut, stämpla och se hur långt fram de kan komma i kön på ca 30 - 40 sekunder ( och det är inte vackert när nästan alla tänker exakt likadant ), utan väldigt farligt, kontraproduktivt och du sparar sällan mer än ett ett handfull billängder, och hur många minuter är det? 1? 2? För att sedan höja riskerna tiotals, och t o m döda någon om en missar något, vilket många gör och det är fan ett mirakel att inte fler dör i trafiken.

Denna gång var jag bland de sista i kön, p.g.a jag satt i ett arbetsfordon. När jag väl kommit upp i ca 50 km/h ser jag en motorcyklist komma i säkert lätt 100 emot mig, dundrar förbi arbetande gubbar, trafikljus m.m, noll respekt eller förstånd. Självklart ser jag denne men eftersom jag visste om att vi överlag använder ena filen om det är tvåfiligt ( någon kan ha kört emot trafiken, vi har arbetsfordon på plats, lastbilar m.m som behöver utrymmet ) så spärrade jag av så fort jag kunde båda filerna åt det håll vi körde ( saftblandare och tydligt skyltat ), vad fick jag som tack?

Ett långfinger och tuttande och försök att klämma sig emellan mig och skyddsbarriären, och nu i sig tänker nog de flesta "men vad fan, släppa om det finns plats!!11!!", men nu är det så att det är mitt jobb att sköta trafiksäkerheten vid sådana här jobb, och jag inte bara har koll på hur alla jobbar, utan jag även vet hur vägen är, hur många människor som ska fram, hur rutinerna ser ut, om någon bil spökkörde eller på annat sätt lyckas ta sig emot hundratals bilar i kö och således kommer skapa olyckor/kaos, o.s.v* - så som vanligt i detta fall så visste jag att det fanns fordon i omkörningsfilen, nu klarade sig människan tack vare mig, men om motorcyklisten hade fått sin vilja igenom hade de fått plocka kroppsdelar långt ute i skogen, testa att komma i en högerkurva, lätt över 100 km/h, rätt in i ett stillastående arbetsfordon på 2 ton och se vad som händer, det är ingen vacker syn kan jag lova.

Just såhär är det bland många trafikanter, men motorcyklister tar det till helt ny nivå och det är inte så lite heller, arroganta, hög fart, pekar finger och har noll koll på framkommande hinder och faror. De senaste 2 månadernas jobb kan jag räkna skötsamma motorcyklister på en hand, och då har jag jobbat på stora vägar inom denna period. Morgon till kväll, måndag - fredag.

*

Så vad säger ni, ska vi höja kraven?
Införa klarare regplåtar, som en på hjälmen och fram på motorcykeln?
Ta om körkortet var 5/10 år?
Ta bort motorcyklar? För att ta ansvar och bete sig vuxet i trafiken är för mycket begärt tydligen, så då får man göra i sedvanlig ordning och låta alla straffas.

Andra förslag?

Det är redan höga(högre) kvar på mc, om man jämnför med bil. Sen att det finns folk som är idioter har inget med att de just sitter på en mc. Det är samma idioter som åker förbi fort i bil. Nu har jag inga källor, men är det inte fler vägarbetare som dör av att bli påkörda av bilar. Finns det äns nått fall av att en vägarbetare dött av en mc olycka? RÄTTA mig om jag har fel.
Citera
2017-07-23, 23:12
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfysiker
Motorcykelolyckor kostar samhället multum. Att höja deras försäkringspremier är alltid en början.


Det är det som är problemet. Folk åker sporthoj oreggat för de har inte råd med en försäkring. Men tycker även jag att det är sjukt onödigt att betala 20k per år för att få ha en skiten trafikförsäkring. Men har några här i min stad som åker supersport utan reggplåt, och ja de är väl inte de trevligaste i trafiken direkt.
Citera
2017-07-23, 23:14
  #30
Medlem
Rouens avatar
Förrsäkringskraven för mc skärptes ordentligt för decennier sedan. Det är inte billigt att vara ung med mc idag beroende på antal hästkrafter.

Men visst är det kul att gasa på och TS har säkert varit ung själv en gång i tiden.
Citera
2017-07-23, 23:41
  #31
Medlem
Sneks avatar
Värsta av allt med motorcyklister är de som bor i samma område som jag och åker förbi på kvällarna och tidig natt. Hela lägenheten dånar av de förbannade tvåhjuliga helvetena. Har varit så nära att antingen hugga de as som kör hojarna eller totalt förstöra hojarna. Passa er, hojägare där ute. Ni jävla fittor.
Citera
2017-07-23, 23:45
  #32
Medlem
Rouens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snek
Värsta av allt med motorcyklister är de som bor i samma område som jag och åker förbi på kvällarna och tidig natt. Hela lägenheten dånar av de förbannade tvåhjuliga helvetena. Har varit så nära att antingen hugga de as som kör hojarna eller totalt förstöra hojarna. Passa er, hojägare där ute. Ni jävla fittor.

Själv stör jag mig mer på alla jävlar som åker fram och tillbaka och spelar sin jävla gangstarap på högsta volym.

Dunk-dunk-dunk...

En mc försvinner ju på några sekunder.
Citera
2017-07-24, 06:06
  #33
Medlem
ProxyPaiges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Derper
Superseriösa cyklister är värre, sånna i full mundering med tillhörande drickväska osv som ska cykla mitt i körfilen och känner sig som ett fordon man bör respeketera. Cykla på kanten idiot, du är inte så snabb som du tror.
Problemet är att det är farligt att cykla på kanten då många bilister tycker det ok att köra om utan att byta fil.

Ontopic tycker man kan börja med att förbjuda mopedbilar och epatraktorer och andra lekfordon ex vis atv. Sen kan vi diskutera motorcyklar
Citera
2017-07-24, 06:17
  #34
Medlem
MelPoomenes avatar
Jag tycker att vi ska förbjuda alla tvåhjuliga fordon med luftförorenande motor redan i morgondag.

Dessutom så besparas vi oljudet.

Win-win!
Citera
2017-07-24, 11:09
  #35
Medlem
Har inte alls samma bild av mc-åkare. Kör visserligen själv, men ser ju hur andra beter sig.

Bor precis bredvid en mycket populär 70-väg, kommer lätt ett par hundra hojar förbi en solig helgdag, ytterst sällan någon inte tar det lugnt när de passerar "byn" där vi bor.

Även om det är många idioter som ts har stött på, så är jag helt övertygad om att det är mer än en handfull som kör vettigt. Däremot blir det lätt så att när man börjar reta sig på något, så fokuserar man bara på det, dvs hojar som kör som svin, och lägger inte lika mycket märkte till alla andra som puttrar förbi utan att göra väsen av sig.

Men det kanske skiljer i storstadsområdena mot landet.
Citera
2017-07-24, 16:37
  #36
Medlem
Haha mc e nice. Kör en cbr i nuläget men visar respekt för resterande av trafiken (inklusive vägarbetare ) står aldrig och gasar vid trafikljus osv heller. Däremot att dra till någon parkering utan bilar och burna lite och dra på bakhjulet är aldrig fel trevlig dag på dig
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback