Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-23, 13:48
  #1
Medlem
scraftys avatar
Är inte säker på var jag ska lägga denna tråd.

Har märkt på sistone att när batteritiden på min laptop når ungefär 25% så slocknar datorn ner direkt. Enligt strömspar-inställningarna ska datorn aldrig försättas i strömsparläge. En batterisparfunktion ska dock aktiveras när batteritiden hamnat på 15%, men dit kommer den aldrig eftersom datorn slocknar innan.

Vet någon vad felet kan vara?
Citera
2017-07-23, 14:15
  #2
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Märke och modell på datorn?
Citera
2017-07-23, 17:35
  #3
Medlem
revodnebs avatar
Låter som batteriet är dåligt.
Citera
2017-07-23, 19:26
  #4
Medlem
scraftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Märke och modell på datorn?
Acer Nitro VN7-792G-57RL
http://cdon.se/hemelektronik/acer-ni...ator-p40072092

Köpte den bara för någon månad sedan.
Citera
2017-07-23, 20:46
  #5
Medlem
Hejsan köpte ny bärbar acer för 7000 i nov sen någon månad senare laddar inte batteriet längre skickar in det på verkstad det tog tre månader tills jag fick tillbaka den.
Skrev skarpa brev till siba och allt möjligt
Fick tillbaka den utan att betala det var ok
Kommer inte köpa en ny acer igen i alla fall
Lycka till säger jag bara hoppas du inte får dem problem jag fick.
Låter som batteriproblem för dig hoppas det går bra undrar om dem har satt i system med att skicka nya datorer med dåligt batteri hoppas inte det.
Mvh
Citera
2017-07-24, 06:36
  #6
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Hårdvara: PC
/Moderator
Citera
2017-07-31, 09:43
  #7
Medlem
gammgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrafty
Är inte säker på var jag ska lägga denna tråd.

Har märkt på sistone att när batteritiden på min laptop når ungefär 25% så slocknar datorn ner direkt. Enligt strömspar-inställningarna ska datorn aldrig försättas i strömsparläge. En batterisparfunktion ska dock aktiveras när batteritiden hamnat på 15%, men dit kommer den aldrig eftersom datorn slocknar innan.

Vet någon vad felet kan vara?


Låter som batteriproblem. Batteri räknas som förbrukningsvara. Hur gammal är datorn? Oftast är det 1 års garanti på batteriet även om datorn har längre garanti. Är datorn mindre än ett år gammal bör du definitivt felanmäla batteriet.
Citera
2017-08-06, 14:17
  #8
Medlem
scraftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gammgubbe
Låter som batteriproblem. Batteri räknas som förbrukningsvara. Hur gammal är datorn? Oftast är det 1 års garanti på batteriet även om datorn har längre garanti. Är datorn mindre än ett år gammal bör du definitivt felanmäla batteriet.
Jag köpte datorn från CDON ganska nyligen.

Såhär står det på deras hemsida:
CDON.COM lämnar 12 månaders garanti på samtliga produkter som säljs, förbrukningsvaror så som batteri, toner och dylikt inkluderas ej
Citera
2017-08-06, 14:59
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scrafty
Jag köpte datorn från CDON ganska nyligen.

Såhär står det på deras hemsida:
CDON.COM lämnar 12 månaders garanti på samtliga produkter som säljs, förbrukningsvaror så som batteri, toner och dylikt inkluderas ej
Köper jag laptop brukar tillverkaren normalt ge 3 år garanti på datorn och 12 månader på batteri.

Inte riktigt säker på att CDON kan helt friskriva sig från garanti på dyrt laddningsbart batteri - en sak att det åldras och allt eftersom tappar kapacitet. Går det sönder fort så är det någon form av fabrikationsfel.

Däremot så är det inte lika enkelt i ditt fall - datorn försöker gissa kapaciteten på batteriet och försöker mäta hur mycket energi som går in/ur för att skatta hur mycket som finns kvar. Finns åtskilliga användare av laptop och mobiltelefoner som råkat ut för att denna skattning blir fel. Brukar dock lösa sig om man full-laddar och sedan kör på batteri hela vägen ner ett par gånger så övervakningskretsen kan kalibrera sig.

Om du större delen av tiden kör på nätkabel så får övervakningskretsen aldrig chans att hålla koll på hur batteriets kapacitet förändras över tiden.
Citera
2017-08-07, 14:47
  #10
Medlem
gammgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrafty
Jag köpte datorn från CDON ganska nyligen.

Såhär står det på deras hemsida:
CDON.COM lämnar 12 månaders garanti på samtliga produkter som säljs, förbrukningsvaror så som batteri, toner och dylikt inkluderas ej

Några månader tolkar jag som under 6 månader, det brukar då räknas som felet var ursprungligt, säljaren har bevisbördan att så inte är fallet. Blir det inte bättre efter att du följt cellplasts råd felanmäl datorn. Med batteri menar CDON nog småbatterier för lampor etc, inte datorbatterier. I vilket fall som helst kan de ej friskriva sig, konsumentköplagen är tvingande.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback