Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-07-25, 08:22
  #25
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nassegorang

Vi kan väl enas om att begreppen rita och teckna inte har helt vattentäta skott emellan sig.
Nej, och det är ju till och med normalfallet att näraliggande begrepp överlappar. De avledda substantiven "ritning" och "teckning" har däremot tydligare gränser.

Kalle! Hur många gånger ska jag behöva säga att jag inte vill se dig rita på väggen. // OK

Kalle! Hur många gånger ska jag behöva säga att jag inte vill se dina ritningar på väggen. // Knappast
Citera
2017-07-25, 12:09
  #26
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
SAOB har, bland flera definitioner, följande för teckna:
Den sammanfaller ju i praktiken väl med min kortare negativa definition.
Citera
2017-07-25, 12:15
  #27
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Nej, och det är ju till och med normalfallet att näraliggande begrepp överlappar. De avledda substantiven "ritning" och "teckning" har däremot tydligare gränser.
Ja. Om man ansluter till min uppdelning av betydelserna för rita i (FB) skillnaden mellan rita, måla och teckna?, ser man att ritning bara kan vara en avledning av det jag kallar för rita (2).
Citera
2017-07-25, 15:02
  #28
Medlem
PeterNosters avatar
Rita: Namn på en kvinna jag känner.
Måla: Att uppnå ett uppsatt mål.
Teckna: Att teckna en försäkring genom att underteckna ett kontrakt.

Tycker:
Undertecknad.
Citera
2017-07-25, 16:41
  #29
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Rita: Namn på en kvinna jag känner.
Måla: Att uppnå ett uppsatt mål.
Teckna: Att teckna en försäkring genom att underteckna ett kontrakt.

Tycker:
Undertecknad.

Tycker du inte att måla mer handlar om att göra mål? Väldigt ofta är att nå uppsatta mål mycket mer långsiktigt än så. Visserligen kan det naturligtvis vara så att någon har det som ett långsiktigt mål, men det är nog en udda variant.

Han målade betyder i idrottsliga sammanhang i stort sett alltid att han gjort mål.
Citera
2017-08-01, 13:21
  #30
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
De är kända som konstnärer. målare jobbar på målerifirmor.

Det tror jag inte Skagenmålarna gjorde :-) Liksom det funnits ett antal landskapsmålare och porträttmålare genom tiderna som aldrig sysslat med att stryka färg på väggar och tak.

(Däremot har jag känt flera personer som varit målare till yrket och dessutom sysslat med att göra målningar på fritiden. Det är knappast en slump)

Som vanligt funkar försöken att kategorisera och särskilja begrepp av den här typen bara till en viss gräns. Finns nästan alltid överlappningar och vissa tvetydigheter/inkonsekvenser.
Citera
2017-08-01, 13:26
  #31
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det tror jag inte Skagenmålarna gjorde :-) Liksom det funnits ett antal landskapsmålare och porträttmålare genom tiderna som aldrig sysslat med att stryka färg på väggar och tak.

(Däremot har jag känt flera personer som varit målare till yrket och dessutom sysslat med att göra målningar på fritiden. Det är knappast en slump)

Som vanligt funkar försöken att kategorisera och särskilja begrepp av den här typen bara till en viss gräns. Finns nästan alltid överlappningar och vissa tvetydigheter/inkonsekvenser.


Citat från första stycket under uppslagsordet Skagenmålarna från Wikipedia:

Citat:
Skagenmålarna var en grupp skandinaviska konstnärer som var verksamma i Skagen på Jylland, främst under 1870- och 1880-talen.
Citera
2017-08-01, 13:39
  #32
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Citat från första stycket under uppslagsordet Skagenmålarna från Wikipedia:
Citat:
Skagenmålarna var en grupp skandinaviska konstnärer som var verksamma i Skagen på Jylland, främst under 1870- och 1880-talen

Ja det var ju min poäng också.

En möjlig utveckling kan vara att slå fast att "målare" ensamt knappast används i dagens svenska i någon annan betydelse än den som yrkesmässigt sätter färg på väggar och tak mm. Däremot lever det kvar i ett antal sammansättningar. Annorlunda var det förr, se t ex SAOB (http://www.saob.se/artikel/?unik=M_1713-0175.8skj&pz=3)

Jag skulle också hävda att vi använder målare som en precisering av konstnär, då ju den senare kan framställa sina konstverk med en mängd andra tekniker/metoder/material än en målarduk och ett gäng oljefärger. Jämför t ex renässansmålare (drygt 12000 googleträffar) med renässanskonstnär (knappa 9000)
Citera
2017-08-01, 13:51
  #33
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ja det var ju min poäng också.

Du bör nog ta mitt ursprungliga inlägg just som en poäng.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback