• 1
  • 2
2017-07-23, 13:12
Medlem
SvartaBjorns avatar
Söker goda råd för hur en person runt 20 (+/-) bör lägga upp ett vettigt sparande för framtiden.

Att ha i åtanke är att det ännu inte finns en stabil inkomst (ingen fast anställning) så tillgången på pengar kommer att variera ett tag framöver.
Eventuellt sparande till pension är en faktor men att låsa en stor del av sparandet till pensionsåldern verkar vara lite riskabelt om övriga behov gör att pengarna eventuellt kommer att behövas till annat under vägen.

Vore tacksam om råden kan vara sådana att en ungdom kan förstå dessa inklusive förklaringar av olika begrepp till skillnad från de trådar som redan finns angående diverse sparformer (därav "for dummies").

Tack på förhand!
Citera
2017-07-23, 13:15
Medlem
Mackan52s avatar
Utan fast anställning är det väldigt mycket från hand till mun man lever men ett tips är ju att ha ett separat konto för sparande/nödsituationer som man lägger undan lite pengar i varje månad så att det inte blandas ihop med vardagsutgifterna då chanserna ökar att man ska gå in och talla på det när man egentligen inte borde

Sparandets främsta fiende när man är ung och dum är en själv.
Citera
2017-07-23, 13:17
Medlem
Spara i ett ISK (investeringssparkonto). Du har full tillgång till kapitalet, kan sätta in oregelbundet ifall månad till månad skiljer sig mycket. I ett ISK väljer du fonder, aktier eller andra mer avancerade värdepapper. Vilka fonder du bör välja kan ingen här svara på då det då blir rådgivning, men du kan alltid be om åsikter på en portfölj du själv kommit fram till. Detta får dock göras i forumet för fonder.
Citera
2017-07-23, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Söker goda råd för hur en person runt 20 (+/-) bör lägga upp ett vettigt sparande för framtiden.

Att ha i åtanke är att det ännu inte finns en stabil inkomst (ingen fast anställning) så tillgången på pengar kommer att variera ett tag framöver.
Eventuellt sparande till pension är en faktor men att låsa en stor del av sparandet till pensionsåldern verkar vara lite riskabelt om övriga behov gör att pengarna eventuellt kommer att behövas till annat under vägen.

Vore tacksam om råden kan vara sådana att en ungdom kan förstå dessa inklusive förklaringar av olika begrepp till skillnad från de trådar som redan finns angående diverse sparformer (därav "for dummies").

Tack på förhand!

Som du delvis är inne på så är sparande ämnat för pension något som är viktigt - senare i livet! Finns ingen anledning att fundera på alls, möjligen när 30-årsdagen passerats.
I övrigt, separat konto som inte är låst på flera år (om inte sparandet är riktat till något som förväntas ske om ett visst antal år). Detaljer i övrigt beror mer på om det kommer att finnas en regelbunden inkomst att föra över medel från eller om det blir engångsinsättningar då och då.
Citera
2017-07-23, 13:42
Medlem
Spara 30% av alla intäkter och investera löpande i aktier. Om 20 år så har du jobbat färdigt, om du vill.
Citera
2017-07-23, 16:54
Medlem
lägg undan 30% av det du tjänar / månad i ett annat konto. sen anpassar du dig efter detta.
märker du att du har mer pengar över när månaden är över, flytta över mer.
När månaden är över, flytta över det som är kvar och invänta nästa löning.
Det det egentligen handlar om är att man anpassar sitt köpande till hur mycket pengar man har på kontot. Finns det inga pengar så kan man heller inte köpa nått. Detta är ganska drygt i början. Men när man väl vant sig så har man plötsligt en massa pengar på det andra kontot.
Citera
2017-07-23, 19:40
Medlem
SvartaBjorns avatar
Får förtydliga min trådstart lite:

Det är inte jag som är i den sitsen som jag beskriver i TS. Däremot har jag ungdomar i min närhet som jag försöker hjälpa till att starta och få ett vettigt "spartänk" inför framtiden.

I just vårt fall finns det (ännu) inte en stabil inkomst så sparandet kommer inte att vara regelbundet nu i början i alla fall.
Jag har sagt att så länge största delen av inkomsterna går till sparande så står vi för gratis husrum (kostar oss inget extra) och mat. Blir det däremot överkonsumption av att "bränna" pengar så kommer det svida att bo hemma.

Min tanke med tråden är att ge unga generella råd i början av deras arbetsliv samt att även få förklarat de olika möjligheter de har - på en nivå som de kan förstå.

Tack för de råd som hittills trillat in!
Citera
2017-07-23, 23:01
Medlem
Berätta det här för ungarna och fråga dom om dom vill kunna sluta jobba 10-20-30 år innan polarna eller jobba tills dom är 75:

Detta får mig att bli motiverad/stressad iaf:

"En person som sparar en summa i månaden mellan 20 och 29 års ålder och sen slutar spara och inte rör pengarna förrän han är 65 kommer att ha mycket mer pengar än en som sparar samma summa från 30 års ålder hela vägen tills han blir 65, om börsen avkastar som vanligt, (~8%)
Citera
2017-07-24, 00:51
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Ett sätt kan vara att regelbundet sätta av 10 % av nettoinkomsten på ett ISK på Nordnet eller Avanza. Det kan vara så lite som 100-200 kr. Det första man gör när inkomst en kommer.

Sätt av i 1-4 olika aktieindexfonder med låg avgift, och eventuellt någon bra räntefond ex 80/20. Det blir pengar på 10 år och ally kan skötas automatiskt.
Citera
2017-07-24, 09:27
Medlem
Investera även 10kr i appen "Sparlabbet" så kan du visa vad x kr i månadsspar i y år till z% avkastning blir.

Väldigt enkelt och kraftfullt rent pedagogiskt.

1000kr, 18 år, 7% brukar jag snurra fram åt bekanta som skaffat barn. Dom flesta häpnar.
Citera
2017-07-27, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psike
Investera även 10kr i appen "Sparlabbet" så kan du visa vad x kr i månadsspar i y år till z% avkastning blir.

Väldigt enkelt och kraftfullt rent pedagogiskt.

1000kr, 18 år, 7% brukar jag snurra fram åt bekanta som skaffat barn. Dom flesta häpnar.

Eller så kan du med vanlig enkel matte räkna ut det själv?
Citera
2017-07-27, 10:09
Medlem
Du ska få ett enkelt, konkret tips: Köpa/låna Jan Bolmesons bok "Gör ditt barn rikt", hoppa över kapitlen som handlar om barn etc. och gå direkt till slutet som handlar om hur man bör tänka vid investeringar. Den bästa sammanfattningen jag någonsin läst på svenska, och dessutom anpassat efter svenska förhållanden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in