Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-23, 12:21
  #1
Medlem
Hej!

Tappade min IPhone 7 i backen i Turkiet i maj. Både skärm och kameralins bak gick sönder. Fick till svar att jag behövde en ny utbytestelefon av Digital inn (serviceaffär som är auktoriserad av Apple för cirka 2 månader sedan). När det gäller utbytestelefoner av Apple får man en "ny" telefon men de har bytt ut något på telefonen. De använder alltså andra delar från andra telefoner som har tidigare bytts in. Igår fick jag för mig att bada med min telefon och nu har den blivit vattenskadad. Mikrofonen fungerar inte, jag ser att det finns/varit vatten under skärmen och hemknappen är inte som den tidigare varit. Telefonen har legat i ris över natten samt igår kväll. Förra telefonen kunde jag faktisk bada med utan problem (dumt att bada med en telefon: självklart).

Så vad gör jag? Gå till Digital inn och kräva att telefonen inte alls var som den förra eller bita i sura äpplet och betala självrisken?
Citera
2017-07-23, 12:25
  #2
Medlem
supermassives avatar
Bit i det sura äpplet. Hur skulle du kunna påvisa att den inte var som den förra? Oavsett så kommer indikatorn påvisa att den är fuktskadad. Du kommer alltså ändå i slutändan behöva betala för reparationen.
Citera
2017-07-23, 12:40
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supermassive
Bit i det sura äpplet. Hur skulle du kunna påvisa att den inte var som den förra? Oavsett så kommer indikatorn påvisa att den är fuktskadad. Du kommer alltså ändå i slutändan behöva betala för reparationen.

Hm, extremt svårt att visa att de har gjort något fel från deras sida. Det enda som jag kan tänka mig är att Apple inte har lyckats få telefonen tät efter att ha bytt delar/byggt ihop den.
Citera
2017-07-23, 12:50
  #4
Medlem
supermassives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanhanda
Hm, extremt svårt att visa att de har gjort något fel från deras sida. Det enda som jag kan tänka mig är att Apple inte har lyckats få telefonen tät efter att ha bytt delar/byggt ihop den.

Apple byter aldrig delar. Det är alltid en utbytesenhet. Och har du inte bevis på att det inte är ditt fel så är det ord mot ord som gäller och i 99,9% av de fallen så är det verkstaden som har rätt.
Citera
2017-07-23, 14:58
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanhanda
Så vad gör jag? Gå till Digital inn och kräva att telefonen inte alls var som den förra eller bita i sura äpplet och betala självrisken?

Apple har aldrig sagt att du kan bada med telefonen, så självfallet får du stå för kostnaden själv


"iPhone 7 och iPhone 7 Plus tål vatten, stänk och damm. De har testats i laboratorium och uppfyller kraven för klass IP67 i enlighet med IEC-standard 60529. Graden av tålighet mot vatten, stänk och damm är inte permanent och skyddet kan minska vid normal användning. Försök inte att ladda en blöt iPhone. I användarhandboken kan du läsa om hur du bäst rengör och torkar din enhet. Vätskeskador täcks inte av garantin."
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback