Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-06, 05:53
  #13
Medlem
pantywankers avatar
Okej äger nu troligtvis en sådan motor fom Måndag. Någon som kan ge lite mer erfarenheter. Samt basic info. Har tex en sådan här kamrem?
Citera
2017-08-06, 07:48
  #14
Medlem
Det enda du behöver göra är att byta olja i växelhuset.Några droppar bensinstabilisator rekommenderas också.Obs .Lägg aldrig motorn ned åt fel håll.Det gjorde jag och fick olja i förgasaren. I sin enkelhet och driftsäkerhet en av de bästa båtmotorer som finns.
Citera
2017-08-06, 10:05
  #15
Medlem
Är det inte drygt med en 4-taktare på en motor man ofta bär och transporterar? Gäller ju att tänka på hur oljan rör sig....
Citera
2017-08-06, 13:32
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Okej äger nu troligtvis en sådan motor fom Måndag. Någon som kan ge lite mer erfarenheter. Samt basic info. Har tex en sådan här kamrem?

Vill du ha lite basic info om motorn så ladda ner instruktionsboken gratis och helt lagligt från nätet. Bara att googla "Honda 2,3 outboard manual". Andra träffen. Observera att det är två olika manualer beroende på vad du har för serienummer. Jag kollade igenom avsnittet längst bak lite som hastigast och det verkar som att denna motor inte har kamrem. Det är ju en liten encylindrig motor så det är förmodligen en stötstångsmotor eller kanske kugghjulsdriven kam.



Citat:
Ursprungligen postat av skynet-bot
Är det inte drygt med en 4-taktare på en motor man ofta bär och transporterar? Gäller ju att tänka på hur oljan rör sig....

Nej, jag tycker faktiskt inte det om jag skall vara helt ärlig. En modern 4-taktare klarar av att förvaras liggande, så det är i mitt tycke egentligen ingen skillnad mot en tvåtaktare. Hondan är dessutom så lätt att jag tror inte det skiljer mer än ett par kilo mot en tvåtaktare av samma storlek.

Som jag ser det finns det egentligen bara fördelar med med 4-takt. Ryker och luktar mindre, går tystare och den största fördelen av alla: Den tål att köras på tomgång hur länge som helst utan att sura ihop, vilket är ovärderligt när man vill bogsera drag långsamt efter en liten båt. Dessutom finns det ju inga nya tvåtaktare att köpa i denna storleksklassen, så om man vill köpa en ny motor så är ju valet mellan 2-takt och 4-takt en ickefråga.
__________________
Senast redigerad av Detroit1 2017-08-06 kl. 13:50.
Citera
2017-08-12, 04:35
  #17
Medlem
pantywankers avatar
En följdfråga. Jag fick köpt mig min Honda. Vad mer kan rekommenderas att göra för service för att undvika problem? Motorn saknar historik och jag har ingen bok. Det jag gjort är följande enligt mina tidigare erfarenheter och mekande sedan många år.
1. Byte av motorolja.
2. Byte av olja växelhus.
3. Smörjning av gaswire, samt alla övriga delar med fett typ fastsättnings bultarna mm.
4. Allmän översyn.

Att byta tändstift i tid och otid är bara onödigt. Kontrollerat och ser bra ut.
Citera
2017-08-12, 08:32
  #18
Medlem
the juntos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skynet-bot
Är det inte drygt med en 4-taktare på en motor man ofta bär och transporterar? Gäller ju att tänka på hur oljan rör sig....

Tänkte samma sak
Citera
2017-08-12, 09:41
  #19
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skynet-bot
Är det inte drygt med en 4-taktare på en motor man ofta bär och transporterar? Gäller ju att tänka på hur oljan rör sig....

Citat:
Ursprungligen postat av the junto
Tänkte samma sak
Honda 2,3 kan läggas på sidan. Dock måste det vara den sidan så att rorkulten pekar uppåt. Men det är väl ganska naturligt? Vem lägger en tvåtaktare åt andra hållet?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback