Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-07-24, 00:09
  #25
Avstängd
TB12Ps avatar
Du plockar bara bär vid gränsen/semester o vips så är du i ett nytt land.Är pass/körkort o dyl bakåkompatibelt eller vad heter det.så man ser var hm ev har vandrat o inte vandrat.
Citera
2017-07-24, 01:31
  #26
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Jag skulle snarare säga att så länge du flyger (inom Schengen) är antalet gränskontroller få. Därmed inte sagt att myndigheter inte har koll. Inom Schengen är det nämligen generellt sett inga gränskontroller. Undantagen handlar om att stoppa flyktingar och liknande, men de flyger inte. Sedan har Stena Line "gränskontroll", de kräver, och tittar på, pass/körkort vid utresa från Sverige. De har en luddig hänvisning till en EU-regel om sjösäkerhet (2004:754 ur minnet). Gränskontroller på flyg inom Schengen verkar endast handla om olika myndigheters tillgång till PNR, alltså att de vet att kontokort X har köpt en resa i namnet Y med flight Z.

Gränsövergångarna mellan Noreg och Sverige kan man räkna med är bevakade, men det går antagligen bra att traska över gränsen med 2 kg heroin i röven i någon skog.
Att vissa båtbolag kontrollerar leg har väl att göra med att passagerarlistorna skall stämma om vi bortser från dom ID kontroller vid resa till Sverige som var fram till och med juli i år som handlade om att begränsa antalet flyktningar? Dom lär ju inte kontrollera ditt leg mot några register så i den kontrollen lär det nog inte hända något speciellt även ifall du skulle vara efterlyst.
Citat:
Ursprungligen postat av MoaLjung
Har dom rätt att skjuta ner en människa som kommer sådär helt ensam och obeväpnad?
Beror nog på vilket land det är. Kommer du in i t ex Danmark så lär dom inte göra det men flyger du in i Ryssland med en hangglider så skulle det inte förvåna mig om dom skjuter.
__________________
Senast redigerad av Jonas1968 2017-07-24 kl. 01:37.
Citera
2017-07-24, 14:34
  #27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TB12P
Du plockar bara bär vid gränsen/semester o vips så är du i ett nytt land.Är pass/körkort o dyl bakåkompatibelt eller vad heter det.så man ser var hm ev har vandrat o inte vandrat.

Perfekt förklaring. Elternativt se ut som en äkta naturmupp med hund som är på en liten vandringsrunda och trodde sig fortfarande vara i finland.

Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Att vissa båtbolag kontrollerar leg har väl att göra med att passagerarlistorna skall stämma om vi bortser från dom ID kontroller vid resa till Sverige som var fram till och med juli i år som handlade om att begränsa antalet flyktningar? Dom lär ju inte kontrollera ditt leg mot några register så i den kontrollen lär det nog inte hända något speciellt även ifall du skulle vara efterlyst.

Beror nog på vilket land det är. Kommer du in i t ex Danmark så lär dom inte göra det men flyger du in i Ryssland med en hangglider så skulle det inte förvåna mig om dom skjuter.


Törs nästan garantera det skulle bli krigsbrott eller nåt om dom sköt ner en civil hängflygare bara sådär.

Man kan trots allt råka flyga in i ett annat land. GPS kan gå sönder, du kan tvingas nödlanda eller kraftigt oväder som gör att du inte kan flyga igenom det. Det är ingen vapenbestycka jetplan vi snackar om precis.
Citera
2017-07-24, 14:38
  #28
Avstängd
kanske va lite snabb ändå http://news.bbc.co.uk/2/hi/south_asia/4176040.stm

det inte ryssland men inte så jävla långt ifrån.
Citera
2017-07-26, 13:59
  #29
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoaLjung
Har dom rätt att skjuta ner en människa som kommer sådär helt ensam och obeväpnad?

Poliser får skjuta folk hela tiden i god tro om att de är beväpnade. Någonting säger mig att gränsvakter har samma standardpraxis.

Sen är vad som är rätt eller fel är upp till ordningsmakten och hur skall du kunna skvallra till dem utan en puls?
Citera
2017-07-27, 23:17
  #30
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e3denni
http://www.eu-upplysningen.se/faq/Fr...ed-i-Schengen/

"Har körkort/pass med när man reser". Så ska man paddla till danmark från helsingborg så ska man ha id handling med? Isf är det ju inte fritt.
Fast de svenska gränskontrollerna mot Danmark handlar inte om att stoppa kajakpaddlare, de handlar om att stoppa migranter och är utformade för det. Hade tillräckligt många migranter paddlat så hade man skapat regler anpassade för paddlare.
Citat:
Ursprungligen postat av murvlish
Kalla det vad du vill, men att flyga utan att identifiera sig, och därmed registreras, är svårt idag, även inrikes.
Något annat har jag inte påstått. Jag kommenterade bara att myndigheter kan ha koll utan att titta på papper vid gränsen.
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Att vissa båtbolag kontrollerar leg har väl att göra med att passagerarlistorna skall stämma om vi bortser från dom ID kontroller vid resa till Sverige som var fram till och med juli i år som handlade om att begränsa antalet flyktningar? Dom lär ju inte kontrollera ditt leg mot några register så i den kontrollen lär det nog inte hända något speciellt även ifall du skulle vara efterlyst.

Beror nog på vilket land det är. Kommer du in i t ex Danmark så lär dom inte göra det men flyger du in i Ryssland med en hangglider så skulle det inte förvåna mig om dom skjuter.
Det enda personalen gjorde var att kontrollera att man hade pass eller liknande med samma namn som biljetten. Tror att det handlar om att ha koll på vilka som är ombord vid olycka, men också om att de inte vill släppa ut folk som inte släpps in igen.
Alltså i dagsläget ingen kontroll av myndigheter, men det kan antagligen ganska lätt bli det om reglerna skulle ändras.
Citera
2017-07-27, 23:53
  #31
Avstängd
Förstår. Så det är i princip fritt fram om man som vit svensk vill paddla till och kanske genom danmark?

Är det nån skillnad på danmark och norge?

För i norge har jag varit flera gånger. Cyklat över de gränspassager som hemavan, över junkerdal och den passagen när man kör vilhelmina kliimpfjäll och fortsätter över steknejokk. Sovit i tält och två gånger har polisen kommit fram men jag har aldrig behövt visa nån legitimation utan dom har bara stannat och snackat.

Det är norge men är danmark annorlunda? På ett sätt känns det väldigt konstigt att danmark-sverige skulle va fritt fram då det bara skulle va att som migrant bara sätta sig i en kajak och paddla in i landet.
Citera
2017-08-04, 13:38
  #32
Medlem
Att ta sig mellan Norge och Ryssland verkar inte så märkligt.

Jag har stått vid gränsen och sett in i Ryssland och det fanns inga synliga hinder. Huruvida det fanns några längre in i landet kan jag inte uttala mig om men gränsen gick i mitten av Jakobselv och det såg ut som om man kunde ta sig in i Ryssland om man så ville. Det fanns en skylt om att det var förbjudet, men mer än så kunde jag inte se.
Citera
2017-08-10, 20:24
  #33
Medlem
Allt beror på vart du kommer från och vart du ska.

Åker du ner i Polen, t-ex via hamn, finns det inte en jävel som bryr sig. Om du inte åker in ensam i en flotthamn, då lär de skjuta skarpt för skojs skull för att skrämma bort dig. Har hänt förr och fortsätter att hända ibland.

Men tar du vilken civilhamn som helst är det nemas problemas. Finns ingen som åker runt och kollar papper om du inte ser ut som en ikke-europeisk person. Sedan ska du in i Ryssland är det enkelt. Polacker får ta sig ett par mil inom gränsen fritt. Hittar de dig utan pass eller liknande i någon större stad utan arbeteskort eller liknande kör de dig tillbaka över ett par dar. Om de bryr sig nog mycket vill säga. I de flesta fall bryr de sig inte. Har du massor av kameror, beter dig misstänksamt och vekar "shady" så är det ju lite annat.

Vet ej hur Finska - Ryska gränsen är. Men tror det är mer kontroller från båda's sida. Mest från Finlands dock. Finns hursomhelst många småstäder med barer som är så nära gränsen att det inte finns någon speciell kontroll.

Åker du i Ryssland och ser normal ut, beter dig normalt, och undviker "ohederligt folk" är det inga problem. Polisen bryr sig knappt i många fall om du inte har "PRIDE" flaggor överallt. (Ha dock inte det, du kan bli arresterad. tro ej på något koncentrationsläger om du inte tar dig ner i checnien). Många Ryssar gillar inte bögar. Men är du t.ex Turk eller Syrier eller Svart undvik att ta dig in utan gränskontroll. Även efter det var försiktig. I t.ex Polen tittar polisen åt andra håller om någon börjar klå upp dig. I Ryssland skulle nog polisen själv slå skiten ur dig och lämna dig i ett dike. Samma sak med gentlemän i adidasoveraller, de männen gillar inte utlänningar mycket, men skötsammare Européer brukar inte ha problem.

Allt beror på din attityd och kroppsspråk. Vart du går över gränsen och vem som tar dig och hur.
Är du trevlig, lugn och inte har mistänksamma saker på dig brukar det vara över snabbt. Kan du inte språket och har noll papper på dig är du mestadels körd. Har du papper som är "något" giltiga behöver du ofta inte kunna språket.
Detta gäller mestadels östeuropa. I väst och EU länder är det bara att åka runt och ha typ körkort på dig om du blir stoppad, men chansen att bli stoppad är inte så stor om du följer överstående beteende.

Plus, se inte för välklädd ut, och se inte för gatu-klädd ut heller. Jeans, någon tshirt och någon skjorta.
Har du inga papper och ser rik ut lär det bli värre för dig än om du ser ut som ett gatubarn. Dock gillar inte alla gatubarn. Kan variera helt självklart. Detta gäller mestadels för västra delen av Ryssland och östra delen av Polen. Ingen litar på en kostymnisse utan papper, ingen bryr sig om en gopnik utan papper. Undvik för guds skull att prata dålig "internetryska" eller liknande. Då gör du bara folk sura och arga. Om du kan säga "Jag knullar stora katter" och se ut som om det är ett misstag i översättning så lättar det på ställningen då de bara tror du är en clown.

TLDR Var inte misstänksam och verka vara normal så är det inga problem.
Vissa Ryska poliser är lite främlingsfientliga och kan skicka hem dig, men ofta är det inte fallet. De har inte det bästa systemet så om någon skriver ner några detaljer om dig lär det knappast lämna närmaste polisstations register. Har du mycket pengar eller verkar som en otrevlig snobb vet jag inte vad som händer direkt. Sjävlklart kan jag inte stressa det nog hur mycket du ska undvika från att skita ner dig av skräck om du blir arresterad eller stoppad. För då får du träffa underrättelsetjänstemän eller hånad av massa storvuxna män.
__________________
Senast redigerad av pingun96 2017-08-10 kl. 20:38.
Citera
2017-08-11, 14:30
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pingun96
Allt beror på vart du kommer från och vart du ska.

Åker du ner i Po litar påeller stoppad. För då får du träffa underrättelsetjänstemän eller hånad av massa storvuxna män.


Btw.
Många delar av gränsen är inte på Nordkoreanivå med taggtråd, minor, osv.
Hittar du minfält har du råkat in i ett från andra världskriget och borde kontakta någon om det.

De flesta gränserna har inte mer än skyltar och kanske någon kontroll här och där. Varierar ju självklart men brukar gälla i öst Europa.
Citera
2017-12-03, 23:28
  #35
Avstängd
hur ser det ut i grekland och omkringliggande länder? Såg nyss på tv om flyktingsmugglare som lastade folk på båtar från turkiet till grekland.

Känns som det borde va re att gå landvägen istället
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback