Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-22, 22:34
  #1
Medlem
kraftfoders avatar
Hej alla! Jag har klurat var jag ska lägga tråden, blev inte så klokare, så jag lägger den här. Flytta om den ligger fel.

Så här är det: När man använt något preparat i munhålan som innehåller mint eller mentol, så upplevs "kallt som kallare". Preparaten kan vara munskölj, tandkräm, vademecum etc. Dricker man därefter ett "normalkallt" glas med vatten, känns vattnet som om det vore is. Jag antar att de flesta av er har samma erfarenheter. Allt känns alltså betydligt kallare (obekvämt kallt) efter man intagit mentol/mint på något sätt i munhålan.

Till frågan: Slår mentol/mint ut nervcellerna i munnen så dessa "visar fel värden" till hjärnan, eller är det verkligen så att det blir kallare? -Både mentol och mint är ju lättflyktiga substanser, så det skulle kanske kunna bli kallare i verkligheten. Har ni några svar?
Citera
2017-07-22, 22:57
  #2
Medlem
Ämnena som ger menthol/mint smaken binder till receptorer för kyla som finns i munnen, därmed skickas en signal från dessa receptorer/nerver och hjärnan tolkar det som att det är kallt men egentligen sjunker inte temperaturen i munnen, om jag minns rätt?
Citera
2017-07-22, 22:58
  #3
Medlem
.
Citera
2017-07-22, 23:04
  #4
Medlem
TRPM8 är en jonkanal som är både köldreceptor och mintreceptor. Den börjar öppna vid temperaturer under ca 27°C och är maxaktiverad vid 8°C. Dessutom så aktiveras den av mint, därav känslan av att kyla från mint.

På samma vis så aktiveras TRPV1 av både värme och capsaicin (chili), vilket gör att chili "bränner".
Citera
2017-07-22, 23:07
  #5
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pompans
TRPM8 är en jonkanal som är både köldreceptor och mintreceptor. Den börjar öppna vid temperaturer under ca 27°C och är maxaktiverad vid 8°C. Dessutom så aktiveras den av mint, därav känslan av att kyla från mint.

På samma vis så aktiveras TRPV1 av både värme och capsaicin (chili), vilket gör att chili "bränner".

Jag får tacka för utförligt svar! För några år sedan försökte jag med eget experiment: Hällde vademecum på en vanlig termometer. När vademecumet avdunstade, sjönk termometern med cirka 10 grader. Men det kan givetvis vara alkoholens bedrift när den avdunstade från termometern. (Vademecum innehåller alkohol).
Edit: Tack till cleanhippie också!
__________________
Senast redigerad av kraftfoder 2017-07-22 kl. 23:28.
Citera
2017-07-22, 23:35
  #6
Medlem
Tuschpennans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pompans
TRPM8 är en jonkanal som är både köldreceptor och mintreceptor. Den börjar öppna vid temperaturer under ca 27°C och är maxaktiverad vid 8°C. Dessutom så aktiveras den av mint, därav känslan av att kyla från mint.

På samma vis så aktiveras TRPV1 av både värme och capsaicin (chili), vilket gör att chili "bränner".

Det är såna här gånger jag önskar att det skulle finnas "gilla-möjligheter" på inlägg. Tack för informationen!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback