Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-22, 21:31
  #1
Medlem
4yoonlys avatar
Vet inte om ni sett denna, men denna skall ses av både män och kvinnor...
Speciellt feminister! :-)

https://www.youtube.com/watch?v=OQ2fREo3Tjc

Jag inser att det är en "ogillar" feminist kanal, men det är hämtat ur ABC så ni feminister kan lugnt titta på den :-)

Kan inte säga att jag håller med allt som sägs men det är mycket mycket intressant perspektiv eller hur? Visserligen ur ett amerikanskt perspektiv där feminism inte är direkt samma som feminism i Sverige. Männen i USA är inte riktigt samma som männen i Sverige heller skulle jag vilja påstå men ändå är denna väl värd att se på!

Samtidigt är hon lesbisk men många feminister är eller ligger åt det hållet skulle jag vilja påstå.

Efter ni kollat den (19 minuter så den är ganska kort) vad säger ni feminister?
Kommentarer?

Hur som helst mycket väl värd att se, och vill gärna höra kommenterar ifrån er feminister som hänger här... (troligen blir det inte en enda kommentar som vanligt... men man vet ju aldrig :-)
Citera
2017-07-22, 22:10
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Intressant! Samhället är mer eller mindre ett skådespel, och man blir bedömd efter den roll man spelar.

Har gjort ett liknande experiment på universitetet, detta var rätt länge sedan men ändå:
Fick en uppgift från min kursledare att göra ett socialt experiment. Sagt och gjort!

Blir man behandlad olika beroende på hur folk uppfattar en? (Ungefär så).
Hade en dåvarande flickvän som var sminkös på teatern, så hon hjälpte till att sminka mig. Till vaddå? -Till neger! (Det var okej att säga neger på den tiden).

Okej, sagt och gjort, omsminkad till något som kanske såg ut som "Kunta Kinte", levde jag två veckor som "neger" här i Göteborg. (Skitkul!). Och summan av kardemumman var att, jo, man blir annorlunda behandlad. (Jäkligt duktig sminkös!). Som "Kunta Kinte" fick jag exempelvis inte komma in så lätt på avenyns krogar, något som jag normalt sett "trillar in på när jag vill". Sociala experiment är oerhört kul.
Citera
2017-07-22, 22:29
  #3
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Intressant! Samhället är mer eller mindre ett skådespel, och man blir bedömd efter den roll man spelar.

Har gjort ett liknande experiment på universitetet, detta var rätt länge sedan men ändå:
Fick en uppgift från min kursledare att göra ett socialt experiment. Sagt och gjort!

Blir man behandlad olika beroende på hur folk uppfattar en? (Ungefär så).
Hade en dåvarande flickvän som var sminkös på teatern, så hon hjälpte till att sminka mig. Till vaddå? -Till neger! (Det var okej att säga neger på den tiden).

Okej, sagt och gjort, omsminkad till något som kanske såg ut som "Kunta Kinte", levde jag två veckor som "neger" här i Göteborg. (Skitkul!). Och summan av kardemumman var att, jo, man blir annorlunda behandlad. (Jäkligt duktig sminkös!). Som "Kunta Kinte" fick jag exempelvis inte komma in så lätt på avenyns krogar, något som jag normalt sett "trillar in på när jag vill". Sociala experiment är oerhört kul.

Det låter som ett riktigt kul experiment! Men vad menar du med inte komma in så lätt? du kom alltså in men var tvungen att?

Jag gjorde också faktiskt något liknande när jag tänker efter (i den virtuella världen dock :-)
Hade en kompis som hade lite olika karaktärer i ett spel när det var rätt nytt. Helt plötsligt träffades vi och han var en kvinnlig karaktär helt plötsligt... blev helt paff först, frågade lite ööh... varför? gillar du att se "tjejer" på skärmen eller vad är frågan? han svarade... nää jag skulle bara testa... sedan berättade han lite om vad som hände när han spelade med denna och det var helt sjukt. Så jag beslöt att göra det samma. Helt plötsligt i denna virtuella värld fick ALLTID hjälp när man frågade om det, folk (manliga karaktärer) kom och gav en pengar här och var. Det blev till och med irriterande till slut för alla ville hjälpa en och vara väldigt vänlig emot en. Det var en liten eye opener för mig, visserligen virtuell men ändå. Det finns mycket mer att berätta men summa summarum var att det var en enorm skillnad mellan mina manliga karaktärer och kvinnliga. När detta dock lade sig några år senare och folk insåg att även män (eller kvinnor) inte alltid skapar karaktärer enligt deras IRL kön så blev det mer normaliserat (och sedan kom ju voice delen :-)

Men det var lustig att se hur ALLA (manliga karaktärer) ville hjälpa en så mycket som det är bara möjligt med allt och lite till.. bara för att man såg ut som en kvinna...
Citera
2017-07-22, 23:01
  #4
Medlem
kraftfoders avatar
Jag fick stå i kö utanför krogen när jag var "Kunta Kinte", som "Kraftfoder" var det bara att promenera in. Ungefär så. Så för att återknyta till din video om en tjej som sminkas om till kille, så är det nog så: Att man blir olika behandlad beroende på hur folk uppfattar en. För att återknyta mer till trådens ämne, så har jag full förståelse att folk (oavsett vilka de är, men vi får väl fokusera på tjejer eftersom detta ligger i feminism) att feministerna i just detta fall inte har helt fel. Tjejer blir behandlade annorlunda. (Och även Kraftfoder som "Kunta Kinte). Alternativet i mitt fall, att sminka om mig till en tjej gick fetbort, eftersom detta är totalt omöjligt att lura i någon att jag skulle vara en tjej. Däremot verkar jag vara en "övertygande neger"..

Jobbigaste var nog när jag skulle (på avenyn) köpa på Systemet. Var utklädd till "Kunta", hade glömt, blev ombedd att legitimera mig. Visade körkortet (på vite man), fick svaret "det här är inte du".. -Jodå, det är jag, jag har varit på solsemester! (Då gick det bra)
Citera
2017-07-23, 00:07
  #5
Medlem
4yoonlys avatar

Citat:
Jag fick stå i kö utanför krogen när jag var "Kunta Kinte", som "Kraftfoder" var det bara att promenera in. Ungefär så.

Ok... för mig som alltid stått i kö på vissa krogar så låter "Kunta Kinte" rätt normalt faktiskt...
Då blir genast frågan hur i helvete kan du bara passera köer som "Kraftfoder"?
Jag kan ärligt talat inte ens tänka mig hur jag skulle sminka mig för att passera köerna normalt förutom möjligen som en kändis... och det hade fungerat svart som vit...

Citat:
Jobbigaste var nog när jag skulle (på avenyn) köpa på Systemet. Var utklädd till "Kunta", hade glömt, blev ombedd att legitimera mig. Visade körkortet (på vite man), fick svaret "det här är inte du".. -Jodå, det är jag, jag har varit på solsemester! (Då gick det bra)

Ah drog en story om Stockholm kanske var annorlunda när det gällde vita och svarta... men du pratar Göteborg... vilket jag har stått i kö ett antal gånger (när jag var yngre :-) och jag är vit svensk...

Hahah! Systemet det var roligt!!!

Men då är frågan om tvärtom hade fungerat lika bra? svart man på körkortet och en "vit" man som helt plötsligt säger jo, jo det är jag... jag har hmm... typ vitiligo och är mycket ljusare/vitare nu...

Hur som helst! Grymt! Älskar faktiskt historier och erfarenheterna av dem!

Men summa summarum kände du att blev illa behandlad som "Kunta Kinte" eller var det så att du som sminkad var mer uppmärksam på hur du blev behandlad pga av det var det du var ute efter när du sminkade dig?

Jag kan bara tänka mig själv om jag hade gjort något sådant att jag då skulle vara rätt uppmärksam på allt som händer för detta är ett socialt experiment typ och då letar man efter "abnormaliteter" typ. Medans som man normalt egentligen skiter i... är du med?

Citat:
Så för att återknyta till din video om en tjej som sminkas om till kille, så är det nog så: Att man blir olika behandlad beroende på hur folk uppfattar en. För att återknyta mer till trådens ämne, så har jag full förståelse att folk (oavsett vilka de är, men vi får väl fokusera på tjejer eftersom detta ligger i feminism) att feministerna i just detta fall inte har helt fel. Tjejer blir behandlade annorlunda. (Och även Kraftfoder som "Kunta Kinte). Alternativet i mitt fall, att sminka om mig till en tjej gick fetbort, eftersom detta är totalt omöjligt att lura i någon att jag skulle vara en tjej. Däremot verkar jag vara en "övertygande neger"..

Ja men det är ju lite det som är grejen, de flesta män kan erkänna att kvinnor blir behandlade annorlunda än män. Feminister säger att så får det inte vara, vi feminister behandlar alla lika. Detta klipp är ju tydligt så att kvinnor inte behandlar alla lika och det är ju för att vi de facto är olika, inte så mycket konstigare. Män har problem med mycket, kvinnor med annat. Istället för att få kvinnor till män och män till kvinnor så kan vi samarbeta och erkänna är olika och göra det bästa av situationen. Män kan inte bli kvinnor och kvinnor kan inte bli män. Vi får arbeta ifrån detta fakta istället för att motarbeta det. Feminister får helt enkelt erkänna deras brister och män får helt enkelt hjälpa kvinnor och tvärtom. Det är jämställdhet på lika villkor.

Du har sett klippet och säger att tjejer blir behandlade annorlunda trots att klippet bestod av en tjej som klädde ut sig till man och hävdade att män blir behandlade annorlunda... men men...

Hur som helst, tack för ditt inlägg! Och fortsätt gärna tror vi kan diskutera mera!
Nu för tiden brukar det bara vara massa "du är en idiot och en massa emoticons", FB har blivit sjukt dåligt det senaste...
Du är dock ett undantag!
Citera
2017-07-23, 00:40
  #6
Medlem
Under Malmöfestivalen för ett par år sedan hade de ett tänkt arrangemang där man skulle kunna låta sig sminkas till det motsatta könet, annan ras/etnicitet etc av tränade teatersminköser och sedan gå omkring ute på festivalen några timmar och ta pulsen på hur man uppfattades, vad som hände med det sociala spelet osv. Det hade varit mycket intressant, särskilt i en stad med så starka interna spänningar som Malmö, men det fick stoppas eftersom - you guessed it - feminister och rasifieringsaktivister rasade i media och dömde ut det som en form av "blackfacing", billigt effektsökeri och t o m "gender appropriation".

Mitt förakt för den samtida svenska medie-/radikalfeminismen kvarstår orubbat.
Citera
2017-07-23, 21:23
  #7
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Feminism --> Jämställdhet och diskriminering
/Moderator
Citera
2017-07-25, 14:15
  #8
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Under Malmöfestivalen för ett par år sedan hade de ett tänkt arrangemang där man skulle kunna låta sig sminkas till det motsatta könet, annan ras/etnicitet etc av tränade teatersminköser och sedan gå omkring ute på festivalen några timmar och ta pulsen på hur man uppfattades, vad som hände med det sociala spelet osv. Det hade varit mycket intressant, särskilt i en stad med så starka interna spänningar som Malmö, men det fick stoppas eftersom - you guessed it - feminister och rasifieringsaktivister rasade i media och dömde ut det som en form av "blackfacing", billigt effektsökeri och t o m "gender appropriation".

Mitt förakt för den samtida svenska medie-/radikalfeminismen kvarstår orubbat.

Phuh... Kan ju inte skriva att jag är förvånad heller... Det lät som en bra och rolig idé... hos alla utom feminister och de andra som du nämnde.

Är man riktigt konspiratoriskt lagd så kan man undra om dom inte vill för då skulle hela deras privilegierade värld rasa samman och en man hade fått se hur det faktiskt kan vara (åtminstone för en stund) att "kvinna"...
Citera
2017-07-26, 16:30
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Phuh... Kan ju inte skriva att jag är förvånad heller... Det lät som en bra och rolig idé... hos alla utom feminister och de andra som du nämnde.

Är man riktigt konspiratoriskt lagd så kan man undra om dom inte vill för då skulle hela deras privilegierade värld rasa samman och en man hade fått se hur det faktiskt kan vara (åtminstone för en stund) att "kvinna"...


Ja, jag hade nog tagit tillfället att sminka om mig och testa hur jag uppfattades i blus, strumpbyxor och kjol (men förmodligen med en tjejkompis som sällskap för att inte riskera att hamna i riktigt tråkigt sällskap). Jag har dessutom en kropp som ger vissa förutsättningar för den sortens förvandling (har t ex mycket svag behåring eller ingen alls på armar, ben och bröstkorg, men långt och frodigt på huvudet). Det hade varit en spännande erfarenhet.
Citera
2017-07-28, 13:40
  #10
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Ja, jag hade nog tagit tillfället att sminka om mig och testa hur jag uppfattades i blus, strumpbyxor och kjol (men förmodligen med en tjejkompis som sällskap för att inte riskera att hamna i riktigt tråkigt sällskap). Jag har dessutom en kropp som ger vissa förutsättningar för den sortens förvandling (har t ex mycket svag behåring eller ingen alls på armar, ben och bröstkorg, men långt och frodigt på huvudet). Det hade varit en spännande erfarenhet.

Jag tror dock dom hade gett upp med mig. Det enda stället jag kanske kan bli misstagen för tjej är att jag likt dig har frodigt hår på huvudet :-)

Gångstil och ölmagen samt min kroppsbehåring hade gjort mig till tufft objekt att göra om... Hade dock ändå försökt tror jag...
Citera
2017-07-31, 21:14
  #11
Medlem
ixgamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Under Malmöfestivalen för ett par år sedan hade de ett tänkt arrangemang där man skulle kunna låta sig sminkas till det motsatta könet, annan ras/etnicitet etc av tränade teatersminköser och sedan gå omkring ute på festivalen några timmar och ta pulsen på hur man uppfattades, vad som hände med det sociala spelet osv. Det hade varit mycket intressant, särskilt i en stad med så starka interna spänningar som Malmö, men det fick stoppas eftersom - you guessed it - feminister och rasifieringsaktivister rasade i media och dömde ut det som en form av "blackfacing", billigt effektsökeri och t o m "gender appropriation".

Mitt förakt för den samtida svenska medie-/radikalfeminismen kvarstår orubbat.




Jävla feminismen hitt och prideparad sverige är förlorat!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback