Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-22, 20:08
  #1
Medlem
Landales avatar
En förälder höll sitt barn hemma från skolan och efter ett antal månader kopplades polisen in. Efter hembesök upptäcktes svår misär och man ansåg inte föräldern vara lämplig. Barnet kom till ett fosterhem. En tid senare anmäldes barnet försvunnet och föräldern synes aldrig till igen. Ingen har sett röken av dom på 15 år. Var är dom? Dom har ingen släkt eller några vänner man kan fråga och mina sökningar på nätet ger inga svar. Dom kan ha bytt namn och/eller flyttat utrikes. Jag tror det senare. Är det möjligt att ta reda på var dom är?
__________________
Senast redigerad av Landale 2017-07-22 kl. 20:18.
Citera
2017-07-22, 20:20
  #2
Medlem
Skaraborg2s avatar
Några frågor.

Citat:
Ursprungligen postat av Landale
En förälder höll sitt barn hemma från skolan och efter ett antal månader kopplades polisen in. Efter hembesök upptäcktes misär och man ansåg inte föräldern vara lämplig. Barnet kom till ett fosterhem. Ett tid senare anmäldes barnet försvunnet och föräldern synes aldrig till igen. Ingen har sett röken av dom på 15 år. Dom har ingen släkt eller några vänner man kan fråga och mina sökningar på nätet ger inga svar. Dom kan ha ha bytt namn och/eller flyttat utrikes. Jag tror det senare. Är det möjligt att ta reda på var dom är?

Har aldrig hört talats om detta vad jag kan minnas. Kanske inte helt omöjligt att det skulle gå att ta reda men det beror på många olika faktorer som t. ex. till vilket land de försvann och om de bytte namn? Något konstigt är dock att vare sig barn och förälder hade släkt eller vänner. Var befann sig den andra föräldern?

Var någonstans skedde dessa försvinnanden? Handlade det om svenska medborgare?
Citera
2017-07-22, 20:24
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Landale
Är det möjligt att ta reda på var dom är?
Har du någon referens så vi kan se att det hela hänt?

Eller är det bara något du hört ryktesvägen?
Citera
2017-07-22, 21:14
  #4
Medlem
Landales avatar
Jag pratade med föräldern ibland både innan och veckorna efter barnet omhändertogs och var
troligtvis den ende som hade insyn i deras liv. Ångesten, smärtan och tomheten var oerhörd.


Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Var befann sig den andra föräldern? Handlade det om svenska medborgare?
Den andre föräldern är okänd. Det är svenska medborgare.

Citat:
Ursprungligen postat av holgerett
Har du någon referens så vi kan se att det hela hänt?
Jag ger inte ut några namn eller referenser. Funderar bara på om det finns en väg att gå...
Citera
2017-07-22, 21:46
  #5
Medlem
Skaraborg2s avatar
Skatteverket och Landsarkivet.

Citat:
Ursprungligen postat av Landale
Jag pratade med föräldern ibland både innan och veckorna efter barnet omhändertogs och var
troligtvis den ende som hade insyn i deras liv. Ångesten, smärtan och tomheten var oerhörd.



Den andre föräldern är okänd. Det är svenska medborgare.


Jag ger inte ut några namn eller referenser. Funderar bara på om det finns en väg att gå...

Det är synd att den andre föräldern är okänd för denne är också viktigt att ha namnet på om man skall försöka få reda på var den saknade föräldern tillsammans med barnet kan ha tagit vägen.

Eftersom du har namnet på både den saknade föräldern och barnet så kan du vända till Skatteverket och mantalsskrivningen. Detta gäller f. o. m. 1991. Mycket bra är om du har åtminstone förälderns födelsedatum eller p-nummer. Jag antar även att du har en adress där de då bodde. Detta skulle kunna ge något.

Jag vidhåller återigen att jag finner det mycket märkligt att den saknade föräldern varken hade släkt eller vänner! Har själv hållit på en hel del med försvunna personer och jag har aldrig stött på någon försvunnen person som vid försvinnandet saknade både släkt och vänner - även om det förekommer. Antar att den här föräldern var dessutom en yngre person vid försvinnandet.

Sedan kan man ju fundera över om det kom att göras en polisutredning när barnet försvann? Om en sådan gjordes och utredningen numera är nedlagd bör denna finnas på närmaste Landsarkiv till den ort där detta skedde. Du skulle i s f kunna skicka in en begäran att få ta del av den.
Citera
2017-07-22, 22:16
  #6
Medlem
Landales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Eftersom du har namnet på både den saknade föräldern och barnet så kan du vända till Skatteverket och mantalsskrivningen. Detta gäller f. o. m. 1991. Mycket bra är om du har åtminstone förälderns födelsedatum eller p-nummer. Jag antar även att du har en adress där de då bodde. Detta skulle kunna ge något... Sedan kan man ju fundera över om det kom att göras en polisutredning när barnet försvann? Om en sådan gjordes och utredningen numera är nedlagd bör denna finnas på närmaste Landsarkiv till den ort där detta skedde. Du skulle i s f kunna skicka in en begäran att få ta del av den.
Lämnar dom verkligen ut sådana uppgifter, är det inte sekretessbelagt? Jag kolla upp detta. Tack för infon!

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag vidhåller återigen att jag finner det mycket märkligt att den saknade föräldern varken hade släkt eller vänner!
Föräldern var psykiskt sjuk och misstänksam mot allt och alla men kände tydligen förtroende för mig.
Citera
2017-07-22, 22:32
  #7
Medlem
Skaraborg2s avatar
Skatteverket och folkbokföring.

Citat:
Ursprungligen postat av Landale
Lämnar dom verkligen ut sådana uppgifter, är det inte sekretessbelagt? Jag kolla upp detta. Tack för infon!

Föräldern var psykiskt sjuk och misstänksam mot allt och alla men kände tydligen förtroende för mig.

När det gäller Skatteverket så är detta offentlig information. Om den saknade föräldern hade sekretess gällande sina personliga uppgifter vid försvinnandet, så vet jag inte vad som gäller. Finns inga upplysningar i Skatteverkets register kan du begära att de kollar i obefintlighetsregistret. Där finns sådana personer som aldrig har återfunnits och som ej heller har blivit dödförklarade.

Jag misstänkte att detta var orsaken.

Här kan du läsa litet mera ang. folkbokföring:

https://www.skatteverket.se/privat/f...8bc800039.html

https://skatteverket.se/omoss/varver...800038518.html
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-07-22 kl. 22:38.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback