Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-22, 18:53
  #1
Medlem
Luftgevars avatar
Överklockning av ett gammalt GeForce GTX 460 - hur långt vågar man gå?

Hej!

Jag har övertagit en dator från 2010 och bestämt mig för att överklocka grafikkortet ganska ordentligt men samtidigt vara på den säkra sidan så man ej förstör det.
Grafikkortet är ett Nvidia GeForce GTX 460 1GB från 2010. Jag överklockade den imorse från 715 mhz (original hastigheten) ända till 860 då jag började få små små artifacts, så jag backade ner till 855 mhz och har hittills inte fått något problem med den hastigheten.

Läste på WikiHow att när man börjar få artifacts kan man antingen välja att gå tillbaka ett steg i hastigheten så det funkar, eller öka strömföringen för att kunna höja ännu mer.

Min fråga gäller då om man vågar göra detta? Är det relativt ofarligt att öka lite voltage för att kunna öka mhz hastigheten? Hur långt vågar man gå generellt innan det börjar bli farligt för kortet?

Lite allmän hjälp önskas, tack!
Citera
2017-07-22, 19:28
  #2
Medlem
Ruzskisuzkis avatar
Så länge du inte får problem med tempen så kan du köra på så länge det är stabilt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback