2017-07-22, 14:26
Medlem
rezonens avatar
Hej!

Min fordonsskatt på 2736kr skulle betalas i Januari.

Betalade den den 8e februari med troendet att bilen bara fick körförbud med obetald skatt.

Igår damp det ned ett brev från kronofogden att jag hade en skuld på 700kr hos dom, 600 för deras grundavgift och 100kr från transportstyrelsen.

Det kostade alltså 100kr för att jag betalade skatten 8 dagar försent, dock har jag inte fått något brev/påminnelse eller information överhuvudtaget om att jag skulle betala 100kr extra.

Kan glatt betala domhär 700 men hurfan blir det med betalningsanmärkning som företag/hyresvärdar osv kan se?.... Känns jävligt surt om man skulle åka dit på 100kr som man inte ens visste skulle betalas eller fått information om...
Citera
2017-07-22, 14:34
Bannlyst
Betala i tid, gnälla här kommer inte hjälpa dig!

Ring dom på måndag.
Citera
2017-07-22, 14:45
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezonen
Hej!

Min fordonsskatt på 2736kr skulle betalas i Januari.

Betalade den den 8e februari med troendet att bilen bara fick körförbud med obetald skatt.

Igår damp det ned ett brev från kronofogden att jag hade en skuld på 700kr hos dom, 600 för deras grundavgift och 100kr från transportstyrelsen.

Det kostade alltså 100kr för att jag betalade skatten 8 dagar försent, dock har jag inte fått något brev/påminnelse eller information överhuvudtaget om att jag skulle betala 100kr extra.

Kan glatt betala domhär 700 men hurfan blir det med betalningsanmärkning som företag/hyresvärdar osv kan se?.... Känns jävligt surt om man skulle åka dit på 100kr som man inte ens visste skulle betalas eller fått information om...

Om skatten betalas för sent påförs en dröjsmålsavgift på minst 100 kronor, detta framgår av fakturan du fått.

Har du mer funderingar kan du läsa här:
https://www.transportstyrelsen.se/sv...ning-av-skatt/
Citera
2017-07-22, 14:48
Medlem
SameOldStorys avatar
Du får naturligtvis skylla dig själv men det har gått såpass kort tid så du kommer inte få en anmärkning. Ring dem på måndag och förklara läget.
Citera
2017-07-22, 15:08
Medlem
rezonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Om skatten betalas för sent påförs en dröjsmålsavgift på minst 100 kronor, detta framgår av fakturan du fått.

Har du mer funderingar kan du läsa här:
https://www.transportstyrelsen.se/sv...ning-av-skatt/

Jag har ju inte fått en faktura! Jag fick ett inbetalningskort i januari om att skatten skulle betalas, och jag betalade den dock försent.

Efter det fick jag INGEN faktura eller nånting om att det var 100kr extra som skulle betalas.
Citera
2017-07-22, 15:12
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Jag har ju inte fått en faktura! Jag fick ett inbetalningskort i januari om att skatten skulle betalas, och jag betalade den dock försent.

Efter det fick jag INGEN faktura eller nånting om att det var 100kr extra som skulle betalas.
Med inbetalningskortet du fick i januari följde en faktura, där står det.
Citera
2017-07-22, 15:20
Medlem
rezonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Med inbetalningskortet du fick i januari följde en faktura, där står det.
Nej för när jag fick det i januari så hade det inte gått över tiden= det stod inget om dom extra 100kr.
Citera
2017-07-22, 16:47
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Nej för när jag fick det i januari så hade det inte gått över tiden= det stod inget om dom extra 100kr.
Är du dum på riktigt?

På fakturan står det att om du inte betalar i tid så tillkommer en dröjsmålsavgift på minst 100 kr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in