Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-22, 10:28
  #1
Medlem
Mitt företag erbjuder tjänsten att ladda upp foton för framkallning men också texter från dokument.
Jag behöver ett bättre och mer modernt sätt att ladda upp filer på än idag. Mina kunder kommer ladda upp framförallt bilder men också dokument.
Mitt problem är att de Wordpress plugin som finns tillåter allt för lite data att laddas upp. Flera tillåter exempelvis enbart 500 Mb i månaden.
Helst vill jag att det som laddas upp ska läggas i en mapp på Google drive eller Onedrive direkt (inte dropbox), om nu det är ett bra alternativ enligt er.

Jag behöver har möjligheten att snabbt öka mängden data som kan förvaras eftersom mina kunder finns över hela världen kan det snabbt behövas flera Terabyte extra och då ger de stora molnlagringstjänsterna det bästa alternativet där.
På min förstasida vill jag ha en "drag and drop" funktion så att det blir superlätt för kunden. Den här sidan har löst det väldigt bra tycker jag: http://upload.photobox.com/sv/
Det är en Wordpress sida. Är plugin det enda alternativet eller hur ska jag lösa det här?

WordPress File Upload har jag testat men de tillåter inte att lagar på Google drive.
Hur löser jag det här? CloudWok File-Upload (plugin) har egentligen allt jag vill ha men där får man bara ladda upp 100Mb i månaden och det går inte ens att köpa mer. Jag behöver obegränsat.

Snälla hjälp mig! det skulle uppskattas enormt!
Citera
2017-07-22, 14:04
  #2
Medlem
Om jag låtsas vara kund till er så hade jag uppskattat om upload-sidan dels hade alternativ för de fall jag REDAN laddat upp till Onedrive/Google/Dropbox. Som ännu ett alternativ hade jag förväntat mig att ni själva hade en uppladdningsarea där jag kan lagra de filer som ingår i ärendet hos er och "molnfritt".

Jag tycker alltså att ni i företagets lokaler ska installera en liten server med förslagsvis FreeNAS och 5 x 3TB sata-diskar i RAID-5.
(Jag förutsätter att firman har minst 10/10 eller 100/100 Mbit/s företagsanslutning till internet.)

Det spelar ingen roll var på internet som hemsidan/webbplatsen finns.
Citera
2017-07-22, 19:40
  #3
Medlem
Tack för ditt svar.
Vi har precis startat och har mycket små resurser. Vi har möjlighet at
Köpa in det du föreslår men då varken jag eller
Min kollega är särskilt tekniska riskerar vi stora problem om något går
Snett.
Går det att ha molnlagring utan att det syns för kunden?
alternativt kryptering? Men vi måste ju kunna komma åt dem.
Helst behöver vi ett helst system där vi kan hålla koll på vilka som har
Laddat upp- vad de beställt och där de kan se om det
Är skickat eller inte. Att kunna följa hela processen helt enkelt.
Men en sak i taget kanske.
Hur inför jag möjligheterna du föreslår men med molnlagring?
Det är nog trots allt bästa alternativet för oss nu.
Hur går jag till väga rent praktiskt?
Tack för er hjälp!
Citera
2017-07-23, 10:47
  #4
Medlem
Hm. Företaget vill erbjuda tjänster för uppladdning. Men har absolut ingen ambition att själva behärska tekniker för lagring...

Jag har inga problem med att det är effektivt att köpa tjänster/kunnande vid investeringar som innebär tillfälliga instatser för att förbättra "infrastrukturen".

Men att lagra filer deras och uppladdning ÄR ju verksamheten. Kundsupport, tjänste-/företagsutveckling och konkurrensbevakning är starkt knutet till detta.

Föreståndaren för en bensinstation måste kunna beställa bensin och sköta pumpar även hom h*n fokuserar på att sälja korv och pynta godishyllor.

Och det verkar som en av era produkter är efterbearbetning av kundens filer. Då måste ni ju ändå få hem filen.
Varför då minst fördubbla risken att något går fel i filöverföringen, innan ni kan utföra den tjänst som kunden är beredd att betala er pengar för?
Citera
2017-07-23, 13:17
  #5
Medlem
Nu frågade jag HUR man gör för att lagra direkt på molnet. Vi lagrar idag lokalt hos oss och vi har den kunskap som behövs för de system vi har. Men nu står vi för en stor expansion och jag vill höra om det idag finns enkla molnlagringstjänster och vad de heter så att jag kan köpa in de tjänsterna eller om det rent av är så enkelt nu för tiden att vi kan göra det själva.
Det handlar om stora pengar att byta ut allt och ha lokaler och utbildad personal som sköter allt.

Så finns denna teknik eller ej? Vad heter alternativen att lagra direkt på molnet utan uppladdningsbegränsningar (om det behövs kan vi har original hos oss eller liknande) men vad finns. det är är frågan. Vilka program finns eller vem kan jag vända mig till som kan detta?
Citera
2017-07-23, 21:27
  #6
Medlem
ChristianXs avatar
Man får nog bygga en liten egen lösning som gör det ni vill via en webapp i t ex Azure eller AWS och då lagra och indexera bilderna på ett klokt sätt. Det ger nog det bästa och säkraste resultatet. Fördelen är ju också att då betalar ni för det ni utnyttjar, dvs kostnaderna ökar i samma takt som ni kan fakturera kunderna. Köper man egen infrastruktur (vilket idag aldrig går att räkna hem) så blir det en rätt hög initialkostnad.
Citera
2017-07-28, 14:30
  #7
Medlem
Tack! Azure är en toppentjänst och vi har planer på att använda just den. Men efter att ha varit i kontakt med dem blir det svårt att hitta en webbapp som gör det jag söker. Vet du namnet på någon eller någon som du kan tipsa om som kan bygga en?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback