Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-21, 14:45
  #1
Medlem
Vladulvens avatar
Installationsprogrammet ligger på ett USB-minne, och allt går bra tills installationen ska starta. Då går skärmen ner i viloläge och datorn står och gör ingenting.
Jag får först upp en skärm med några små symboler på - klickar Enter - och sedan en skärm med olika alternativ. Det är "Installera Elementary" "Starta utan att installera" och lite andra saker. Oavsett vilken jag väljer så händer samma sak.
Datorn hittar ju helt klart USB-minnet, så det måste ju var nåt med installationsprogrammet.
Har även försökt installera från DVD, men samma sak där.
Nån som kan hjälpa mig?

Nu vet jag inte om det här operativet är nåt att ha, men jag har försökt med en del andra Linux-distar (Mint och Ubuntu) och det har alltid jävlats på något sätt. Elementary sägs var lättbegripligt. Därför skulle jag vilja prova det.
Citera
2017-07-21, 15:28
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vladulven
Nu vet jag inte om det här operativet är nåt att ha, men jag har försökt med en del andra Linux-distar (Mint och Ubuntu) och det har alltid jävlats på något sätt. Elementary sägs var lättbegripligt. Därför skulle jag vilja prova det.

Då provar du av fel anledning. Även om Elementary är snyggt, så är det också buggigt. Skriv på vilket sätt Mint/Ubuntu krånglar istället, så hjälper vi dig. Hjälper även om du talar om vad du har för hårdvara.
Citera
2017-07-21, 15:36
  #3
Medlem
salxars avatar
Exakt samma problem händer mig när jag försöker installera Debian. Troligen ar Elementary OS inte stöd för SecureBoot och det är därför allt skiter sig.

Men oavsett, eOS är baserad på Ubuntu och Mint också för den delen. Om en buggar kommer de andra också göra det. Prova något nytt, typ Fedora istället.
Citera
2017-07-21, 16:28
  #4
Medlem
Vladulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Då provar du av fel anledning. Även om Elementary är snyggt, så är det också buggigt. Skriv på vilket sätt Mint/Ubuntu krånglar istället, så hjälper vi dig. Hjälper även om du talar om vad du har för hårdvara.

I Mint gick det att starta utan att installera, men när jag hade installerat fick jag meddelandet: "Unable to install GRUB in /dev/sda". Hittade ingen lösning.

Ubuntu var rätt länge sedan, så jag minns inte riktigt. Tyckte bara det var svårt, så jag la av.

Hårdvara är:
i5 2.67 Ghz,
Geforce 460,
en gammal Intel SSD 40 Gb (men även testat på en mekanisk hårddisk),
DDR3 1333 MHz

Rätt gamla grejer alltså 8-9 år tror jag, men funkar bra.

Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Exakt samma problem händer mig när jag försöker installera Debian. Troligen ar Elementary OS inte stöd för SecureBoot och det är därför allt skiter sig.

Men oavsett, eOS är baserad på Ubuntu och Mint också för den delen. Om en buggar kommer de andra också göra det. Prova något nytt, typ Fedora istället.


Är Fedora lämpligt för en total nybörjare på Linux?
__________________
Senast redigerad av Vladulven 2017-07-21 kl. 16:35.
Citera
2017-07-21, 16:31
  #5
Medlem
Enklast för den modige är formodligen att gå in i BIOS och byta UEFI mot Legacy mode.
Är tveksam till om kompabilitetsinsufficiens explicit verkligen bör anses som bugg.
__________________
Senast redigerad av boilaggagg 2017-07-21 kl. 16:43.
Citera
2017-07-21, 16:42
  #6
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vladulven
Är Fedora lämpligt för en total nybörjare på Linux?
Fedora är en av de enklare distarna, ja. Det är inga konstigheter, inga timtal i terminalen för att få igång det. Det mesta har grafiskt GUI. Skulle säga att det är på samma nivå som Mint.
Citera
2017-07-21, 18:14
  #7
Medlem
Vladulvens avatar
Jag får exakt samma resultat med Fedora.
Det måste ju vara nåt fel i datorn, eller också nån inställning i biosen som är fel.

Jag kommer fram till skärmen med installationsalternativ. Sen kommer en uppräkning av en massa saker som jag inte vet vad det är, med ett grönfärgat "OK" framför varje rad.
Därefter släcks skärmen ner och går in i viloläge, och datorn gör ingenting mer.
(Har testat på både SSD och mekanisk hårddisk)
Citera
2017-07-21, 18:35
  #8
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vladulven
Jag får exakt samma resultat med Fedora.
Det måste ju vara nåt fel i datorn, eller också nån inställning i biosen som är fel.

Jag kommer fram till skärmen med installationsalternativ. Sen kommer en uppräkning av en massa saker som jag inte vet vad det är, med ett grönfärgat "OK" framför varje rad.
Därefter släcks skärmen ner och går in i viloläge, och datorn gör ingenting mer.
(Har testat på både SSD och mekanisk hårddisk)
Jag tror inte något är "fel" på datorn. Däremot kan du behöva krångla lite med inställningarna. Du verkar inte vara ensam iaf.

https://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1516317
https://askubuntu.com/questions/4704...hen-installing
__________________
Senast redigerad av salxar 2017-07-21 kl. 18:38.
Citera
2017-07-22, 19:15
  #9
Medlem
Vladulvens avatar
Jag gick tillbaka till Mint, och lyckades installera det med hjälp av "Super Grub2 Disk" som man bränner till en CD och installerar via den.
Hittills verkar det funka hur bra som helst. Mycket snabbare än Windows.
Drivrutiner och uppdateringar gick hur enkelt som helst att installera.
Mycket lovande så långt.
Citera
2017-10-21, 23:30
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boilaggagg
Enklast för den modige är formodligen att gå in i BIOS och byta UEFI mot Legacy mode.
Är tveksam till om kompabilitetsinsufficiens explicit verkligen bör anses som bugg.

Håller med, kör Legacy. Ingen anledning att köra UEFI om man inte kör Windows.

Såg lite kommentarer om att Elementary OS var buggigt. Min erfarenhet är annorlunda. Provade just eOS även om min första bekantskap för något år sedan inte imponerade. Att sminka ett OS för att få det att likna macOS är fel sätt. Macens fördelar sitter inte i utseendet. Tycker eOS anammat det. Det är enkelt att använda och alla program jag ville ha installerades enkelt utom Java. Det är mer än vad jag kan säga om andra, inklusive Ubuntu som eOS egentligen är. Att det är snyggt är ju bara en bonus.

Edit: använder Gdebi för installationer, funkar alltid bättre än medskickat skräp.
__________________
Senast redigerad av Cybermorph 2017-10-21 kl. 23:35.
Citera
2017-10-29, 19:57
  #11
Medlem
På mitt Moderkort (Asus Sabertooth Z77) så måste jag välja UEFI när jag väljer vart den ska boota.
Så har jag UEFI aktiverat så måste välja usb minnet med UEFI före.

Här har du en bild: http://prntscr.com/h3kqpv

Tyvärr så var det så länge sen jag fixade med de där så jag kommer inte ihåg till 100% men detta kanske kan vara till någon hjälp?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback