Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-21, 14:37
  #1
Medlem
En av mina kusiner vill gärna lära sig Trigonometri, men såvitt jag vet har hon inte så jättemycket erfarenhet av Geometri, och jag har rekommenderat att hon bör börja med den kursen - min tanke är att detta bör vara en väldigt viktig förkunskap eftersom Trigonometri handlar väldigt mycket om trianglar och cirklar, samt även till viss del om parallellogram.
Vad säger ni om den här saken?
Citera
2017-07-21, 15:48
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael861
En av mina kusiner vill gärna lära sig Trigonometri, men såvitt jag vet har hon inte så jättemycket erfarenhet av Geometri, och jag har rekommenderat att hon bör börja med den kursen - min tanke är att detta bör vara en väldigt viktig förkunskap eftersom Trigonometri handlar väldigt mycket om trianglar och cirklar, samt även till viss del om parallellogram.
Vad säger ni om den här saken?

Gymnasiet? Högskolan? Känns lite som:

1. Om det är gymnasiet så spelar det väl ingen roll, det man lär sig där är så himla enkelt ändå.
2. Är det universitetet så bör väl personen kunna bestämma själv?
Citera
2017-07-21, 15:59
  #3
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael861
En av mina kusiner vill gärna lära sig Trigonometri, men såvitt jag vet har hon inte så jättemycket erfarenhet av Geometri, och jag har rekommenderat att hon bör börja med den kursen - min tanke är att detta bör vara en väldigt viktig förkunskap eftersom Trigonometri handlar väldigt mycket om trianglar och cirklar, samt även till viss del om parallellogram.
Vad säger ni om den här saken?

Har svårt att se vad det är man måste veta utöver vad en cirkel är, vad en triangel är, att vinkelsumman i en triangel är pi radianer, ett helt varv är 2pi radianer för att börja lära sig trigonometri.
Citera
2017-08-19, 18:19
  #4
Medlem
MAX-HIMs avatar
I trigonometri studerar man sambandet mellan en triangels sidor och dess vinklar, inte cirklar eller parallellogram. Grundläggande geometri är bra, men inte en nödvändighet tror jag.
Citera
2017-08-19, 18:24
  #5
Medlem
Det finns ju två sidor av trigonometri . Den ena handlar om trianglar, sidor och vinklar. Den andra är trigonometriska funktioner och ekvationer. Olika vinklingar! (Ordvits)
Det bästa rådet är ju att du lär dig så mycket som möjligt! Inte bara det som behövs för att klara tentan!
Citera
2017-08-19, 22:02
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av innesko
Har svårt att se vad det är man måste veta utöver vad en cirkel är, vad en triangel är, att vinkelsumman i en triangel är pi radianer, ett helt varv är 2pi radianer för att börja lära sig trigonometri.

Kunskap om trianglars likformighet lär man också ha.
Citera
2017-08-21, 00:38
  #7
Medlem
Bonnatorps avatar
När du säger att hon inte har så mycket erfarenhet inom geometri, menar du då någon kurs eller bara att hon har svårt att komma ihåg namnet på komplexare former än kub och kvadrat?

Så länge man förstår cirklar och trianglar hyggligt så har man åtminstone grunden.
Citera
2017-10-06, 15:55
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAX-HIM
I trigonometri studerar man sambandet mellan en triangels sidor och dess vinklar, inte cirklar eller parallellogram. Grundläggande geometri är bra, men inte en nödvändighet tror jag.
Kanske inte det, men å andra sidan så känns det ju som att det är mycket mer naturligt att börja med geometri innan man kör igång med trigonometri, helt enkelt eftersom geometri inte kräver några kunskaper i trigonometri medan trigonometri åtminstone till viss del handlar om geometri.
Dessutom så behöver man bara kunna aritmetik och algebra för att kunna hänga med i grundläggande geometri, så det känns ju som en ganska naturlig fortsättning tycker jag.
Jag har också märkt att sidan Khan Academy verkar gå efter den strukturen.

Hur som helst, kusinen har börjat träna på trigonometri för ett tag sen och verkar än så länge tycka att det är rätt kul.
__________________
Senast redigerad av Mikael861 2017-10-06 kl. 16:16.
Citera
2017-10-06, 21:20
  #9
Medlem
När jag lärde mig trigonometri behövde jag inte minst förstå koordinater och operationer på koordinater i det kartesiska koordinatsystemet. Utan det kommer hon knappast långt. Pythagoras sats samt några grundläggande faktum kring trianglar och cirklar utnyttjades också. Jag fann att allting blev betydligt lättare att lära sig och komma ihåg när saker och ting sattes i ett geometriskt sammanhang. Ta t.ex. identiteten sin(x) = cos (90-x), som blir fullständigt glasklar i fallet med en godtycklig rätvinklig triangel genom att bara titta på triangeln - men det krävs ju att man förstår att summan av de två spetsiga vinklarna är 90 grader. Många av satserna inom trigonometri "bevisas" väl just genom att utgå från någon geometrisk figur eller genom göra saker med punkter i det kartesiska koordinatsystemet (rotera dem, ta avståndet från origo, etc.).

Vi tillämpade även trigonometri för att lösa just geometriska problem, vilket krävde kunskap om egenskaper hos parallelogram, cirklar, etc.

Alla viktiga resultat inom trigonometri kan väl utvecklas helt analytiskt också, utan att hänvisa till vår geometriska intuition? Men ett sådant förfarande är väl inte aktuellt här antar jag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback