Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-21, 11:02
  #1
Medlem
tj.s avatar
Eftersom det anmäldes 175 fall av narkotikabrott - där majoriteten var cannabis - i förra årets upplaga av Emmabodafestivalen har polisen valt att beteckna festivalen som en särskild händelse i år. För att beskriva det i deras egna ord är en särskilt händelse en
Citat:
klassifikation som används för händelser som går över polisens dagliga verksamhet och som är så allvarliga att polisen måste fördela om sina resurser enligt särskilda rutiner. Det kan vara akuta händelser som stora olyckor eller terrorbrott men det kan också planeras i förväg inför stora evenemang som fotbollsmatcher eller festivaler.
Polisen kommer därför ha en större polisnärvaro på festivalen, där det bland annat ska finnas bås där besökare kan gå in och anmäla personer de har sett röka på. Polisen kommer även ha resurser för att inleda en brottsutredning direkt på plats.

Samtidigt eskalerar sexuella övergrepp på andra festivaler och där är polisens lösning att man delar ut "tafsa inte"-armband... För som vi ju vet är det betydligt allvarligare att Erik, 20, röker på än att Anja, 17, blir våldtagen i publikhavet.

http://www.barometern.se/emmaboda/po...pa-festivalen/
Citera
2017-07-21, 11:17
  #2
Medlem
BigFatCones avatar
Golbås alltså.. Snyggt. Finns ju inte alls risk att någon hänger runt för att kolla vilka som går in för att sedan visa dom att det ligger sanning i att snitches get stitches.

Men det finns ju en vision om en narkotikafritt samhälle.
Citera
2017-07-21, 11:27
  #3
Medlem
JoeBidens avatar
Emmaboda är även känt för att vara en festival utan sexuella övergrepp o dylikt. Egentligen tror jag att den här riktade insatsen bara är en bluff, ett spel för gallerierna. Med tanke på polisens kris har jag svårt att se hur de ska kunna kraftsamla inför detta.

Tidigare år har det mycket riktigt mest känts som att endast den lokala kommunpolisen varit där och patrullerat lite lojt och de avstod i praktiken från att ingripa mot många narkotikabrott (min uppfattning).

Man kan alltid hoppas att de satsar på säkerhet och lägger fokus på att beivra brott mot liv, hälsa och personers egendom. Inte mot de som brukar egen medförd narkotika. Jag tror verkligen att det är ett klassiskt fall av "tomma tunnor skramlar bäst", men vi får väl enkelt se hur det är på tisdag/onsdag.

Givetvis mycket störande och tråkigt. En ringa narkotikadom är verkligen inte hela världen, men för mig personligen skulle det innebär stora framtida problem att få vissa jobb. Så nu måste man omvärdera lite risk och konsekvenstänket inför denna års upplaga. Respekt till er som röker öppet och är beredd att stå för konsekvenserna!

Sedan, för att avsluta mitt inlägg, är det ju klart att en högre polisnärvaro, oavsett syfte, ändå ökar chansen för att eventuella sexualbrott klaras upp eller faktiskt inte inträffar alls. Trots att många poliser säkerligen är kommenderade att prioritera enkla narkotikabrott, tror jag ändå att att de flesta av fotfolket på plats "mentalt" har prioriterat andra brott högre
Citera
2017-07-21, 13:09
  #4
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeBiden
Sedan, för att avsluta mitt inlägg, är det ju klart att en högre polisnärvaro, oavsett syfte, ändå ökar chansen för att eventuella sexualbrott klaras upp eller faktiskt inte inträffar alls. Trots att många poliser säkerligen är kommenderade att prioritera enkla narkotikabrott, tror jag ändå att att de flesta av fotfolket på plats "mentalt" har prioriterat andra brott högre
Visst, och det är ju en positiv aspekt i det hela. Men att polisen överhuvudtaget klassar detta som en särskilt händelse, samtidigt som andra festivaler dras med stora sexövergrepp, är en tydlig markering att polisen prioriterar enkla brott för statistikens skull. Det skickar fel signaler - som att det skulle vara värre att röka på än att begå våldtäkt eller sexuellt övergrepp - och bidrar till att unga tappar förtroendet för polisväsendet.

Polisen säger själva att Emmabodafestivalen är lugnt, om man räknar bort alla narkotikabrott. I Sverige är det viktigare med snygg statistik än kvinnofrid, och narkotikabrott, i synnerhet cannabisanvändning, är enkla att utreda.
__________________
Senast redigerad av tj. 2017-07-21 kl. 13:12.
Citera
2017-07-21, 13:45
  #5
Avstängd
Eurypteridas avatar
Ja detta är bra initiativ. Desto mer resurser de slösar bort , desto fortare ger de upp.
Citera
2017-07-21, 14:22
  #6
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Visst, och det är ju en positiv aspekt i det hela. Men att polisen överhuvudtaget klassar detta som en särskilt händelse, samtidigt som andra festivaler dras med stora sexövergrepp, är en tydlig markering att polisen prioriterar enkla brott för statistikens skull. Det skickar fel signaler - som att det skulle vara värre att röka på än att begå våldtäkt eller sexuellt övergrepp - och bidrar till att unga tappar förtroendet för polisväsendet.

Polisen säger själva att Emmabodafestivalen är lugnt, om man räknar bort alla narkotikabrott. I Sverige är det viktigare med snygg statistik än kvinnofrid, och narkotikabrott, i synnerhet cannabisanvändning, är enkla att utreda.
Skulle det inte vara mer motiverat att åberopa särskild händelse, och ta och köra detta på sexuella trakasserier och upp till våldtäkt.
Än jaga såna som antagligen de allra flesta inte ens kommer göra en flyga förnär.

Särskild händelse, vad faan tänker dom på.

Sen faller väl detta under pinjakten som Ygerman forcerade tillbaka på detta område(och trafik) för året.
Vilket är tragiskt, då man äntligen såg det gå ned och denna häxjakt man haft.
Nä, det sjönk ~8%, så kom nått som liknar ministerstyre.
Citera
2017-07-21, 16:36
  #7
Medlem
forfoxsakes avatar
Tragiskt måste jag säga. Vi har en våg av sexuella övergrepp, inte på emmaboda men i liknande sammanhang, där flickor och unga kvinnor kränks, traumatiseras och skräms bort från nattlivet medan rasismen växer. Varken svensson eller alla de invandrare som inte är kaozblattefjantar får ett samhälle att lita på.
Inte för att det hänt men skulle farbror blå ta mig med en fet i käften blir jag ju inte arg på honom personligen. Påföljden skiter jag i. Om han däremot letar efter mig och andra oförargliga knarkare istället för våldsmän eftersom ett pisseprov är gratis plockepinn gentemot all utredning som behövs för att fälla i riktigt kriminalitet så är han inte längre snut utan moralpolis.

ACAB - absolut - men en ynkrygg är bara en liten lort.
Citera
2017-07-21, 16:51
  #8
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Ja detta är bra initiativ. Desto mer resurser de slösar bort , desto fortare ger de upp.
Tvärt om, tror jag. Eftersom den här typen av satsning förmodligen kommer fälla fler för narkotikabrott, och uppklarningsprocenten ökar som följd, kommer det här ses som en framgång och något som polisen ska fortsätta lägga resurser på. För, som sagt, det viktigaste för polisen är att presentera bra siffror.
Citera
2017-07-21, 18:00
  #9
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Tvärt om, tror jag. Eftersom den här typen av satsning förmodligen kommer fälla fler för narkotikabrott, och uppklarningsprocenten ökar som följd, kommer det här ses som en framgång och något som polisen ska fortsätta lägga resurser på. För, som sagt, det viktigaste för polisen är att presentera bra siffror.
Eurypterida tror att han kommer att kunna få fram en legalisering genom att slänga grus i maskineriet och se till att varje ringa narkotika kostar samhället så mycket som möjligt, både i tid och pengar.
Citera
2017-07-27, 14:37
  #10
Medlem
tj.s avatar
Polisen medger än en gång att Emmabodafestivalen är en lugn festival med låg brottslighet, utöver narkotikabrotten.
Citat:
Emmabodafestivalen äger rum mellan 24 och 29 juli. Hittills har två stölder anmälts.
Vi har förvånansvärt få brott när det gäller stölder och vi har hittills inga misshandelsfall. Men vi har väldigt många narkotikabrott, säger Ewa-Gun Westford.
http://www.expressen.se/kvallsposten...arkotikabrott/
Citera
2017-07-28, 22:51
  #11
Medlem
Zot^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Golbås alltså.. Snyggt. Finns ju inte alls risk att någon hänger runt för att kolla vilka som går in för att sedan visa dom att det ligger sanning i att snitches get stitches.

Men det finns ju en vision om en narkotikafritt samhälle.

Det är mer en illusion om att det är något som går att uppnå. Jag undrar när det svenska samhället kommer att vakna upp och satsa pengar på vettigare saker istället för att ta fast folk som röker hasch.
Citera
2017-07-29, 11:19
  #12
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zot^
Det är mer en illusion om att det är något som går att uppnå. Jag undrar när det svenska samhället kommer att vakna upp och satsa pengar på vettigare saker istället för att ta fast folk som röker hasch.
Ett steg på den vägen är ju att försöka tvätta bort fördomarna om oss som använder droger.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback