Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-21, 11:01
  #1
Medlem
Jag har en uppgift som lyder så här

Tre folkgrupper undersöktes för hur mycket amylas de hade i sin saliv. Amylasaktiviteten angavs som enheter per cm3 saliv. Nedan finns en tabell som visar de tre olika folkslagen, vad deras diet består av samt deras uppmätta amylasaktivitet.

Tswana i syafrika äter mycket kolhydrater, lite protien har 248 Amylasaktiviteten
Europeer blandad diet har 101 Amylasaktiviteten
Bushmän Mycket protien lite kolydrater har 22 Amylasaktiviteten

Frgårna är

1. Ställ upp två hypoteser utifrån informationen som anges i tabellen. Ge alltså två förslag till hur skillnaderna kunde förklaras.
2. Beskriv ingående hur du skulle ställa upp en metod/undersökning för att testa dina hypoteser.


Jag har svarat på ettan men är osäker på en fortfarande och jag jobbar på tvåan nu.

Har något jgort denna uppift förut , om ja, kan du vara snälla och bidra med lite kunskap för jag har en vecka kvar till slut provet och dessa uppgfiter måste skicaks så snart som möjligt .
Citera
2017-07-21, 13:35
  #2
Avstängd
eminent-dietists avatar
Förklaringen är väl att det är mängden kolhydrater i kosten som påverkar mängden amylas i saliven? Förlåt om jag inte kunde komma på något bättre men det är den logiska förklaringen enligt mig.

Det borde kunna gå att förklara detta genom att utvidga metoden med fler deltagare.
Citera
2017-07-21, 17:02
  #3
Medlem
Ryggradsluss avatar
För protein liknar oss mer än kolhydrater.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback