Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-12, 10:55
  #13
Medlem
Du behöver troligtvis inte fartygsbefäl klass 8 och inte vhf kurs heller

Jag skulle tro att en mobil räcker över hela sjön ? Då är inte behovet av vhf inte så stort

Du bör ta en inledande kurs (förarintyg), men ta helst en som går på 30 h


Det ser vackert ut vid Storsjön och inte så många prickar heller

https://webapp.navionics.com/?lang=e...ek%60%60KszmwA

ang vågor ibland kan de vara jobbiga men så här ser det väl inte ut på storsjön
https://www.youtube.com/watch?v=MYYIJBLWk8c
Citera
2017-08-12, 11:13
  #14
Medlem
Filipmedstrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yod4
Vi har båten i storsjön så vågorna blir inte lika stora som på havet, men tillräckligt ibland för att vi ska tycka att det är obehagligt, Vi vänder om när vi märker att det blåser upp och vågorna blir otäcka , Vi tar inga risker.

En sjövan kollar alltid väder och prognoser. Lär känna dina vatten och bestäm dig att över en viss sekundmeter och byar går man helt enkelt inte ut. Samma om prognos visar att det senare kommer blåsa upp. En sjövan testar inte vädret och vänder hem. En sjövan vet redan vad som kommer hända. Det är bara den obotliga optimisten som ger sig ut ändå.

Där är inga hemliga tricks. Man kör inte snabbt i hård sjö. En våg möter man bäst med fören, eller så har man dom i aktern. Kommer större mötande båtar var beredd på skvallvågor och vänd upp mot dem när de kommer. Sök snarast lugnare vatten (oftast nära land) om det trots gynsamma prognoser blåser upp. Dels är det oftast mindre sjö nära land, plus att det är nära om något skulle hända.

Om du inte kan sjöregler bör du plugga på lite grundläggande innan du ger dig ut med båt. Vem som väjer har även att göra med om man går för motor eller seglar, osv osv.
Citera
2017-08-12, 14:45
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filipmedstring
En sjövan kollar alltid väder och prognoser. Lär känna dina vatten och bestäm dig att över en viss sekundmeter och byar går man helt enkelt inte ut. Samma om prognos visar att det senare kommer blåsa upp. En sjövan testar inte vädret och vänder hem. En sjövan vet redan vad som kommer hända. Det är bara den obotliga optimisten som ger sig ut ändå.

Där är inga hemliga tricks. Man kör inte snabbt i hård sjö. En våg möter man bäst med fören, eller så har man dom i aktern. Kommer större mötande båtar var beredd på skvallvågor och vänd upp mot dem när de kommer. Sök snarast lugnare vatten (oftast nära land) om det trots gynsamma prognoser blåser upp. Dels är det oftast mindre sjö nära land, plus att det är nära om något skulle hända.

Om du inte kan sjöregler bör du plugga på lite grundläggande innan du ger dig ut med båt. Vem som väjer har även att göra med om man går för motor eller seglar, osv osv.

Sorry alla som skrivit att jag inte har svarat , har semester och sitter inte nå mycket på flashback 😊

Hur som helst så har jag lärt mig båten riktigt bra sen jag startade tråden , jag tar vågorna precis som ni säger och tar även svallvågor från andra båtar genom att sakta ner och åka över.

Jag har fiskat i den här sjön (storsjön i sandviken) i 20 år men aldrig med snabb motorbåt , har endast kört trolling med plasteka på 7hk innan vi skaffa den här båten.

När jag fiskade med plastekan så startade jag direkt från västerfjärden (där gösfiske är som bäst) Där kan jag alla grund utan och innan på den sidan av sjön , men nu har vi den här större båten vid en båthamn på andra delen av storsjön och jag måste åka via farleder och pinnar osv för att sedan ta mig ut på västerfjärden (Det är som 2 sjöar med en trång farled som förbinder dom)
På den sidan har jag aldrig kört förut därav osäkerheten.

Jag vet exakt nu när jag inte ska ut beroende på hur mycket det blåser osv , visste sen tidigare vad plastekan klarade och gick det vitvågor så åkte jag inte ut med den även om dom var små , den här båten vi har nu klarar mer och jag vet på ett ungefär nu när jag ska låta bli , vågorna i den här sjön blir ju inte som på havet , men västerfjärden är väldigt stor och öppen så man måste ha respekt för den endå , det kan blåsa upp ordentligt där med rejäla vågor.

Fick lära mig den hårda vägen att man inte ska vara ute för länge på kvällen o fiska , vi var ute och det var spegelblankt och skönt så vi fortsatte fiska till 12 på natten och tyckte att vi såg bra med hjälp av månens ljus.. Det gjorde vi inte kan jag säga när vi bestämde oss att vända hemåt!
Jag som kan alla grund och kan bedöma exakt var dom är genom att kolla på horisonten (hus osv)
Förlorade helt den förmågan och vi hamna mitt i storgrundet! Stort grund med 4 prickar , det har jag aldrig lyckats med förr , tur att jag hade förnuft att puttra sakta för det hade kunnat gjort ont i 40knop!

Efter mycket om och men så hitta vi tillbaka in i farleden och jag kände mig säker igen , trodde jag!
Ökade farten och följde land på höger sida i vanlig ordning , efter en lång raksträcka så har man en ö på vänster sida och det är smalt mellan ön och land som man åker igenom , helt plötsligt får jag en pinne 2 meter från båten som jag aldrig sett förr så jag tvärnitar , då hamna vi i en vik jag aldrig sett förut och vi var helt lost, trodde ju att jag hade den där ön på vänstra sidan men jag missbedömde helt och åkte mot en udde som jag trodde var ön.

Hade det inte varit för Google Maps så hade jag inte hittat tillbaka , slog på den och såg live vilken riktning vi åkte och vart vi var.
Mitt i det här så slockna våran belysning, riktig skitkväll och vad fan är oddsen?

Det där gör jag inte om! Var för självsäker att jag skulle hitta hem, vilket jag fan inte gjorde.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback