Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-30, 23:34
  #13
Medlem
GalFisks avatar
Dödsfall per år är nog ändå ett bra sätt att få ett perspektiv på om det i ren allmänhet är värt risken eller inte. Per flygtimme vore dock också önskvärt, och mer info om hur olyckorna sker så man kan arbeta med att minska den egna risken.

Kollapsar skärmen på hög höjd finns tid att kasta ut reserven. Händer det på låg höjd finns inte så mycket tid att inse det oundvikliga - fast sannolikt några sekunder mer än tiden en motorcyklist får från att hinder upptäcks till smällen kommer.

Jag besökte fallskärmsklubben i Borlänge när en paramotorflygare förolyckades för drygt två år sen, men var och käkade när det hände. Skärmen hade kollapsat på ca 80-100m höjd. Jag vet inte vad utredningen kom fram till, men vittnena sa att det gick väldigt fort. Jag hann aldrig lära känna piloten (som även var hoppare), men han var nära vän med flera av mina vänner.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback