Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-21, 10:17
  #1
Medlem
Vi har haft den här motorn i 1 månad ungefär , Enligt förra ägaren så har en stor service gjorts på den före innan vi köpt den.

Men när vi skulle starta den första gången vi hade den hemma så starta den inte som den gjorde när vi provade den hos säljaren och vi fattade nada så vi frågade en kompis som är kunnig med båtmotorer och han upptäckte att motorn inte fick en droppe bensin, Sen justerade han bränsleslangen och höll på lite och sen gick den igång direkt! Vet inte om han gjorde nå mer men han kollade stift osv och han sa att den såg väldigt nyservad ut och att allt var fint.
Efter det starta den alltid på första försöket i kallstart i ca 2 veckor.

Sen när vi fått igång den så kontrollerade han hur den gick och han tyckte att den gick väldigt jämt och fint!
Både i låg och hög fart och på tomgång , Kanske något hög tomgång.
Den förra motorn vi hade gick knappt att puttra sakta med utan att vibrera sönder typ, Den här motorn går jämt och skakar knappt nå alls vid låg fart, Vi kan åka långsammare med våran 85hk mercury än vad vi kunde med våran 30hk.

Men nu har den börjat krångla lika igen,Vi öppnar luftventilen på tanken och blåsan blir hård när vi pumpar , Har även provat att ta ut munstycket som går i motorn och satt i den igen, Märkte även att blåsan på tanken blir mjuk ibland, Då upptäckte jag att själva anslutningen av slangen till tanken var något glapp och lös o läkte in luft så jag skruva åt den, Hjälpte inte heller.

Börjar fundera på om det är nå fel på munstycket som går in i motorn på slangen, Ska kolla bränslefiltret idag , Kanske kolla bränslepumpen om jag listar ut hur man gör , Är helt okunnig.

Choken fungerar så vitt jag vet, När vi har startat den med choke förut så har man märkt att motorn går upp i varv mer och går lite snabbare på lägsta och sen när man tar bort chocken så går den ner på normala varvtal igen.

Saker vi upptäckt strax innan den börjat krångla igen är:
  • När bensintanken blev halvfull så börja motorn rycka ungefär som bensinen nästan var slut, Så vi bytte till andra tanken och den gick bra igen, På land upptäckte vi att anslutningen in i bensintanken glappade och hade gängat upp sig, När vi drog åt den så försvann problemet.
  • En gång när vi åkte ut och skulle gasa på så verkar det som om motorn inte fick tillräckligt med bränsle igen för vi försökte plana ut men den gick inte upp i varv utan höll på o dö typ som om soppan vore slut igen, Vi stannade och pumpade på blåsan och då funkade det igen.
  • Den ville inte starta med choke som förut , När vi provade utan så starta den direkt men nu fungerar det varken med choke eller utan, Lika svårstartad endå

Vad tror ni det kan vara?
Vad ska jag kontrollera?

Lyckas jag inte lösa problemet så får vi lämna in den
Kan inte fråga min kompis igen för han är bortrest och sitter på ett flygplan just nu så jag frågar här för att höra vad ni tror tills jag kan ringa han igen.

Det är en mercury 85hk 4-cylindrig 2 taktare , Skulle tippa på 80tal , Det är en gammal militärmotor.
När vi väl fått igång den vid kallstart efter att hållit på i 20 minuter så är det inga problem att stanna och starta den igen , då går den igång direkt.
Den går även lika bra som förut när vi väl fått igång den.
Men om den får stå en natt så blir den svårstartad igen.
__________________
Senast redigerad av Yod4 2017-07-21 kl. 10:27.
Citera
2017-07-21, 10:55
  #2
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Du verkar ju själv tro att det är nåt problem med bränsleslangen, vad är då bättre att börja med än att byta ut den?
Citera
2017-07-21, 10:55
  #3
Medlem
alienfins avatar
Sälj skiten och köp en båt med inombordare,helst diesel. Utombordare är junk som drar skitmycke soppa bara.
Citera
2017-07-21, 10:56
  #4
Medlem
herrcarlssons avatar
Du skriver att du har två trycktankar till den, kvarstår problemet när du kör med den andra tanken? Har du en egen slang med anslutningen till den eller använder du samma på båda tankarna?
Citera
2017-07-21, 12:02
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Du verkar ju själv tro att det är nåt problem med bränsleslangen, vad är då bättre att börja med än att byta ut den?

Jo jag ska men jag skapade den här tråden för att se vad ni trodde.

Citat:
Ursprungligen postat av alienfin
Sälj skiten och köp en båt med inombordare,helst diesel. Utombordare är junk som drar skitmycke soppa bara.

Hade vi haft ekonomin så

Citat:
Ursprungligen postat av herrcarlsson
Du skriver att du har två trycktankar till den, kvarstår problemet när du kör med den andra tanken? Har du en egen slang med anslutningen till den eller använder du samma på båda tankarna?

Är samma problem med båda trycktankarna , Använder samma slang och anslutning till båda tankarna, Är säkert nå strul med slangen eller vid anslutningen mot motorn eller vad tror ni? Vart ska jag kolla i motorn för att se om den får bensin? så som min kompis gjorde
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback