Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-24, 10:02
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
För några dagar sedan tänkte du handla med värdepapper i din enskilda firma, vilket visar att du är en idiot, eftersom det är omöjligt att äga värdepapper i enskild firma.
Nu har du varit med om en fantastisk utveckling, fyra start-up bolag på några dagar.
Dessutom använder du ett uttryck som ingen normalbegåvad människa använder "konkurssatt på samma sätt"
Mycket imponerande!

Aldrig sagt att jag ägde samtliga start-ups. Men så långt kunde du kanske inte tänka. Gav mina erfarenheter av vad väldigt lyckade personer i Stockholm gör som jag varit i kontakt med. Alltså primärt svenskar.
Men så långt förstod du ju inte heller. Lär dig läsa och förstå så blir ditt liv enklare
Citera
2017-07-31, 12:38
  #14
Medlem
DenAndraGrannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedebig
För årliga inkomster upp till brytpunkten är det egentligen ingen skillnad på AB eller enskild näringsverksamhet rent skattemässigt. Det blir ungefär lika mycket kvar i handen oavsett vilken företagsform man har. Det är visserligen lägre skatt på utdelning (ännu) men för att ta utdelning måste aktiebolaget skatta fram en vinst med 22% bolagsskatt.

Det är mycket bättre med AB. 4 skäl: http://www.driva-eget.se/guider/star...lja-aktiebolag
Citera
2017-07-31, 13:01
  #15
Medlem
knut_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Du har ju de nya 3-12 reglerna som införs vid årsskiftet.

Jaja. Vi får väl se vad som händer med det där.
Citera
2017-07-31, 13:02
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Det är mycket bättre med AB. 4 skäl: http://www.driva-eget.se/guider/star...lja-aktiebolag

Precis som jag beskrev är det bra med aktiebolag om vinsten är för hög, rent skattemässigt.
Det kan finnas andra skäl också med det får man avgöra från fall till fall.
Man ska ha klart för sig att länken du hänvisar till är gjord av ett företag som lever på att guida aktiebolag genom den snåriga djungel som aktiebolag och dess ägare står inför. Djungeln för enskilda näringsindkare är inte lika snårig, fast det kan se så ut om man står på stäppen och tittar in i djungeln.

Valet av aktiebolag är enligt min mening långt ifrån självklart om inte vinsten överstiger brytpunkten, efter schablonavdraget för egenavgifter.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback