Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-20, 23:07
  #1
Medlem
BarryHeros avatar
Tjena.

Citat:
Den som bor långt från närmaste dagligvarubutik kan leva i en matöken. När avståndet till livsmedel är långt hänvisas boende till bensinmackar och snabbmatsställen.

I USA lever flera miljoner invånare så långt från en butik med ett bra utbud av hälsosamma livsmedel att de anses bo i en food desert. I svenskan används för samma fenomen översättningslånen livsmedelsöken och matöken, där det senare är vanligare.
http://spraktidningen.se/blogg/veckans-nyord-matoken

Innan jag lärde mig detta ord undrade jag hur de flesta som inte har bil mathandlar. Jag har just nu inte bil, och bor i egen lägenhet. Jag har ingen busslinje som går från där jag bor till någonstans där man kan handla mat. Ska jag gå och handla har jag en 23 minuters (Google Maps) promenad till närmsta matbutik, vill jag däremot gå till en matbutik med bättre utbud måste jag traska hela 46 minuter (också Google Maps). Jag biter ihop och går dessa promenader cirka en gång i veckan.

Jag var i en liknande situation förra året på annan ort, men då hade jag i alla fall möjligheten att beställa hem matkassar på internet. Här finns inte denna möjlighet.

Frågeställning

Ni som bor i matöknar och inte har tillgång till bil, hur får ni tag i era livsmedel?
Citera
2017-07-20, 23:10
  #2
Medlem
Du kan alltid skaffa dig en cykel och cykla på några få minuter. Då är det också lättare att handla mera på en gång.
Citera
2017-07-20, 23:26
  #3
Medlem
Ja skaffa en cykel kanske? Är man så handlingsförlamad får man skylla sig själv.
Citera
2017-07-20, 23:34
  #4
Medlem
Vad hände med förra tråden med ungefär samma frågeställning som du har i denna?
Citera
2017-07-21, 00:26
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Vad hände med förra tråden med ungefär samma frågeställning som du har i denna?
Den åkte ner i papperskorgen!
Varför flyttar ni till mat öknen om ni inte kan ha tillgång till mat!
Mat och transport är det nr 1
Citera
2017-07-22, 22:37
  #6
Medlem
ekerilars avatar
Jag bor i ett mycket glesbefolkat område. Jag har tillgång till närbutik med mycket begränsat utbud och extremt höga priser.

Nu är matanskaffandet i sig en hobby för mig. jag odlar potatis och de grönsaker som går att odlamed hänsyn till klimatet själv. Jag jagar och fiskar. jag plockar bär och i mån av tillgång även svamp.

Jag storhandlar basvaror, ris, mjöl kaffe mm när jag befinner mig i en stad.
Citera
2017-08-09, 18:55
  #7
Medlem
bigmackos avatar
När det gäller USA och deras s.k food deserts ska det, som jag förstått det som, även gälla de som bor i innerstadsghettona i New York och andra storstäder - områden som är fulla av McDonalds -och andra snabbmatsrestauranger men som knappt har några mataffärer jämförbara med ICA, Lidl osv.

Personligen bor jag absolut inte i någon matöken, bor i en liten stad med 5 minuters gångavstånd till närmsta mataffär. Har dock ett par släktingar som bor på en ort i vilken den lokala butiken lades ner för ett antal år sedan, vilket betyder att de nu har ca 2 mil till närmsta affär.
Citera
2017-08-09, 19:58
  #8
Medlem
Hurt-Åkes avatar
23 minuters promenad blir väl max 10 minuters cykling i lugnt tempo. Inte alls synd om dig. Du bor INTE i en "matöken".

De veckor på året när det kanske inte funkar att cykla pga oplogade vägar, så tar du en taxi. Inte så dyrt om du storhandlar var tionde dag eller så.

Förresten så är väl en promenad på 23 minuter heller inte sån stor grej? Du kan säkert behöva röra lite på dig!

Tänk de som bor på riktiga landsbygden, flera mil från en serviceinrättning, och kanske börjar bli för skröpliga för att köra bil, men för friska för att få hemtjänst. Hur tror du de gör?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback