Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-20, 19:51
  #1
Medlem
IMBILDENs avatar
Vad säger ni om att bo i husvagn på semestern kopplat till livsstil?

Jag är född och uppväxt i Stockholm och mina föräldrar ägde aldrig någon husvagn. Har fått för mig att det är med camping och husvagnsliv var rätt 70/80-talet inte riktigt har anammat livsstilen. Antagligen för att det blivit så billigt att resa utomlands att vi hellre föredrar det, snarare än att kuska land och rike runt tillsammans i en Volvo-kombi dragandets på en husvagn. En snabb check på blocket visar att det just nu finns över 1000 husvagnar till salu i Sverige som alla kostar mindre än 50 tkr. Antar att det är 40-talisterna som säljer av sina gamla vagnar? Är det ute med husvagn? Blir nästan själv lite sugen på att inhandla en vagn och testa leva lite husvagnsliv, men är inte så säker på att jag skulle få med mig familjen på det hela... Tänker kanske inte primärt campingliv, men hade varit nice med husvagn kombinerat med lite skogsvandringar m.m. Jag vet inte. Någon som går i liknande tankar?
Citera
2017-07-20, 19:52
  #2
Medlem
VelvetReds avatar
Vi hade husvagn när jag var liten, och jag älskade det!

Kul för barnen (och vuxna), så definitivt något att ha i åtanke.
Citera
2017-07-20, 19:54
  #3
Avstängd
Halloween2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VelvetRed
Vi hade husvagn när jag var liten, och jag älskade det!

Kul för barnen (och vuxna), så definitivt något att ha i åtanke.

Inte lika kul för barnen när de kommer upp i tonåren kan jag lova Men visst när man har små barn..
Citera
2017-07-20, 19:55
  #4
Medlem
VelvetReds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halloween2
Inte lika kul för barnen när de kommer upp i tonåren kan jag lova Men visst när man har små barn..

Hehe, jo, tänkte mest på 0-5 åringar. Kanske några år äldre också. Men tonåringar är en annan femma.
Citera
2017-07-20, 23:44
  #5
Medlem
Le Cheval Blancs avatar
Ute med campingliv? Absolut inte. Snarare tvärtom. Försäljningen av husbilar och husvagnar har ökat varenda år i flera år nu.
Citera
2017-07-20, 23:52
  #6
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Cheval Blanc
Ute med campingliv? Absolut inte. Snarare tvärtom. Försäljningen av husbilar och husvagnar har ökat varenda år i flera år nu.

Ja, att husbilar ökat i försäljning känner jag ju till. Men är inte det främst pensionärer som köper dessa för att göra resor ned till kontinenten? Har även husvagnsförsäljningen ökat? Var hittar man statistik?
Citera
2017-07-23, 18:21
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, att husbilar ökat i försäljning känner jag ju till. Men är inte det främst pensionärer som köper dessa för att göra resor ned till kontinenten? Har även husvagnsförsäljningen ökat? Var hittar man statistik?

Jag har ingen källa men jag tror inte alls det främst är pensionärer som köper husvagn utan även många barnfamiljer.
På P4 Extra för någon vecka sedan pratade de om semester och var svenskar semestrar, minns inte siffran men majoriteten av allt semestrande sker i husvagn/husbil på en camping i Sverige.

Själv är jag halvt uppvuxen med husvagn, var 13 när mina föräldrar köpte en. Är dock inte så berest campare, vi räknade ut det häromdagen att vi endast besökte fyra ställen under tio års husvagnsägande, vi hittade nämligen en camping som vi alla trivdes på.
Men under de åren vi hade husvagn hatade jag det. Trångt och litet med snarkande familjemedlemmar och en liten hund var inte bästa kombinationen. Det faktum att man var tvungen att gå iväg för att duscha och gå på toa var jag heller aldrig något fan av.

Men nu när jag blivit lite äldre och ser tillbaka på semestrarna i tonåren så är jag ändå glad att jag fått uppleva semester på det viset och kan till och med sakna det ibland. Tror inte att jag kommer skaffa husvagn igen men skulle ändå rekommendera de som funderar på husvagn att skaffa en då det ändå är ett smidigt sätt att semestra på :)
Citera
2017-07-23, 19:29
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, att husbilar ökat i försäljning känner jag ju till. Men är inte det främst pensionärer som köper dessa för att göra resor ned till kontinenten? Har även husvagnsförsäljningen ökat? Var hittar man statistik?

https://www.metro.se/artikel/%C3%B6k...ullande-hus-xt

Jag har intrycket av att husvagnsliv främst lockar barnfamiljer och hundägare, alltså folk som har lite svårare för att enkelt resa utomlands. Dessutom verkar husvagnsägarna inte åka runt lika mycket som husbilsägarna. De yngre jag träffat på som har husvagn har dem parkerade vid havet eller någon av de stora sjöarna.
Citera
2017-08-03, 01:19
  #9
Medlem
Camping och husvagnslivet har formligen exploderat de senaste åren så det är verkligen något som blivit pånyttfött bland den yngre generationen och barnfamiljer. Husbilar är mest människor utan små barn som vill flytta på sig ofta och husvagnarna ställs inte sällan vid en camping som är en resort. Dvs. pooler, minigolf, lekland, minizoo, uppträden, after beach osv. Priserna för att stå per natt och också gått genom taket så nu är det inte billigare att stå med husvagn på en populär camping än att åka hela familjen all inclusive till Turkiet. Alla gamla campare förfasas över den extrema prisuppgången medan de som gör sina första somrar nu inte har så mycket att jämföra med. Det bästa man kan göra som ny campare är att hyra en husvagn någon vecka för att prova på hur det är. Många älskar det mer än de trodde från första början, och tvärtom så klart om man bara är bortskämd med charter och gillar det mest av allt. Nu finns ju även duschar, toa, tvättmaskiner, gym och allt du kan behöva för en enkel semester så du behöver i princip bara sova i vagnen och inte ens använda din egen toa. Det är väldigt få personer som säger "Ja, ska vi campa mitt ute i skogen vid det här lilla kärret i 2 dagar?" som sin första campingupplevelse. De flesta bokar en stor populär camping med alla stjärnor på plats och sen sover de bara i vagnen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback