Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2017-07-22, 11:15
  #49
Medlem
Klart att brottsligheten är störst i innerstadsområden med alkoholservering och ett massivt genomflöde av människor dagligen. Sannolikheten för individen att råka ut för ett brott lär dock vara högre i en förort med hög brottslighet.
Citera
2017-07-23, 18:40
  #50
Medlem
https://www.magasinetparagraf.se/nyh...-inte-vara-sa/

Nu har Dick och Nina skrivit en respons på alla försök att bortförklara deras väl utförda studie som visar att Norrmalm och Södermalm är farligaste stadsdelarna och att no go zoner för polisen inte existerar.

De tar även upp egna erfarenheter av förorten och faktiskt är det så att den till och med har vissa fördelar jämfört med tidigare nämnda Norrmalm.

"Har dock lagt märke till två väsentliga skillnader mot andra delar av Stockholm. Det är en betydligt större del med invandrarbakgrund som bor där. Och att man kan parkera bilen lite friare eftersom parkeringsvakter tydligen inte törs vara där. Kan dock inte påstå att jag just beklagade mig över det."

Varför är parkeringsvakterna rädda? Läser dom inte magasinet paragraf? Borde de inte vägra jobba på Norrmalm istället?
Citera
2017-07-23, 18:47
  #51
Medlem
murvlishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oxpytt
Nu har Dick och Nina skrivit en respons på alla försök att bortförklara deras väl utförda studie som visar att Norrmalm och Södermalm är farligaste stadsdelarna och att no go zoner för polisen inte existerar.
De bemöter alltså seriösa kritiker med att idiotförklara dem och utmåla dem som rasister. I övrigt rapar de bara samma sak en gång till, helt utan att förstå vad de gjort fel. Snyggt!
Citera
2017-07-23, 18:55
  #52
Medlem
Ännu ett citat från artikeln, "Bilden som sprids av vissa poliser och alltför många medier om att det är invandrare som begår snart sagt alla brott, stämmer helt enkelt inte.".

Deras studie kan ju varken bevisa eller motbevisa detta påstående då allt de gjorde var att jämföra antalet brott mellan olika stadsdelar. De kollade inte på etnicitet.

Sen vem fan påstår att invandrare begår alla brott? Peter springare sa väl att det finns enn överrepresentation bland främst grova våldsbrott och det stämmer ju faktiskt, även GW höll med honom där.
Citera
2017-07-23, 19:44
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oxpytt
https://www.magasinetparagraf.se/nyh...-inte-vara-sa/

Nu har Dick och Nina skrivit en respons på alla försök att bortförklara deras väl utförda studie som visar att Norrmalm och Södermalm är farligaste stadsdelarna och att no go zoner för polisen inte existerar.

De tar även upp egna erfarenheter av förorten och faktiskt är det så att den till och med har vissa fördelar jämfört med tidigare nämnda Norrmalm.

"Har dock lagt märke till två väsentliga skillnader mot andra delar av Stockholm. Det är en betydligt större del med invandrarbakgrund som bor där. Och att man kan parkera bilen lite friare eftersom parkeringsvakter tydligen inte törs vara där. Kan dock inte påstå att jag just beklagade mig över det."

Varför är parkeringsvakterna rädda? Läser dom inte magasinet paragraf? Borde de inte vägra jobba på Norrmalm istället?
Är dom dumma i huvudet? Citat från responsen:
Citat:
Men nu tittade vi på risken för att råka ut för brott i olika stadsdelar. Alltså vilka stadsdelar som var farligast att vistas i. Och hur man än vrider och vänder på olika faktorer som kan ha betydelse för det, så landar man ändå i att farligast i Stockholm är Norrmalm och därefter Södermalm. Och att till exempel Tensta och Rinkeby inte är några direkta idyller men tveklöst är områden där det anmäls tusentals färre brott – år efter år.
Risken för att råka ut för brott hänger jo klart samman med hur många som uppåller sig inom varje stadsdel.
Sannolikhet för att drabbas av brott=antalet brott/antalet människor
Här väljer jo Dick o Nina att se helt bort ifrån antalet människor, och rasistförklarar alla som opponerar.
Står det verkligen så dålig till med svensk forskning?:
Citat Murvlish
Citat:
Det går naturligtvis inte att titta på rena antal.

Södermalms stadsdelsområde bebos permanent av ca 130 000. Rinkeby-Tensta av ca 50 000. Bara där raderas logiken, då Södermalm hamnar på (2,9/130) 2,2 och Rinkeby-Tensta på (1,1/50) 2,2 - alltså exakt samma nivå.

Men eftersom Södermalm varje dygn besöks av tiotusentals som har sin hemvist annorstädes, så blir verkligheten så klart till Rinkeby-Tenstas nackdel.
(FB) Stockholms farligaste stadsdelar enligt denna artikel !! Vad tycker ni om detta ?
Citera
2017-07-23, 19:48
  #54
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murvlish
De bemöter alltså seriösa kritiker med att idiotförklara dem och utmåla dem som rasister. I övrigt rapar de bara samma sak en gång till, helt utan att förstå vad de gjort fel. Snyggt!
Citat:
"Men nu tittade vi på risken för att råka ut för brott i olika stadsdelar. Alltså vilka stadsdelar som var farligast att vistas i. Och hur man än vrider och vänder på olika faktorer som kan ha betydelse för det, så landar man ändå i att farligast i Stockholm är Norrmalm och därefter Södermalm. Och att till exempel Tensta och Rinkeby inte är några direkta idyller men tveklöst är områden där det anmäls tusentals färre brott – år efter år."

Jag läste deras andra artikel nyss. Och ingenstans tar de upp det mest väsentliga, på allvar:

- Antal brott per capita

Och då syftar jag inte på antal personer som bor där utan antal personer som vistas i respektive område per dygn.


Logiken är ju ganska enkel. Ju fler personer som vistas i ett område, desto osannolikare är det att just du råkar ut för ett brott. Eller för att ta ett konkret exempel:


Ett gäng rånare lurpassar vid Svennegatan och ett gäng rånare lurpassar vid Arabvägen. På Svennegatan sker två rån per kväll. På Arabvägen sker ett rån per kväll. Var är risken störst att just du drabbas av ett rån, baserat på följande:

1. Du är en av 10000 st personer som går på Svennegatan en specifik kväll. Nånstans längs gatan finns rånargänget.
2. Du är den enda som går längs Arabvägen en specifik kväll. Nånstans längs gatan finns rånargänget.

Vid vilken gata är risken för rån störst för just dig?


Enligt Dick Sundevall och Nina Silventoinen är risken störst på Svennegatan eftersom där rånas 2 personer per kväll, mot 1 person per kväll på Arabvägen. Men vad säger det sunda förnuftet? Eller om man vill, vad säger korrekt användning av statistik om situationen?

Vilken gata skulle du välja?
Citera
2017-07-24, 00:11
  #55
Medlem
Krickedixans avatar
Nu handlar det ju faktiskt om vilken stadsdel där det sker mest brott. Det står inget om antalet boende eller antalet Södermalmsbor som begår brott.
Utan helt enkelt vilken stadsdel där det sker mest brott. Antalet anmälda brott och visst är det både folk som bor där och folk som besöker stadsdelen från hela Stockholm som begår dessa.
Jag rör mig mycket i Stockholm och reagerar varje gång jag går på Götgatan runt Ringen hur mycket pundare där är. Det ser man inte ens vid plattan. Medborgarplatsen är väl Sveriges farligaste ställe om man tittar på antalet rapporterade brott.
Vill man ha ut andra tal och per capita får man titta på en annan undersökning.
__________________
Senast redigerad av Krickedixan 2017-07-24 kl. 00:14.
Citera
2017-07-24, 01:50
  #56
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krickedixan
Medborgarplatsen är väl Sveriges farligaste ställe om man tittar på antalet rapporterade brott.

Om man ska bedöma hur farlig en plats är måste man titta på per capita. Annars går det inte att bedöma.

Fundera själv över följande jag skrev ovan:


Ett gäng rånare lurpassar vid Svennegatan och ett gäng rånare lurpassar vid Arabvägen. På Svennegatan sker två rån per kväll. På Arabvägen sker ett rån per kväll. Var är risken störst att just du drabbas av ett rån, baserat på följande:

1. Du är en av 10000 st personer som går på Svennegatan en specifik kväll. Nånstans längs gatan finns rånargänget.
2. Du är den enda som går längs Arabvägen en specifik kväll. Nånstans längs gatan finns rånargänget.

Vid vilken gata är risken för rån störst för just dig?


De två artikelförfattarna pratar om farlighet. Inte var det sker flest brott. Farlighet kan endast bedömas per capita.

Enligt artikelförfattarna är Svennegatan (i mitt exempel ovan) farligast eftersom där sker två rån per kväll medan det bara sker ett rån per kväll på Arabvägen. Men vilken gata skulle du välja, om du vill ha minsta möjliga rånrisk?
Citera
2017-07-24, 06:02
  #57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krickedixan
Nu handlar det ju faktiskt om vilken stadsdel där det sker mest brott. Det står inget om antalet boende eller antalet Södermalmsbor som begår brott.
Utan helt enkelt vilken stadsdel där det sker mest brott. Antalet anmälda brott och visst är det både folk som bor där och folk som besöker stadsdelen från hela Stockholm som begår dessa.
Jag rör mig mycket i Stockholm och reagerar varje gång jag går på Götgatan runt Ringen hur mycket pundare där är. Det ser man inte ens vid plattan. Medborgarplatsen är väl Sveriges farligaste ställe om man tittar på antalet rapporterade brott.
Vill man ha ut andra tal och per capita får man titta på en annan undersökning.
Nej det handlar inte om vilken stadsdel som där sker mest brott, utan vilken stadsdel som är "farligast". Artikelförfattarna pratar också om "sannolikheten" för att uppleva olika brott, men dom tar inte hänsyn till per capita.

Man måste ta hänsyn till hur många människor som blir brottsutsatta av hur många människor totalt, innan man kan prata om "sannolikhet", och där har vi redan slagit fast att Rinkeby/Tensta har högre sannolikhet än Norrmalm för att bli utsatt för brott. Antalet brott är färre, men det är också färre människor att fördela brotten på.

Artikelförfattarna är antigen ovetande hur man använder brottstatistik i sannolikhetsberäkninger, eller djupt oärliga. Jag är tveksam över vad som är värst, men at dom fördummar debatten är jag otveksam om.
Citera
2017-07-24, 12:13
  #58
Medlem
Klart att det är mer brott i city?
Är ju bara ungar/ungdomar som hänger i förorterna...

Lol de jämför gatan och förorten... Jävla idioter...
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback