2017-10-04, 23:28
Medlem
Regeringen tycker att media ska låta saken rinna ut i sanden nu och media sluta ställa jobbiga frågor.

"Motiveringen till att inte svara på frågor är, enligt Darina Agha, att hon har gjort bedömningen att DN:s läsare inte längre är intresserade av Transportstyrelsen.

– Jag tänker lite på hur ni jobbar. Allting har med timing att göra. Just nu känns det inte som att Transportstyrelsen är något som folk vill läsa om. Känner ni verkligen att era läsare har det intresset och behovet?"

http://www.dn.se/nyheter/sverige/fra...vill-svara-pa/
Citera
2017-10-05, 11:56
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxyn
Regeringen tycker att media ska låta saken rinna ut i sanden nu och media sluta ställa jobbiga frågor.

"Motiveringen till att inte svara på frågor är, enligt Darina Agha, att hon har gjort bedömningen att DN:s läsare inte längre är intresserade av Transportstyrelsen.

– Jag tänker lite på hur ni jobbar. Allting har med timing att göra. Just nu känns det inte som att Transportstyrelsen är något som folk vill läsa om. Känner ni verkligen att era läsare har det intresset och behovet?"

Linde är hal som en ål. Hon är villig att gå över lik för att skydda sin chef svetsminister Löfven.
Citera
2017-10-05, 11:56
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxyn

Jag tappade hakan när jag läste det där. En sketen pressekreterare och tillika inkvoterad asylant ska bestämma vad vi får läsa om? Kan arrogansen bli större? Är det regeringens uttalade policy att styra vad media ska rapportera om?
Citera
2017-10-05, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Jag tappade hakan när jag läste det där. En sketen pressekreterare och tillika inkvoterad asylant ska bestämma vad vi får läsa om? Kan arrogansen bli större? Är det regeringens uttalade policy att styra vad media ska rapportera om?
Ja, regeringen betalar säkert bra också.
Citera
2017-10-05, 13:02
Medlem
Hörde på p1 nyheter tidigt i morse att landets kommuner kan vara i nästa IT - härva. De har också lämnat över handhavandet av uppgifter till utomstående.
Kommunerna visste inte i hur stor utsträckning det rörde sig om känslig information. Det håller på att undersökas..

Man tyckte det hade varit av vikt att få bättre hjälp av SÄPO att bedöma känsligheten.

En Svensk Tiger!
Citera
2017-10-05, 13:13
Medlem
Fris avatar
Sverige som var världsledande inom mycket av IT på 1990-talet, har fått en offentlig sektor som är ett ormbo av spyware. Detta trots att borgarna införde en särskild FRA-skatt på internetanvändning för att finansiera militärens IT-säkerhetsåtgärder. Offentlig sektor är ett kaotiskt härke helt utan några planer eller ledare. Offentlig sektor ruttnar överallt samtidigt, likt ett kadaver med avhugget huvud.
Citat:
Ursprungligen postat av regnidagigen
En Svensk Tiger!
...håller truten.
https://felicitasetamor.files.wordpr...ler_truten.jpg
Citera
2017-10-05, 13:32
Medlem
Citat:
Hörde på p1 nyheter tidigt i morse att landets kommuner kan vara i nästa IT - härva. De har också lämnat över handhavandet av uppgifter till utomstående.
Kommunerna visste inte i hur stor utsträckning det rörde sig om känslig information. Det håller på att undersökas..

Man tyckte det hade varit av vikt att få bättre hjälp av SÄPO att bedöma känsligheten.

En Svensk Tiger!

Säpos agerande i det här är väldigt intressant. Antingen har de misskött sitt uppdrag fullständigt, eller också så har regeringen och TS drivit igenom allting trots Säpos protester. Det senare kräver dock att man försökt hemlighålla och direkt ljugit för Säpo.

Jag tror på att det är det förra, att man agerat exceptionellt slappt. Tråkigt att inte Säpo pressas mer om sin roll.
Citera
2017-10-05, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rikdem
Säpos agerande i det här är väldigt intressant. Antingen har de misskött sitt uppdrag fullständigt, eller också så har regeringen och TS drivit igenom allting trots Säpos protester. Det senare kräver dock att man försökt hemlighålla och direkt ljugit för Säpo.

Jag tror på att det är det förra, att man agerat exceptionellt slappt. Tråkigt att inte Säpo pressas mer om sin roll.

Var det inte så att Ågren gjorde klartecken trots SÄPOS varning. Varning var kanske överdrivet, men dock. ( Man skulle behöva läsa om tråden från början. )
Så det var nog alternativet : Trots. Och inte har man hemlighållit, för ingen begrep allvaret. Och SÄPO ligger väl under regeringen?
Inte kan SÄPO lägga energi på 290 kommuner som alla har unika uppgifter på IT. Två kommuner registrerar inte lika.
Vi lever i Aaaningslöshetens tidevarv.
Citera
2017-10-05, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Sverige som var världsledande inom mycket av IT på 1990-talet, har fått en offentlig sektor som är ett ormbo av spyware. Detta trots att borgarna införde en särskild FRA-skatt på internetanvändning för att finansiera militärens IT-säkerhetsåtgärder. Offentlig sektor är ett kaotiskt härke helt utan några planer eller ledare. Offentlig sektor ruttnar överallt samtidigt, likt ett kadaver med avhugget huvud.

...håller truten.
https://felicitasetamor.files.wordpr...ler_truten.jpg

Truten är av senare datum? Som barn läste jag häftet " Om kriget kommer ", och där fanns den tvärrandiga gul - blå tiger som teg.
I övrigt är det lika bra att låtsas som att det regnar. Det är så mycket annat hotfullt i landet Sverige, så man får sålla bland sakerna man väljer att bry sig i.
Citera
2017-10-05, 15:27
Medlem
Fris avatar
Citat:
Truten är av senare datum? Som barn läste jag häftet " Om kriget kommer ", och där fanns den tvärrandiga gul - blå tiger som teg.
I övrigt är det lika bra att låtsas som att det regnar. Det är så mycket annat hotfullt i landet Sverige, så man får sålla bland sakerna man väljer att bry sig i.
Det är förstås ett fyndigt språkligt skämt. Ett ordskämt om ett ordskämt om svenskarna och deras tysta djur(?). Att låtsas om som om det regnar har man inte behövt göra i Skåne sedan mitten av juli i alla fall. För det gör det verkligen. Problemet verkar snarare vara att när folk säger att det regnar, för att det faktiskt gör det, så tror många att de bara låtsas som om.
Citera
2017-10-05, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Det är förstås ett fyndigt språkligt skämt. Ett ordskämt om ett ordskämt om svenskarna och deras tysta djur(?). Att låtsas om som om det regnar har man inte behövt göra i Skåne sedan mitten av juli i alla fall. För det gör det verkligen. Problemet verkar snarare vara att när folk säger att det regnar, för att det faktiskt gör det, så tror många att de bara låtsas som om.

Nu förstod du mig nog lite fel, kanske. Fast när jag skrev om låtsas som de regnar, så tänkte jag på det du skrev. Men man kan ju också låtsas som om... ifall man inte orkar bry sig. Talesätt.
Citera
2017-10-06, 11:21
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Regeringskansliets försök att styra media slog tydligen fel.
S egna propagandatidning Aftonbladet har fått upp vittring på Lindes lögner och kräver att hon lägger korten på bordet!

Citat:
Frågor men inga svar
Naturligtvis leder det till frågor som journalister vill ha svar på.
Linde har dock valt att inte svara på Dagens Nyheters frågor. Motiven har enligt tidningen skiftat. Någon gång har en intervju bokats av på grund av familjeskäl, någon annan gång har ministern varit fullt upptagen med att presentera budgetnyheter. Och vid något tillfälle har en pressekreterare ifrågasatt om Dagens Nyheters läsare verkligen har “intresset och behovet” av att läsa mer om IT-skandalen.
Till sist har Linde skrivit till tidningen att frågorna kommer att få sitt svar – när de ställs i KU.
Tystnad duger inte
Det duger förstås inte, inte när frågorna handlar om en skandal som statsministern själv kallat ett haveri.

Kärnan i det Dagens Nyheter vill veta är varför en myndighetschef tilläts bryta mot flera lagar utan att någon på regeringskansliet ingrepp? Varför stoppade ingen outsourcingen av Transportstyrelsens register?
Det är möjligt att det finns rimliga svar, och att Ann Linde har dem. Det är också möjligt att regeringskansliet just hösten 2015 hade händerna fulla av flyktingkrisen, och att allt annat fick stå tillbaka.
I vilket fall som helst är det absolut nödvändigt att Ann Linde berättar sin version. Det finns nämligen både intresse och behov av att få svar på frågan varför IT-skandalen fick inträffa.

http://www.aftonbladet.se/ledare/a/W...ra-pa-fragorna
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/...sportskandalen

Frågan är när förflyttas Linde till Elefantkyrkogården, alternativt sparkas utan fallskärm i syfte att dölja Löfvens inblandning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in