Flashback bygger pepparkakshus!
2017-07-27, 13:58
Medlem
Om Alliansen anser att Hultqvist gjort fel så kan de i nuläget inte backa på sig. De har ju knappast bytt åsikt från igår om honom.
Enda valet jag ser är att Alliansen kör på. Att dra sig bakåt nu finns i mina ögon inte. Om de inte ska skämma ut sig totalt.
Citera
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Jag missade tydligen trådkontexten, beklagar.
Inte desto mindre så är det en mycket intressant - och av någon anledning nertonad fråga

Just nu kanske, men IBM avtalet har säkert tagits upp inom transportstyrelsen redan 2015 när man upptäckte att något vara fel. Min gissning är att Transportstyrelsen klantade sig och skrev ett otydligt avtal som gjord att IMB kund göra en för dom billigare lösning.

Senare blir även de förra regeringens order till myndigheterna om att de skulle outsourcas föremål för KU granskning. Fanns det tydligt skrivet att säkerhetsregler och lagar skulle följas eller inte. Var det självklart att myndigheten skulle förstå det själv etc. Förmodligen utmynnar det i det senare, att den förra regeringen slinker undan ansvar för otydligheter.

Men jag tror inte de förstod själva att data kunde komma att hamna utomlands och hanteras av tekniker i främmande land.
Citera
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kotral
Varför tar det sån tid för alliansen? Har de inte analyserat alla möjliga utfall i förväg från Löfvens sida baserat på deras agerande, inklusive det vi såg idag?
Jo man tycker det. Detta var ju inte ett helt oväntat scenario.
Citera
2017-07-27, 13:59
Medlem
Det är ingen som kopplat ihop denna härva (med en mkt forcerad upphandling) och de läkta mailen som Tino skrev om på sin blogg (http://tino.us/2015/10/page/2/); om att nu måste det sparas pengar över allt. Kan denna uppmaning från finansdepartementet vara den egentliga anledningen till att det gick så fel, och att en GD struntar i lagen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriper
Samtidigt har inte försvarsministern informerat statsministern om en mycket allvarlig händelse som kan påverka försvarsförmågan på över ETT år..
Jag är mycket medveten om det. Den lede Fi har haft mycket god tid på sig att ha fått sin information. Det går inte att reparera.
Dock tycker jag att Ygeman legat närmare att informera statsministern. Allt kommer att ligga S i fatet vid kommande val. Ligger oppositionspartierna på och ska ha bort vår mest betydelsefulla minister kommer det att tippa över på dem.
Man måste handla sansat.
Jag tycker att informationsbiten helt kommit bort.
Citera
Medlem
Svensk media som SVT och TV4 är bara för mähäiga, att Löfven inte skulle ha vetat faller på sin egen orimlighet men ändå spelar de med i charaderna om officiella informationsvägar. Kan inte tänka mig att motsvarande i anglosaxisk media hade gjort annat än hånat att Löfven inget vetat. När så många nära partikompisar och regeringsmedarbetare visste.
Citera
2017-07-27, 14:00
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Det är ingen som kopplat ihop denna härva (med en mkt forcerad upphandling) och de läkta mailen som Tino skrev om på sin blogg (http://tino.us/2015/10/page/2/); om att nu måste det sparas pengar över allt. Kan denna uppmaning från finansdepartementet vara den egentliga anledningen till att det gick så fel, och att en GD struntar i lagen.
Så är det, det nämns till och med av Ågren själv i FUP.
Citera
2017-07-27, 14:01
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efterdradd
Svensk media som SVT och TV4 är bara för mähäiga, att Löfven inte skulle ha vetat faller på sin egen orimlighet men ändå spelar de med i charaderna om officiella informationsvägar. Kan inte tänka mig att motsvarande i anglosaxisk media hade gjort annat än hånat att Löfven inget vetat. När så många nära partikompisar och regeringsmedarbetare visste.
Om han verkligen inte visste så är ju det nästan lika allvarligt. Då får man konstatera att de andra ministrarna betraktar Löfven som en korkad frontfigur som inte behöver informeras.
Citera
2017-07-27, 14:02
Medlem
HaxzoRs avatar
Man kan ju undra varför man valt att gå emot kriktiken av säkerhetsriskerna för outsourcingen. Vilka andra områden kan ha bidragit till att man valde att spara in på landet säkerhet. Kan det ha något att göra med folkutbytet vi sett de senaste åren månntro?
Citera
2017-07-27, 14:02
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vargvid
Insider info ifrån någon som jobbade med det hela i över 3 år : IBM påpekade allt. Transportstyrelsen tyckte det var för dyrt och valde det billiga alternativet.

Transportstyrelsen är den som är boven i dramat och kommer alltid vara.
Både folk ifrån IBM och Transportstyrelsen påpekade de bristningar som skulle ske men man gjorde det iallafall.

Då var det illa om Transportstyrelsen tyckt det var okey att lägga ut på utländska medborgare. Kan inte bara ha varit den dåvarande myndighetschefen och den senaste, Maria Ågren. Det måste finnas fler som utredde och skrev förslaget som GD tillstyrkte. Handläggare, avdelningschef, generaldirektör.

Är avdelningschefen kvar?
Citera
2017-07-27, 14:04
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Om han verkligen inte visste så är ju det nästan lika allvarligt. Då får man konstatera att de andra ministrarna betraktar Löfven som en korkad frontfigur som inte behöver informeras.
Borde inte en hel del moderater veta om detta också? Dom hade ju ändå makten när avtalen skrevs på.
Citera
2017-07-27, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin

Det är riktigt - då har vi ju en stat inom staten som gör vad fan de vill - dvs om statsministern inte visste.

Naturligtvis visste statsministern, eftersom alternativet är att vi lever i en hårdför kommunistdiktatur.

Statsministerns nekar till att han visste. Och det betyder att han står och ljuger för svenska folket mitt på blanka förmiddagen.

Grundlagsbrottet om man vill - består i att man inte informerat riksdagen - det är ett av brotten jag har kunnat identifiera.
Senast redigerad av Bluis 2017-07-27 kl. 14:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in