Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-20, 09:53
  #1
Medlem
Är det någon som har börjat använda sig av en digital mobilradio (DMR, DPMR)? Jag har precis upptäckt att det finns, så jag kan inte säga så mycket om detta. Jag tycker att det liknar myndigheternas RAKEL som bygger på TETRA-standard.

TETRA använder Time Division Multiple Access (TDMA) med fyra användarkanaler på en radiobärare och 25 kHz avstånd mellan bärare.

DMR använder Time Division Multiple Access (TDMA) med två användarkanaler på en radiobärare och 12,5 kHz avstånd mellan bärare.

Det verkar gå att ansluta sig till flera olika nätverk i Sverige. Jag har ingen aning hur täckningen ser ut i dessa nätverk. Det kommersiella nätverket OrbiGo påstås vara rikstäckande. FRO verkar ha ambition att skapa ett rikstäckande nätverk. Sedan har vi radioamatörer med ett antal nätverk som jag inte har koll på. Dessa verkar vara anslutna till ett globalt nätverk (se nedanstående länkar).

The DMR-MARC Worldwide Network

BrandMeister.Network

SWEDMR - Det svenska nätverket för digital amatörradio via DMR

FRO - Digital Mobile Radio
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback