Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-20, 08:46
  #1
Medlem
KnäHunDeNs avatar
Japp, som rubriken lyder.

Har skruvat loss kabeln från väggen, men dosan vid kabeln slut är intakt. Kabeln går genom ett hål i väggen genom en kabelbana i hallen.

Jag vill dra ut kabeln ur mitt vardagsrum och rulla ihop den i min hall. För att göra detta måste jag på något vis montera isär själva kontakthuset i slutet på kabeln, och dra den genom hålet i väggen.

Problemet är att hur jag än söker- och läser på nätet så får jag olika budskap på vad man får göra och inte göra. Jag hittar inga ritningar på hur själva kontakten ser ut heller.

Skulle behöva lite vägledning!
Citera
2017-07-20, 09:34
  #2
Medlem
Borde sitta en skruv på framsidan som håller ihop dosan. Bort med den. öppna dosan och där bör du se en kabelklämma som håller kabeln på plats. Bort med den också. Sen borde själva mittstiftet vara fäst med skruv, bort med den.

Har du inte någon skruv på framsidan av dosan så är det någon form av snäppfästen, då får du bända lite försiktigt längs kanterna med en platt skruvmejsel.

Om du har TVÅ kablar in i dosan, så går den ena vidare till dina grannar. Om du i detta läget tar bort kablarna så blir dom utan signal...
Citera
2017-07-20, 10:35
  #3
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matilo
Om du har TVÅ kablar in i dosan, så går den ena vidare till dina grannar. Om du i detta läget tar bort kablarna så blir dom utan signal...

Nej, Comhem (och all Docsis som standarden heter för kabelmodem) kör stjärnnät, om det är två kablar så är den andra troligen för FM-radio om det är en gammal dosa. Har för mig att Comhem bytte ut alla uttag för många år sedan så borde inte finnas två kablar monterat.

I övrigt är det hyffsat korrekt, däremot lär inte Comhem bli förtjusta om du har pillat med deras utrustning. Strular TV/Internet efteråt så kommer dom debitera för service.
Citera
2017-07-20, 13:35
  #4
Medlem
Bongomans avatar
Om man bara rullar ihop kabeln utan att ha rätt terminering, uttaget är en sådan, så kan hela nätet slås ut i värsta fall men mest troligt blir det bara dålig signal för alla som bor i samma hus.

PILLA INTE!
Citera
2017-07-20, 17:51
  #5
Medlem
KnäHunDeNs avatar
Tack för alla svar!

Bongoman - För sent är jag rädd! Jag monterade isär uttaget, drog ut kabeln ur vardagsrummet och monterade ihop det igen. Det var bara en kabel in till uttaget, så jag satte tillbaka uttaget på kabeländen, men rullade ihop den i min hall.

Nu får man väl hoppas att grannarnas nät klarar sig...
Citera
2017-07-21, 23:25
  #6
Medlem
Kabeltattarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottie
Nej, Comhem (och all Docsis som standarden heter för kabelmodem) kör stjärnnät, om det är två kablar så är den andra troligen för FM-radio om det är en gammal dosa.

Det är en fördel om man har klart för sig hur saker och ting fungerar innan man tvärsäkert slänger ur sig ett svar. Du min vän har det INTE.

Comhem (och övriga operatörer) använder både kaskadnät och stjärnnät.

Det finns ingen separat kabel för FM-radio till ett antennuttag, den signalen moduleras tillsammans med tv-kanaler, docsis-trafik och andra tjänster på en och samma kabel. Finns det två kablar i ett uttag går den andra alltid till ett annat uttag, antingen i samma lägenhet eller till någon annan lägenhet beroende på vilken typ av nät det är (stjärna/kaskad/avtappning osv).

Ett uttag är för övrigt bara en avtappare med lite enkla filter för de olika signalerna, tex tv/fm/data.
Citera
2017-08-10, 15:30
  #7
Medlem
studioxswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kabeltattaren
Det är en fördel om man har klart för sig hur saker och ting fungerar innan man tvärsäkert slänger ur sig ett svar. Du min vän har det INTE.

Comhem (och övriga operatörer) använder både kaskadnät och stjärnnät.

Det finns ingen separat kabel för FM-radio till ett antennuttag, den signalen moduleras tillsammans med tv-kanaler, docsis-trafik och andra tjänster på en och samma kabel. Finns det två kablar i ett uttag går den andra alltid till ett annat uttag, antingen i samma lägenhet eller till någon annan lägenhet beroende på vilken typ av nät det är (stjärna/kaskad/avtappning osv).

Ett uttag är för övrigt bara en avtappare med lite enkla filter för de olika signalerna, tex tv/fm/data.

Du kan ha rätt, och fel. När vi gjorde om vårt kabel-tv nät för ett antal år sen valde vi och ha kvar coax-kabel som användes för kaskad, men den används inte utan det är sjärnät som gäller. Moderna centraler kan också lätt känna av om det är terminerat eller inte.

Jag flyttade mitt uttag från vardagsrummet till hallen där jag har mina "mediaprylar" utan några som helst problem.

För många, många år sedan var det, om jag minns rätt faktiskt separat coax för FM radio, idag vet jag inte ens om exempelvis ComHem ens erbjuder det? Deras filter är rätt hårda.
Citera
2017-08-11, 20:43
  #8
Medlem
Kabeltattarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
ha kvar coax-kabel som användes för kaskad, men den används inte utan det är sjärnät som gäller.

Hur var det nu, används det eller används det inte?

Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Moderna centraler kan också lätt känna av om det är terminerat eller inte.

Vilken central skulle det vara menar du? Förstärkaren? Noden? Eller någon utrustning i huvudcentralen?

Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
För många, många år sedan var det, om jag minns rätt faktiskt separat coax för FM radio, idag vet jag inte ens om exempelvis ComHem ens erbjuder det? Deras filter är rätt hårda.

Comhem har fortfarande FM-radio, ja. Vad har filter med det att göra?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback