Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-20, 01:02
  #1
Medlem
Aristaeuss avatar
Det enkla svaret borde vara att vi inte behöver det.

Jag känner ändock att jag personligen hade önskat en bättre (sekundär) luftkanal än min trånga, håriga och frasigt besudlade jävla näsborre!

Vi har sett idrottsmän tejpa sina näsor
, men det blev ju en dagslända...

Borde det inte finnas en enkel lösning för oss att maximera vårt luftintag nasalt?

Jag kommer endast att svara på inlägg ifrån öron-näsa-hals barn!

Take care folks and may whatever force be with you.
Citera
2017-07-20, 08:59
  #2
Medlem
Som-Gjutens avatar
Vissa "raser" har större näsborrar.
Citera
2017-07-20, 16:19
  #3
Medlem
skunkjobbs avatar
Det var en lite klurig fråga som nog passar bättre under evolutionsbiologi. Svaret är att vi ska likna gud och han har inte större näsa än så. Nä fan, jag är inte kreationistidiot.

Näsborrarna som vi har dem räcker ju normalt sett alldeles utmärkt vid lätt arbete och upp till joggingtakt skulle jag säga men vid hård ansträngning såsom löpning blir vi tvungna att andas genom munnen. Vid andning genom munnen går vi miste om näsandningens två (som jag kommer på) fördelar, värmeväxling in/utandningsluft och bortfiltrering av partiklar.

Troligen har vi sprungit och ansträngt oss hårt så måste andas genom munnen för liten andel av vår tid för att det ska ge någon fördel att kunna bibehålla näsandning vid högre grad av ansträngning än vad som är fallet nu.

Om större näsborrar (kanske det även skulle krävas en förstoring av de inre delarna av näsan inne i huvudet, ovanför gommen, jag vet inte om näsborrarna är flaskhalsen i de övre luftvägarna) kom utan någon som helst kostnad så hade vi förmodligen utvecklat större för att dra fördel av näsandning vid ännu högre fysisk aktivitet.

Det är då vi kommer till nackdelen med överdrivet stor näsa. Förutom att den skymmer sikten så minskar värmeöverföringen och luftfuktningen om luftvägarna har för stor diameter. Vi skulle alltså en stor del av vårt liv gå runt med en näsa som funkar sämre än dagens näsa bara för att ha en som funkar bättre en kort tid, vid stor fysisk ansträngning.

Det korta svaret är nog att näsan är rätt optimal som den är, en avvägning av god funktion över en lång nyttjandetid istället för halvdan funktion lång tid och bra funktion en kort tid. Vi kan ju ändå andas genom munnen när det krävs riktigt stort luftflöde.
Citera
2017-07-21, 00:09
  #4
Medlem
Det är för att hålla värmen bättre. Det är också för att luften ska värmas när vi andas in den om jag inte minns helt fel.

Har du tänkt på varför afrikanska elefanter har så stora öron? Det är för att de ska kunna kyla av sig i värmen. Inte för att höra bättre.
__________________
Senast redigerad av Statistenidittliv 2017-07-21 kl. 00:12.
Citera
2017-07-21, 22:13
  #5
Medlem
W.Irvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det är då vi kommer till nackdelen med överdrivet stor näsa. Förutom att den skymmer sikten så minskar värmeöverföringen och luftfuktningen om luftvägarna har för stor diameter. Vi skulle alltså en stor del av vårt liv gå runt med en näsa som funkar sämre än dagens näsa bara för att ha en som funkar bättre en kort tid, vid stor fysisk ansträngning.

En stor näsa hade nog också varit mer problematisk i tempererade och boreala områden, med större risk för frostskador.
Citera
2017-07-22, 00:36
  #6
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Då provar vi luften i....

Ekologi, natur, djur och växter --> Genetik, molekylärbiologi och evolutionsbiologi
/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback