Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-20, 00:10
  #1
Medlem
Peripheryys avatar
Jag har en gammal extern hårddisk från 2009 och den är i från den tiden jag använde vista(och kanske windows 7).

Nu har jag dammat av den för första gången sedan jag lade över allt detta, men det går knappt inte att titta på någon fil, varken film eller foto. Det är inga konstiga format och det mesta verkar vara .jpg, osv. Har testat öppna i windows 10 vanliga fotovisning men det står att filen inte går att öppna. Försöker jag öppna filen i VLC-media player kommer texten "Filläsning misslyckades: VLC kunde inte läsa filen (Bad file descriptor)." upp.

Vad är det som gör att det har blivit så här?
Bara ett fåtal mobilbilder fungerar att öppna, men alla videos är döda. På två stycken videos spelades de två första sekunder av ljud upp innan det avbröts.

Edit*
Testade att öppna ett vanligt dokument från Word men det gick inte heller.
__________________
Senast redigerad av Peripheryy 2017-07-20 kl. 00:12.
Citera
2017-07-20, 00:24
  #2
Medlem
4yoonlys avatar
Varför blev hårddisken "gammal" det var inte så för 8 år sedan att den blev "trasig" och därav bytte du dator/uppgraderade eller bytte hårddisk?

Kör Windows 7 fortfarande (jag alltså) men en liten checkdisk kanske?

Öppna CMD fönster och skriv chkdsk /f [enhetsnamn på disken]
exempel chkdsk /f G:

Om det finns något aktivt på disken kommer den troligen be dig att starta om annars kommer den utföra detta och kanske hjälpa dig eller stjälpa dig (den varianten går också)...

Annars hade jag letat upp något recovery program (sök på google angående recovery program för Windows 10?) typ.
Citera
2017-07-20, 00:45
  #3
Medlem
Förmodligen saknar du rätt codec för öppna filerna om det är video filer. Se om du kan hitta ett codec pack för Windows 10.
Citera
2017-07-20, 00:48
  #4
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Förmodligen saknar du rätt codec för öppna filerna om det är video filer. Se om du kan hitta ett codec pack för Windows 10.
Codec för att öppna .jpg filer ingår väl i Windows 10? Går vanliga .jpg inte att öppnas så är det troligen att filerna eller disken är trasig.
Citera
2017-07-20, 00:49
  #5
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Förmodligen saknar du rätt codec för öppna filerna om det är video filer. Se om du kan hitta ett codec pack för Windows 10.

Han kör ju VLC, så codecs ska inte vara problemet här.
Har TS testat att föra över filerna till hårddisken på nuvarande dator? Testa att föra över någon/några trilskande filer och kolla resultatet. Antagligen är TS gamla externa HDD kass.
Citera
2017-07-20, 00:50
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Codec för att öppna .jpg filer ingår väl i Windows 10? Går vanliga .jpg inte att öppnas så är det troligen att filerna eller disken är trasig.

Jag skrev video filer. Har du läsproblem?
Citera
2017-07-20, 00:51
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Han kör ju VLC, så codecs ska inte vara problemet här.
Har TS testat att föra över filerna till hårddisken på nuvarande dator? Testa att föra över någon/några trilskande filer och kolla resultatet. Antagligen är TS gamla externa HDD kass.

Oftast inte. Men inte fel att prova K-Lite codec pack.
Citera
2017-07-20, 00:52
  #8
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Jag skrev video filer. Har du läsproblem?
Nej men TS snackade också om .jpg filer. Går dessa inte att öppna så är det definitivt inte ett Codecproblem.
Citera
2017-07-20, 00:55
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Nej men TS snackade också om .jpg filer. Går dessa inte att öppna så är det definitivt inte ett Codecproblem.

Sant. Jag är kass på W10. Men om TS löser videofilerna så är han kanske en bit på väg.
Citera
2017-07-20, 00:58
  #10
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Sant. Jag är kass på W10. Men om TS löser videofilerna så är han kanske en bit på väg.
Kan han inte ens öppna .jpg filerna så är det nog snarare något fel på hårddisken än att det skulle vara Codecproblem dock. VLC brukar ju dessutom öppna dom flesta filer med inbyggda Codec.
Citera
2017-07-20, 01:58
  #11
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peripheryy
Vad är det som gör att det har blivit så här?
Har disken legat nära nåt starkt magnetfält? På en högtalare? nära en mobiltelefon?
Testa en annan s-ata kabel, ett annat uttag på moderkortet.
Kolla i windows, om mappinnehållet syns överallt, eller om det är korrupt.
Kolla att du har ntfs ägarskap och behörighet till allt på den.
Citera
2017-07-20, 09:46
  #12
Medlem
Peripheryys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Han kör ju VLC, så codecs ska inte vara problemet här.
Har TS testat att föra över filerna till hårddisken på nuvarande dator? Testa att föra över någon/några trilskande filer och kolla resultatet. Antagligen är TS gamla externa HDD kass.
Igår när jag väl kom in på hårddisken, men inte kunde se på filerna, testade jag med att kopiera och klistra mappen med innehåll till min dator. Grejen var att det skapades en mapp utan innehåll.
Hårddisken är från min gamla stationära HP-dator, som hade ett uttag för den här externa hårddisken. När jag använde den datorn förr och kopplade in den där var det aldrig några problem med att komma in på den.



Jag vet inte vad det är med den här externa hårddisken men den verkar vara lite halvdan.

Igår när jag först kopplade in den kunde jag komma in på hårddisken och se filerna som låg där på första försöket.
Sedan testade jag att koppla ur och koppla upp den på nytt och då kunde min dator inte ens läsa av hårddisken och jag kom inte in på den.
Testade sedan att låta hårddisken vara utan ström och koppla upp den mot datorn igen efter detta men hände inte något.
Startade även om min dator för att sedan testa koppla upp den igen. Det blev samma resultat där, att den inte kände igen hårddisken och jag kunde inte ens komma in på den.

Nu på morgonen testade jag koppla upp skiten mot min dator igen och vips... Nu kan jag komma in på den utan problem och titta på alla filer från EN mapp. Alla andra mappar är tomma och det var dom inte igår när jag kom in på den första gången. Jag märkte dessutom nu att vissa filer som jag kan titta på den externa hårddisken inte kan kopieras över till min dator. Det blir bara en tom mapp när jag försökt.
__________________
Senast redigerad av Peripheryy 2017-07-20 kl. 10:15.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback