Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-19, 23:19
  #1
Medlem
Hegamons avatar
En offentligt anställd som jobbar mot byggbranschen.
Får han driva ett privat byggbolag på som eget företag?
När blir saken jävig?
Får personen på myndigheten besluta i frågor rörande byggnationer i samma område som hans privata byggfirma ligger?
Får jag klaga på den offentligt anställda genom att skriva till myndigheten och klaga på att den här personen jobbar med byggfrågor på sin myndighet och har ett företag inom bygg i samma område som mitt?
Citera
2017-07-19, 23:25
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
En offentligt anställd som jobbar mot byggbranschen.
Får han driva ett privat byggbolag på som eget företag?
När blir saken jävig?
Får personen på myndigheten besluta i frågor rörande byggnationer i samma område som hans privata byggfirma ligger?
Får jag klaga på den offentligt anställda genom att skriva till myndigheten och klaga på att den här personen jobbar med byggfrågor på sin myndighet och har ett företag inom bygg i samma område som mitt?

Det är jättevanligt att man först får sitt inom offentlig sektor på annat än meriter och sedan driver man företag antingen medan man jobbar för skattebetalarna eller så "tar man" ut "komp" för att kunna jobba med sitt företag. Ofta som på AF så slussar man in gratis arbetskraft i ens företag och sitter på två stolar eller som på Malmö stad där man satt som ordförande för tekniska nämnden och hade en uppsjö med företag som innebar att man slussade uppdrag mellan entreprenörer och sina företag i olika omfattning. Blir man tagen för korruption så slussas man runt på Malmö stad tills det lägger sig.

Jag tror att om man hade fått sitt jobb på meriter så hade man varit extra försiktig med att sköta sitt jobb och inte haft konkurrerande verksamheter eller att man ägnar sig åt korruption. På Malmö stad kan man knata iväg för att hämta en toarulle och vara borta fem timmar. Ingen kommer att sakna en och man rapporterar sin egen tid, hur man vill och känner för. När de konfronteras så säger de att: "alla gör så". Det universala svaret för inavlade patrask som knullat till sig jobb.
Citera
2017-07-19, 23:28
  #3
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redpill83
Det är jättevanligt att man först får sitt inom offentlig sektor på annat än meriter och sedan driver man företag antingen medan man jobbar för skattebetalarna eller så "tar man" ut "komp" för att kunna jobba med sitt företag. Ofta som på AF så slussar man in gratis arbetskraft i ens företag och sitter på två stolar eller som på Malmö stad där man satt som ordförande för tekniska nämnden och hade en uppsjö med företag som innebar att man slussade uppdrag mellan entreprenörer och sina företag i olika omfattning. Blir man tagen för korruption så slussas man runt på Malmö stad tills det lägger sig.

Jag tror att om man hade fått sitt jobb på meriter så hade man varit extra försiktig med att sköta sitt jobb och inte haft konkurrerande verksamheter eller att man ägnar sig åt korruption. På Malmö stad kan man knata iväg för att hämta en toarulle och vara borta fem timmar. Ingen kommer att sakna en och man rapporterar sin egen tid, hur man vill och känner för. När de konfronteras så säger de att: "alla gör så". Det universala svaret för inavlade patrask som knullat till sig jobb.

Okej det här svaret förstår jag. Särskilt ditt första stycka. Det är många inom offentlig förvaltning som jag träffat och jag tycker dom har dålig koll på vad dom gör. Dålig koll på juridik, lagar och regler. Men dom beter sig ibland ändå som paragrafryttare.
Citera
2017-07-19, 23:33
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
En offentligt anställd som jobbar mot byggbranschen.
Får han driva ett privat byggbolag på som eget företag?
När blir saken jävig?
Får personen på myndigheten besluta i frågor rörande byggnationer i samma område som hans privata byggfirma ligger?
Får jag klaga på den offentligt anställda genom att skriva till myndigheten och klaga på att den här personen jobbar med byggfrågor på sin myndighet och har ett företag inom bygg i samma område som mitt?

Man ska ansöka om sidouppdrag. Närmaste chefer och HR ska bedöma om det är lämpligt sidouppdrag.
Citera
2017-07-19, 23:35
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Får jag klaga på den offentligt anställda genom att skriva till myndigheten och klaga på att den här personen jobbar med byggfrågor på sin myndighet och har ett företag inom bygg i samma område som mitt?

Ja det får du. Lämpligt att du både kontakta personens chef och HR avdelningen. Din klagan blir en offentlig handling.

Om det är jäv eller otillbörlig sidoverksamhet beror på om personen levererar till den offentliga myndigheten.
Citera
2017-07-19, 23:39
  #6
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
En offentligt anställd som jobbar mot byggbranschen.
Den offentliganställde får aldrig ha en bisyssla som på något vis kan göra denne jävig eller ens rubba förtroendet för myndigheten.

Det är betydligt hårdare regler för offentliganställda än för folk i närande branscher.

Du får självklart klaga och anmäla. Ekobrottsmyndigheten har rätt mycket info på sin sida.

http://www.publikt.se/artikel/bisyss...e-far-ha-12003
http://www.publikt.se/artikel/sa-kan...straffas-16824

https://polisen.se/Om-polisen/Specia...ptionsgruppen/
https://www.ekobrottsmyndigheten.se/...ng/Korruption/
Citera
2017-07-19, 23:39
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Okej det här svaret förstår jag. Särskilt ditt första stycka. Det är många inom offentlig förvaltning som jag träffat och jag tycker dom har dålig koll på vad dom gör. Dålig koll på juridik, lagar och regler. Men dom beter sig ibland ändå som paragrafryttare.

Många av dem har dålig koll för de ska inte ha jobbet de har. Det finns smartare människor som man hade kunnat få om man hade öppnat upp för konkurrans men då hade ju chefen fått konkurrans på längre sikt. Lättast är att anställa en av sina rövpolare.

En annan variant är att man spelar dum i huvudet för då behlver man inte jobba så hårt. Man är där men ingen vill ha med en att göra för man slussar bara runt sitt arbete till andra och det håller man på med mestadels om dagarna. Man skyfflar sitt till andra och andra skyfflar sitt till dig. Den som skyfflar bort jobb gör mindre.
Citera
2017-07-19, 23:40
  #8
Medlem
BoJackHorsemans avatar
Arbetsgivaren ska godkänna sidoarbeten och det gäller alla, oavsett om du är offentligt anställd eller inte. Har AG bedömt att arbetstagarens verksamhet inte konkurrerar med den egna verksamheten eller det uppstår en jävsituation så är det fritt fram.
Citera
2017-07-19, 23:42
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shamdon
Den offentliganställde får aldrig ha en bisyssla som på något vis kan göra denne jävig eller ens rubba förtroendet för myndigheten.

Det är betydligt hårdare regler för offentliganställda än för folk i närande branscher.

Verkligheten ser annorlunda ut. Då skulle nästan varje läkare för sluta med sina bisysslor.

Men ingen vågar röra läkare. De är gudar. Inte ens politiker. Eller framförallt inte politiker.
Citera
2017-07-19, 23:43
  #10
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Man ska ansöka om sidouppdrag. Närmaste chefer och HR ska bedöma om det är lämpligt sidouppdrag.

Det här svaret har jag fått från myndigheten. Däremot är det inte konstaterat att chefer eller HR har gjort någon bedömning.

Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Ja det får du. Lämpligt att du både kontakta personens chef och HR avdelningen. Din klagan blir en offentlig handling.

Okej för myndigheten menar jag begått något slags övertramp. Jag jobbar i ett företag som utför jobb åt myndigheten. Därför har jag klagat då jag upptäckte det här sambandet. Jag har frågat JO och dom ger samma svar som dig. Dock har jag bara pratat med jurist på JO över telefonen.

Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Om det är jäv eller otillbörlig sidoverksamhet beror på om personen levererar till den offentliga myndigheten.

Den här myndighetsanställda utför jobb både åt offentlig och privat sektor. Inom samma område som jag utför jobb inom.
Citera
2017-07-19, 23:44
  #11
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shamdon
Den offentliganställde får aldrig ha en bisyssla som på något vis kan göra denne jävig eller ens rubba förtroendet för myndigheten.

Det är betydligt hårdare regler för offentliganställda än för folk i närande branscher.

Du får självklart klaga och anmäla. Ekobrottsmyndigheten har rätt mycket info på sin sida.

http://www.publikt.se/artikel/bisyss...e-far-ha-12003
http://www.publikt.se/artikel/sa-kan...straffas-16824

https://polisen.se/Om-polisen/Specia...ptionsgruppen/
https://www.ekobrottsmyndigheten.se/...ng/Korruption/

Tack så mycket. Orsaken till att jag klagade var att mitt förtroende försvann när jag upptäckte sambanden.
Citera
2017-07-19, 23:58
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Det här svaret har jag fått från myndigheten. Däremot är det inte konstaterat att chefer eller HR har gjort någon bedömning.

Okej för myndigheten menar jag begått något slags övertramp. Jag jobbar i ett företag som utför jobb åt myndigheten. Därför har jag klagat då jag upptäckte det här sambandet. Jag har frågat JO och dom ger samma svar som dig. Dock har jag bara pratat med jurist på JO över telefonen.

Den här myndighetsanställda utför jobb både åt offentlig och privat sektor. Inom samma område som jag utför jobb inom.

"Okej för myndigheten menar jag begått något slags övertramp."

Dumheter. Låter mer som de är okunniga och försöker skrämma dig.

"Den här myndighetsanställda utför jobb både åt offentlig och privat sektor."

Högst olämpligt om personen utför arbeten till offentlig där han kan ha någon form av påverkan eller inflytande på hur han får jobben.

Jag tror ärligt inte JO bryr sig om sånt här då det är så vanligt. Konkurrensverket kanske är mer lämpligt om det rör sig om större summor.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback