Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-07-21, 15:35
  #25
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Det går inte i Sverige, då man inte får lagra personuppgifter utan tillstånd.

Det finns undantag om att myndigheter för lagra uppgifter om ett brott. Men då måste man ha passerat kameran i för hög hastighet. Man kan ej lagra uppgifter om de som åker lagligt förbi kameran.

Däremot så lagras hastigheten som alla fordon har vid fartkameran, men inte vilket fordon. Detta görs dygnet runt, även när själva kameran är inaktiverad.

UK är ju speciellt, där kan du räkna med att du syns på CCTV, och Polisen kan backspåra din hastighet över längre sträckor på filmen och beräkna hastigheten ur tiden och sträckan.

Skulle ev. kunna fungera med att vidoeövervaka i Sverige. Länsstyrelsen behöver då ge tillstånd till kameraövervakning av en väg. Vilket jag tror de sällan gör. Och för att man ska kunna döma någon så lär det ju typ vara en tunnel eller något där Polisen kan stoppa direkt efter, innan man hunnit byta förare.

Men med ägaransvar så blir det ju annat. Men något sådant finns ej i dag. (Förutom för felparkeringsavgifter/kontrollavgifter då).

Ah, PUL... Tack för infon!
Citera
2017-07-22, 19:52
  #26
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Hijackar lite, men UK så har jag för mig dom tar något medelhastighet (dvs dom fotar inte direkt där utan videofilmar, med OCR avläsning mer eller mindre) på sträckor med kameror så du kan åka dit om exempelvis på en 70 väg så har du enbart bromsat för kamerorna och den kan räkna ut att du kört för fort emellan kamerorna (minns inte vad denna typ kallas just nu dock, men typ ögontjänar kameror :-). Det var lite snack om att även detta skulle införas i Sverige för ett tag sedan...

Kan någon svara om detta är påväg eller bara snack (våran kamera typ kanske inte fixar detta och behöver då bytas ut osv vilket kostar apa)...

Någon som vet?

Lär inte införas närmaste tio åren i Sverige. Allt tar tid här. Särskilt om Trafikverket eller Transportstyrelsen har med saken att göra.

Dock är ju dessa som mäter snitthastighet på en viss sträcka egentligen den enda vettiga och sanna fartkameran. Rättrådige Rune och Ängslige Erland kommer dock då att köra 20 km/h under gränser på hela sträckan, istället för att bara bromsa ner till det just framför kameran, så att köra på våra vägar skulle bli ännu mer olidligt.
Citera
2017-07-22, 20:08
  #27
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Lär inte införas närmaste tio åren i Sverige. Allt tar tid här. Särskilt om Trafikverket eller Transportstyrelsen har med saken att göra.

Dock är ju dessa som mäter snitthastighet på en viss sträcka egentligen den enda vettiga och sanna fartkameran. Rättrådige Rune och Ängslige Erland kommer dock då att köra 20 km/h under gränser på hela sträckan, istället för att bara bromsa ner till det just framför kameran, så att köra på våra vägar skulle bli ännu mer olidligt.

Känns ju som att man inte kan ta på exakt 91 km/h, om de ska beräkna medelhastighet.

Man kan ju lika väl ha åkt i 90 km/h och sedan får gasa upp under en omkörningar för att bilen man kör om börjar vingla.

Det är ju redan många idag som klarar sig ifrån böter, då de säger att bilen bakom par kommit fort och att de fått lov att öka hastigheten. (Tor de kan se att en bil har åkt bakom genom att kolla radarmätningarna).

Om man då ska mäta under en större sträcka så känns det ju som att de nästan måste ha en gräns att inte utreda de som har åkt under kanske minst 95 km/h i medel.

Ungefär som på lastbilar där jag har för mig att man måste ligga i över 90 km/h i någon minut för att polisen ska bötfälla när de kollar färdskrivaren.

Det finns ju tillfällen då det är nöd, och inget brott.
Citera
2017-07-22, 20:40
  #28
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Känns ju som att man inte kan ta på exakt 91 km/h, om de ska beräkna medelhastighet.

Givetvis har man en marginal. Så är det ju även idag, både för fartkameror och när polisen gör kontroller. Därför är det helt onödigt att Rättrådige Rune och Ängslige Erland överhuvudtaget bromsar in. Räknar man även in att de flesta bilars hastighetsmätare visar rätt mycket för mycket så kan dessa nervösa herrar, helt fullständigt utan risk att åka dit, köra tio över gränsen (enligt bilens mätare). Och fortare än så har de ändå aldrig kört i sitt liv.
Citera
2017-07-22, 20:51
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Hijackar lite, men UK så har jag för mig dom tar något medelhastighet (dvs dom fotar inte direkt där utan videofilmar, med OCR avläsning mer eller mindre) på sträckor med kameror så du kan åka dit om exempelvis på en 70 väg så har du enbart bromsat för kamerorna och den kan räkna ut att du kört för fort emellan kamerorna (minns inte vad denna typ kallas just nu dock, men typ ögontjänar kameror :-). Det var lite snack om att även detta skulle införas i Sverige för ett tag sedan...

Kan någon svara om detta är påväg eller bara snack (våran kamera typ kanske inte fixar detta och behöver då bytas ut osv vilket kostar apa)...

Någon som vet?

Norge har detta på vissa sträckor. Något tänka på när man är i norge.

Insåg att det låter som ett ihopfanticerat läge nu när jag skrev men iallafall...
Hade även en lärare som trailade en 30km båtkärra. Polisbil stoppade dem för att kontrollera, någon mil senare stog de och väntade och körde iväg när de åkte förbi.
Det lärarn sa var att de kollade snittid för att komma fram
Citera
2017-07-22, 21:05
  #30
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mimikremerad
Norge har detta på vissa sträckor. Något tänka på när man är i norge.

Insåg att det låter som ett ihopfanticerat läge nu när jag skrev men iallafall...
Hade även en lärare som trailade en 30km båtkärra. Polisbil stoppade dem för att kontrollera, någon mil senare stog de och väntade och körde iväg när de åkte förbi.
Det lärarn sa var att de kollade snittid för att komma fram

Där jag kommer ifrån så var fanns det inga fartkameror och när jag då körde i Norge (för rätt länge sedan) så fanns det kameror. Blev lite perplex över dessa, men då har jag för mig att dom mätte precis som dom gör i Sverige idag. Har dom ändrat med medelhastighet över vissa sträckor så är det absolut något att tänka på och ett bra råd!

Under den tiden jag var i Norge (detta var inte heller så vanligt i Sverige på den tiden) så märkte man även deras otroligt obstinata sätt att byta hastighetsskyltar på också... det var liksom på en normal sträcka tyckte man 50 sedan 70, 90, 50, 90, 80, 60 osv osv... man höll på att bli tokig... och i många fall kameror... det var liksom som dom var ute efter böter... jaja... nu kan man även se lite knepiga saker i Sverige... samma motorväg där beroende på vilket håll du kommer ifrån blir det olika fartbegränsningar... vill inte avslöja vart men har till och med frågat polisen om varför och dom kunde inte heller förklara...
Citera
2017-07-22, 21:23
  #31
Medlem
flaskborstes avatar
En kamera fungerar med ljusets hastighet och tar en bild i din hastighet. Kan man påvisa att det är du så får du betala annars så kasseras bilden.
Citera
2017-07-25, 20:14
  #32
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Lär inte införas närmaste tio åren i Sverige. Allt tar tid här. Särskilt om Trafikverket eller Transportstyrelsen har med saken att göra.
Att sänka hastigheter eller smälla upp fartkameror verkar gå snabbt, där har man ingen beslutsångest. Annars ska allting malas i kvarnarna i flera år, men när det gäller att jaga bilister går det undan.
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Dock är ju dessa som mäter snitthastighet på en viss sträcka egentligen den enda vettiga och sanna fartkameran. Rättrådige Rune och Ängslige Erland kommer dock då att köra 20 km/h under gränser på hela sträckan, istället för att bara bromsa ner till det just framför kameran, så att köra på våra vägar skulle bli ännu mer olidligt.
Så länge vi inte har noll döda eller svårt skadade i trafiken = Nollvisionen (d v s aldrig...) så kommer vi få nya hårdare fartkontroller och lägre hastighetsgränser i Sverige. All bilkörning blir en plåga och ett dyrt "nöje", endast de mest välbärgade kommer ha råd.
Citera
2017-07-27, 14:26
  #33
Medlem
FuriousRages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mimikremerad
Norge har detta på vissa sträckor. Något tänka på när man är i norge.

Insåg att det låter som ett ihopfanticerat läge nu när jag skrev men iallafall...
Hade även en lärare som trailade en 30km båtkärra. Polisbil stoppade dem för att kontrollera, någon mil senare stog de och väntade och körde iväg när de åkte förbi.
Det lärarn sa var att de kollade snittid för att komma fram
Det var en väldigt lång kärra, 3 mil..
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback