Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-19, 20:44
  #1
Medlem
Jag har en gammal NES som jag nyligen bytte connector på. Trots detta vägrar några av de begagnade spel jag kommit över genom åren att starta, och då har jag noga rengjort anslutningen på kassetten med.

Jag antar att spelen helt enkelt kan vara trasiga, men finns det någon anledning att skruva upp dem och göra något på insidan om det inte är batteribackade spel?

Är det något (som kondingar) som skulle kunna behöva bytas med tiden eller behöva rengöras eller lödas om på insidan?
Citera
2017-07-19, 20:59
  #2
Medlem
Du har väl testat klassikern att blåsa?
Citera
2017-07-19, 21:09
  #3
Medlem
Kan vara kretskortet på spelen som är dåliga. Spelen är från 80-talet så det kan finnas stor risk för slitage.
Citera
2017-07-19, 21:13
  #4
Medlem
TobiasBeechers avatar
Du kan köpa en Gamebit 3,8 MM för att öppna kassetter för NES, SNES, N64 och Gameboy. Jag kommer ihåg att mitt GoldenEye till N64 vägrade starta trots att jag rengjort den synliga delen av kassetten, men när jag använt ett suddgummi på den inre delen av kassetten fick jag bort ett grönt lager av kemikalier, och spelet fungerade.

Jag har ett NES med ny connector och cirka 25 spel men har inte spelat det särskilt mycket, dock är spelen rengjorda och ett par av dem som inte startade genom att använda isopropyl på en tops på den synliga delen av kassetten fungerade efter att jag öppnat upp kassetten med min gamebit och rengjort. På åtminstone ett av dem var det likt GoldenEye ett grönt lager som behövde suddas bort.

Att blåsa är en myt, det förstör spelen på sikt.
Citera
2017-07-20, 15:03
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TobiasBeecher
Du kan köpa en Gamebit 3,8 MM för att öppna kassetter för NES, SNES, N64 och Gameboy. Jag kommer ihåg att mitt GoldenEye till N64 vägrade starta trots att jag rengjort den synliga delen av kassetten, men när jag använt ett suddgummi på den inre delen av kassetten fick jag bort ett grönt lager av kemikalier, och spelet fungerade.

Jag har ett NES med ny connector och cirka 25 spel men har inte spelat det särskilt mycket, dock är spelen rengjorda och ett par av dem som inte startade genom att använda isopropyl på en tops på den synliga delen av kassetten fungerade efter att jag öppnat upp kassetten med min gamebit och rengjort. På åtminstone ett av dem var det likt GoldenEye ett grönt lager som behövde suddas bort.

Att blåsa är en myt, det förstör spelen på sikt.
Tackar, ska pröva att ge det en chans
Citera
2017-07-22, 20:23
  #6
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snigel
Tackar, ska pröva att ge det en chans

Och isopropyl är alltså läkarsprit om du undrar, så säger apoteken.
Citera
2017-07-29, 19:33
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Och isopropyl är alltså läkarsprit om du undrar, så säger apoteken.
Har rengjort med isopropanol 99.5%. Kanske går att hitta isopropyl på apoteken?
Citera
2017-07-30, 18:03
  #8
Medlem
ChocolateWatchbands avatar
Har testat lite olika men Biltemas Electronics Cleaner tillsammans med suddgummi visade sig vara bäst. Startade de mest trilsknande spelen.
Citera
2017-08-16, 15:54
  #9
Medlem
tpariss avatar
Köp en Glasfiberpenna, finns på tex Kjell o Company, dom är gjord för att ta bort oxidation på just kopparbleck i elektronik.
Citera
2017-08-16, 21:16
  #10
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snigel
Jag har en gammal NES som jag nyligen bytte connector på. Trots detta vägrar några av de begagnade spel jag kommit över genom åren att starta, och då har jag noga rengjort anslutningen på kassetten med.

Jag antar att spelen helt enkelt kan vara trasiga, men finns det någon anledning att skruva upp dem och göra något på insidan om det inte är batteribackade spel?

Är det något (som kondingar) som skulle kunna behöva bytas med tiden eller behöva rengöras eller lödas om på insidan?
Vad är det som händer mer exakt?

Jag själv hittade ett NES i våras som legat ute under öppen himmel ett bra tag, som jag rengjorde och bytte connectorn i, där spelen vägrade starta.
- Sitter handkontrollen i väldigt hårt? Dra ut den lite eller helt och hållet och se om spelen startar. Mitt NES hänger sig om man trycker in kontakten för hårt när man ska spela.
- Trycker du ner släden till connectorn? Det har inte jag kunnat med alla spel efter jag bytte min. Vissa spel fungerar enbart med släden nere, andra enbart med den uppe, och vissa halvfungerar beroende på läge, som t ex:

Spelet Pin-bot med släden nere, bild
Spelet Pin-bot med släden uppe, bild
Citera
2017-08-22, 09:44
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Vad är det som händer mer exakt?

Jag själv hittade ett NES i våras som legat ute under öppen himmel ett bra tag, som jag rengjorde och bytte connectorn i, där spelen vägrade starta.
- Sitter handkontrollen i väldigt hårt? Dra ut den lite eller helt och hållet och se om spelen startar. Mitt NES hänger sig om man trycker in kontakten för hårt när man ska spela.
- Trycker du ner släden till connectorn? Det har inte jag kunnat med alla spel efter jag bytte min. Vissa spel fungerar enbart med släden nere, andra enbart med den uppe, och vissa halvfungerar beroende på läge, som t ex:

Spelet Pin-bot med släden nere, bild
Spelet Pin-bot med släden uppe, bild
Exempelvis kan spelen starta, spela musik och komma till huvudmenyn, men hänga sig direkt när man ska dra igång första banan.
Sedan har jag spel som hänger sig efter man kört någon timme, fastän ingenting har ens nuddat konsolen medan man kör.
Citera
2017-08-23, 04:12
  #12
Medlem
Vet en som hällde saft i sina spel när dom inte startade hurvida dom funkade eller inte efteråt vet jag dock inte men tvivlar på det.
Kan tilläggas att denna killen inte var som han skulle redigt. Nu är inte detta något direkt tips till TS så jag tar inte ansvar för eventuellt förstörda spel isf
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback