Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-19, 19:17
  #1
Medlem
Flakks avatar
Två veckor i rad har jag noterat att det publicerats hela uppslag med USA-inriktat innehåll i min lokaltidning. Förra veckan (jag tror att det även då var lördagsutgåvan) fick fyra kvinnor berätta om varför de röstat på Donald Trump. Artikeln hade ingen synlig avsändare och kändes nästan som en annons.
Denna vecka inträffade samma sak igen. Ett helt uppslag (sidorna 6-7, en ganska bra plats) ägnades åt en beskrivning av problemen med opiatmissbruk i USA. Vanligtvis nämns det varifrån materialet kommer, men ej så här. Författarens namn fanns dock med, Tina Magnergård Bjers. En sökning på hennes namn gav inga bra resultat men efter att ha kollat upp henne på linkedin har jag nu sett att hon angett TT på sin meritlista, dock ej som nuvarande arbetsgivare.
Heluppslagen i fråga har förutom känslan av att vara annonser (eller kanske pga av detta) en bård i överkant i form av en lång amerikansk flagga. Den första artikeln var tydligt Trump-positiv, medan denna veckas dito var förvånansvärt balanserad. Istället för att handla om illegala droger och ta ställning för- eller emot, behandlar denna artikel missbruk av receptbelagda läkemedel vilka läcker ut till personer som ej behöver dem. Detta i sig får mig att reagera, då man inte håller sig inom den traditionella diskussionen om legalisering, sprutbyten, etc. Det är kanske inte så uppseendeväckande men betyder ändå att man gått en medveten balansgång för att kunna ta upp ämnet utan att skapa konflikt. Det ger helt enkelt en annan bild av USA än vi är vana att se i media.
En sökning på författarens namn visade att denna veckas artiklar även publicerats på Göteborgpostens websida:
http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlde...-liv-1.4437032
http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlde...-usa-1.4437065
Här står tydligt TT som avsändare, och det finns ingen speciell USA-inramning.

Jag undrar om någon annan sett liknande helsidor i andra delar av landet? (detta gällde linköpingsutgåvan av Vimmerby Tidning)
Det kändes väldigt "medvetet" att dessa artiklar fått så mycket utrymme, man undrar vem som ligger bakom detta. Små lokaltidningar har ju inte så mycket att skriva om och kommer naturligtvis att suga åt sig dessa - inklusive amerikansk patriotisk inramning - om det finns tillgängligt, så det kan inte vara så svårt att få ut material med en viss inriktning om man har viljan samt kontrollerar rätt kanaler.
Citera
2017-07-19, 19:24
  #2
Moderator
bernad_laws avatar
Låter mer som Media.

Politik: utrikes --> Medier och journalistik
/Moderator
Citera
2017-07-19, 19:29
  #3
Medlem
De har väl inte så mycket annat att skriva om. Vikarien får spåna fritt och redaktören festar till med lite ny utforming såhär i sommartider.
Citera
2017-07-19, 19:32
  #4
Medlem
Mer info enligt sajten Pipl.

https://pipl.com/search/?fn=Tina&mn=...a%7Cnone&in=10
Citat:
"Tina Magnergard Bjers is a reporter with TT, Swedens National News Agency. She covers economics and politics and has also started a new product, Tendens, that reports on trends. In 2003 she was TT’s acting correspondent in New York, reporting on the invasion of Iraq from the United Nations. Before joining TT Tina Magnergard Bjers was Head of Documentaries at production company Nordisk Film TV. She has produced and developed several TV-documentaries that have been shown in various European countries, including Children of the Holocaust and Queen Silvia – her own story. She has also contributed to several books and worked for Unicef. Tina Magnergard Bjers is educated at Columbia University in New York, Stockholm University and Poppius School of Journalism in Stockholm. She is currently an Innovation Journalism Fellow hosted by PodTech Network in Palo Alto."

http://www.innovationjournalism.org/ij4/bios.html
Citera
2017-07-19, 20:20
  #5
Medlem
Rois avatar
Intressanta ämnesval, särskilt det senare som är en stor fråga i Alt-right sfären.
Citera
2017-07-30, 15:02
  #6
Medlem
Flakks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roi
Intressanta ämnesval, särskilt det senare som är en stor fråga i Alt-right sfären.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/s...ig-drogepidemi

Nu verkar det som om även SVT hakat på. Problemet som rapporteringen gäller är säkert verkligt, men man kan fråga sig vad som gör att svensk media tar upp sådant som tydligen är viktigt för Trump-supportrar. I början var man väldigt kritisk mot Trump, men jag tycker mig se att det börjar svänga. "USA podden" som finns att ladda ner på SR verkar ha genomgått en liknande förändring - från att framställa Trump m fl som löjeväckande, till att nu uttrycka sig mestadels sakligt och ibland till och med respektfullt.
Citera
2017-08-10, 20:49
  #7
Medlem
Flakks avatar
Citat:
"Sedan juni har Nyhetsbyrån TT haft ett kommersiellt samarbete med den kontroversiella scientologorganisationen ”Kommittén för mänskliga rättigheter”. KMR är dedikerade till att bekämpa svensk psykiatri, och har fått kritik för att sprida ovetenskaplig desinformation. Nu sköter TT organisationens pressutskick.

Det är genom sin pressmeddelandetjänst ”Via TT” som nyhetsbyrån under sommaren förmedlat pressmeddelanden med rubriker som ”Inte folket som är galet – det är psykiatrin!”, ”Psykiatrins droger orsaken till det sanslösa våldet” och ”Överdoser av medicin nu en ledande dödsorsak”.

Pressmeddelandena är från den kontroversiella scientologorganisationen ”Kommittén för mänskliga rättigheter”, som sedan 1960-talet arbetat med opinionsbildning mot den svenska psykiatrin. Varje pressmeddelande når i snitt 40.000 läsare enligt TT:s hemsida, skickas direkt till reportrar på Sveriges största medier och förses med TT:s logotyp."

https://www.svt.se/kultur/medier/nyh...tologsamarbete

"Överdoser av medicin nu ledande dödsorsak" var som sagt en av rubrikerna på en av scientologernas artiklar som försetts med "TT" som avsändare. Så det visar sig att ämnet opioidmissbruk inte bara är intressant för "alt right"-anhängare, utan även scientologerna. Vilka haft ett direkt samarbe med TT, som står som avsändare till en av de artiklar jag reagerade på... Ingen rök utan eld, som man brukar säga.
Citera
2017-08-11, 19:37
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flakk
https://www.svt.se/kultur/medier/nyh...tologsamarbete

"Överdoser av medicin nu ledande dödsorsak" var som sagt en av rubrikerna på en av scientologernas artiklar som försetts med "TT" som avsändare. Så det visar sig att ämnet opioidmissbruk inte bara är intressant för "alt right"-anhängare, utan även scientologerna. Vilka haft ett direkt samarbe med TT, som står som avsändare till en av de artiklar jag reagerade på... Ingen rök utan eld, som man brukar säga.

Detta är livsfarlig propaganda, syftet med detta är att skapa misstro mot mediciner och läkemedelsbrancshen i stort på samma sätt som anti vaccineringsgrupper arbetar på.

Faktum är att de vill begränsa livsviktig medicin inom psykiatrin, främst vill de stoppa medicinering till bokstavdiagnoser, bipolaritet och andra sjukdomar, mediciner som gör att dessa personer fungerar normalt i samhället, Alt Högern vill låsa in dessa på institutioner i stället.

Jag har haft mycket ingående disskussioner med högerextrema här i Sverige angående vad de anser om sådana sjukdomar, de tror att dessa är påhittade av läkemedelbranschen.

Alt-högern har en extrem motvilja mot kunskap i alla dess former, vetenskap och forskning som utrotar vidskepelse och vantro som tillexempel rasbiologi.

Scentiologernas intresse är att skapa superfängelser till människor som går på olika mediciner, receptbelagd medicin, de tror överhuvudtaget inte på läkarvetenskapen, de tror utomjordingar kommer bota alla sjukdomar till slut.
De låser in sina egna medlemmar, deras sekt är idag ett Nordkorea i miniatyr.
Citera
2017-08-15, 19:45
  #9
Medlem
Flakks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Faktum är att de vill begränsa livsviktig medicin inom psykiatrin, främst vill de stoppa medicinering till bokstavdiagnoser, bipolaritet och andra sjukdomar, mediciner som gör att dessa personer fungerar normalt i samhället, Alt Högern vill låsa in dessa på institutioner i stället.
[...]
Jag har haft mycket ingående disskussioner med högerextrema här i Sverige angående vad de anser om sådana sjukdomar, de tror att dessa är påhittade av läkemedelbranschen.
[...]
Scentiologernas intresse är att skapa superfängelser till människor som går på olika mediciner, receptbelagd medicin, de tror överhuvudtaget inte på läkarvetenskapen, de tror utomjordingar kommer bota alla sjukdomar till slut.
Problemet som jag ser det är att genom detta tillvägagångssätt saboterar scientologerna och alt-right för dem som har legitim kritik mot läkemedel, eller exempelvis förespråkar andra behandlingsformer som terapi. Vissa mediciner som läkare skriver ut kan ersättas med kopior till ett lägre pris, men de dyrare varianterna marknadsförs hårt mot just läkarna av branschen. Saker som detta måste man kunna tala om. I slutändan blir det skattebetalarna som drabbas av ett sådant upplägg, saken kan dras iväg i ett långt resonemang om vilka i kedjan som tjänar på detta. Så fort något blir förknippat med dylik sekt blir det dock omöjligt att diskutera i seriösa sammanhang. Frågan är varför TT ställer upp på detta.

Vill man se det från en konspiratorisk synvinkel kan man ju tänka sig att den som vill misskreditera ämnet skulle vilja att det förknippas med knäppgökar som scientologerna. Allt de rör vid blir ju förgiftat av associationen med dem, även religion och allmänt UFO-intresse.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback