Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-19, 18:39
  #1
Medlem
Jag åker väldigt ofta ut med båten på fisketurer i skärgården men har haft enormt otur. Hittills har det bara varit en abborre de senaste 20 åkturerna kanske. Jag både metar och kastar och använder mig då mest av jigg och då o då spinnare. Där jag fiskar brukar det vara ungefär 2-5 meters djup med rätt mycket sjögräs.
Tack för alla svar i förhand!
Citera
2017-07-19, 18:44
  #2
Medlem
Har du ekolod och kartplotter?
Citera
2017-07-19, 18:46
  #3
Medlem
4yoonlys avatar
Ingen super rubrik direkt, kanske skall lägga till "i Östersjön."

Har fiskat en hel del, men aldrig i Östersjön. Och sällan (men det händer) sötvattensfisk. Men i min närhet så nappar abborrarna rejält, någon liten gädda har jag fått också.

Gädda varit spinnare närheten av sjögräs (och någon gång mitt uti ingenstans :-).

Abborren var bara att meta ifrån bryggan... 2-3 st i minuten enkelt...

Men som sagt, Österjön... kanske dåligt med fisk?
Citera
2017-07-19, 19:30
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Ingen super rubrik direkt, kanske skall lägga till "i Östersjön."

Har fiskat en hel del, men aldrig i Östersjön. Och sällan (men det händer) sötvattensfisk. Men i min närhet så nappar abborrarna rejält, någon liten gädda har jag fått också.

Gädda varit spinnare närheten av sjögräs (och någon gång mitt uti ingenstans :-).

Abborren var bara att meta ifrån bryggan... 2-3 st i minuten enkelt...

Men som sagt, Österjön... kanske dåligt med fisk?

Vid den här tiden på året är abborre som lever utmed kusten och kan gå ut i havet väldigt kräsna. Går inte alls jämföra abborrefiske i sjö med kust. Nu står de ute i havet och käkar sandräkor och tobis och är väldigt svårflörtade. Saker man bör känna till om abborre.
- Den har sina jaktperioder på dygnet. Det gäller lära känna vilka tider där man fiskar.
- Abborren är väldigt känslig för lufttryck. Den gillar inte snabba förändringar i lufttryck. Då kan den stå helt still på botten som en död fisk. Bästa fisket på abborre är när lufttrycket är jämnt några dagar.
- Leta ställen där den kan förflytta sig mellan djup för jämna ut tryck. Utan för Trosa skulle jag kunna tänka mig att öster om Tjuvholmarna ser bra ut för abborre. Och säkert gädda också. Där är dessutom några intressant grund mitt ute på det djupa. Runt svarthäll ser också intressant ut. (kan annars inte området men där hade jag börjat fiska). Notstickshällen ser också intressant. Djup som går snabbt mot grunt.
- Har man svårt hitta abborren kan man trolla med en liten djupgående wobbler. Hugger det en abborre finns där säkert fler.
- För att få grymt abborrefiske ska man få igång dem. Drilla gärna mycket första fiskarna man får. Plask i vattnet får igång dem. (hemligt tips från ett par finnar som är grymma på abborrefiske) Ju mer aktivitet i vattnet ju mer går de igång. Jag har varit med om helt sjuka abborrefiske då jiggen inte ens når botten förrän där är en abborre på och 20-30 abborrar runt omkring (ser man på ekolodet).
- Abborre i sjö beter sig annorlunda vid denna tid. Den går gärna upp runt grunden och på grunden vid denna tid på året. Men framförallt har den extremt exakta huggperioder på dygnet. Nästan så du kan ställa klockan efter dem.
- Ha koll på vinden! Vind in i vik. Då kan viken vara bra.
- Fåglar som dyker och fångar betesfisk. Då finns det säkert också rovfiskar där.
- Leta efter fåglar som dyker och vikar med vind in i vik. Den kombinationen brukar ge fisk.

Skitfiske!

Edit:
Kordinator där det kan stå både gädda och abborre:

Tjuvholmarna 58°52'42.6"N 17°35'39.0"E
Svarthäll 58°52'19.3"N 17°35'45.1"E
Notstickshällen 58°52'1.3"N 17°35'15.1"E
Fågelö 58°52'36.1"N 17°36'28.6"E
Åsholmen 58°53'15.5"N 17°37'45.4"E

Slå in kordinatorerna i gula sidornas sjökort och sökfunktioen för se var de ligger.

https://kartor.eniro.se/
__________________
Senast redigerad av helofin 2017-07-19 kl. 19:38.
Citera
2017-07-20, 01:05
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Vid den här tiden på året är abborre som lever utmed kusten och kan gå ut i havet väldigt kräsna. Går inte alls jämföra abborrefiske i sjö med kust. Nu står de ute i havet och käkar sandräkor och tobis och är väldigt svårflörtade. Saker man bör känna till om abborre.
- Den har sina jaktperioder på dygnet. Det gäller lära känna vilka tider där man fiskar.
- Abborren är väldigt känslig för lufttryck. Den gillar inte snabba förändringar i lufttryck. Då kan den stå helt still på botten som en död fisk. Bästa fisket på abborre är när lufttrycket är jämnt några dagar.
- Leta ställen där den kan förflytta sig mellan djup för jämna ut tryck. Utan för Trosa skulle jag kunna tänka mig att öster om Tjuvholmarna ser bra ut för abborre. Och säkert gädda också. Där är dessutom några intressant grund mitt ute på det djupa. Runt svarthäll ser också intressant ut. (kan annars inte området men där hade jag börjat fiska). Notstickshällen ser också intressant. Djup som går snabbt mot grunt.
- Har man svårt hitta abborren kan man trolla med en liten djupgående wobbler. Hugger det en abborre finns där säkert fler.
- För att få grymt abborrefiske ska man få igång dem. Drilla gärna mycket första fiskarna man får. Plask i vattnet får igång dem. (hemligt tips från ett par finnar som är grymma på abborrefiske) Ju mer aktivitet i vattnet ju mer går de igång. Jag har varit med om helt sjuka abborrefiske då jiggen inte ens når botten förrän där är en abborre på och 20-30 abborrar runt omkring (ser man på ekolodet).
- Abborre i sjö beter sig annorlunda vid denna tid. Den går gärna upp runt grunden och på grunden vid denna tid på året. Men framförallt har den extremt exakta huggperioder på dygnet. Nästan så du kan ställa klockan efter dem.
- Ha koll på vinden! Vind in i vik. Då kan viken vara bra.
- Fåglar som dyker och fångar betesfisk. Då finns det säkert också rovfiskar där.
- Leta efter fåglar som dyker och vikar med vind in i vik. Den kombinationen brukar ge fisk.

Skitfiske!

Edit:
Kordinator där det kan stå både gädda och abborre:

Tjuvholmarna 58°52'42.6"N 17°35'39.0"E
Svarthäll 58°52'19.3"N 17°35'45.1"E
Notstickshällen 58°52'1.3"N 17°35'15.1"E
Fågelö 58°52'36.1"N 17°36'28.6"E
Åsholmen 58°53'15.5"N 17°37'45.4"E

Slå in kordinatorerna i gula sidornas sjökort och sökfunktioen för se var de ligger.

https://kartor.eniro.se/
Tack så mycket för långt och välskrivet svar!
Citera
2017-07-20, 10:55
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlecG-H
Tack så mycket för långt och välskrivet svar!

Du kan ju återkomma och berätta hur det har gått med fisket framöver.
Citera
2017-07-20, 18:24
  #7
Medlem
Finns såklart både dåliga och bra dagar, har själv fiskat dagligen i två veckor utan napp tills idag medan polaren jag är med får något varenda gång men jag fiskar förvisso i en älv och inte i havet (snitt 5/h dag). Just jiggfisket är speciellt, det krävs någon viss "teknik" som jag själv inte hajjat mig på ännu. Vet inte hur erfaren fiskare du är men ifall du är ny med jiggandet så testa något annat ifall du vill ha fångst.

I regel har jag fått lära mig i tidig ålder att död fisk eller mask är det som gäller för att meta abborre, i äldre dagar har jag lärt mig att en tafs kan vara bra utifall gäddan går på det. Abborren är inte skygg för tafs så det är alltid värt att ha på.

Skitfiske på dig!
Citera
2017-08-06, 15:53
  #8
Medlem
Dåligt med fiske i Östersjön i år. Tycker det bara blir värre varje år. Förr i tiden kunde jag meta aborrar från bryggan men det går ej längre. Fick några småttingar förra året. Skulle tro att det är överfiskat och för mycket båttrafik. Det byggs nya semesterkåkar överallt och folk ska slussas ut på öarna. Det lär inte gynna naturlivet i skärgården.
Citera
2017-08-18, 10:15
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustaveriksson
Dåligt med fiske i Östersjön i år. Tycker det bara blir värre varje år. Förr i tiden kunde jag meta aborrar från bryggan men det går ej längre. Fick några småttingar förra året. Skulle tro att det är överfiskat och för mycket båttrafik. Det byggs nya semesterkåkar överallt och folk ska slussas ut på öarna. Det lär inte gynna naturlivet i skärgården.

Skarvarna har nog käkat upp några oxå....
Citera
2017-09-15, 19:25
  #10
Medlem
Schmeltss avatar
Är det gäddan som är den primära fisken?, jag letar upp grundflak där brukar det alltid kunna stå gäddor.
Jag fiskar i Blekinge skärgård så är antagligen inte samma hos dig men i mina vatten är fiskarna väldigt kräsna med färg p.g.a det klara vattnet..
Det enda som går hem här är naturtrogna färger och relativt långsamt fiskade drag oavsett vattentemp, det viktigaste av allt är vevstoppen oavsett vattentemp.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback