Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-07-20, 18:57
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Arbetsgivaren skulle inte ha satt dig som tjänstledig under uppsägningstiden utan du skulle ha fortsatt att arbeta dessa 14 dagar och då självklart fått lön för dessa. Där har arbetsgivaren faktiskt gjort fel. Men gissningsvis så har du godkänt hans förslag utan att tänka på att du blev utan ersättning för dessa dagar.

Att felaktigt sjukanmäla sig som du har gjort kan medföra att du blir skadeståndsskyldig. Det är inte bara din lön som du kan få betala utan det kan kosta dig många tusentals kronor i timmen. Du är skyldig att stå för arbetsgivarens merkostnader och kan behöva betala för utebliven försäljning. Behöver arbetsgivaren blixtinkalla in ersättare så kostar det massor. Och vad det kostar om företaget måste stänga ner verksamhet för att du bluffar vill du inte veta men det kan kosta många tusenlappar i timmen som du är tvungen att ersätta arbetsgivaren för.

Du ska nog vara glad att du inte fick en räkning på 15 000 kr per dag som du felaktigt varit hemma.

Aldrig någonsin hört talas om detta. Arbetsgivaren kan inte bevisa att man bluffar på något sätt.
Citera
2017-07-20, 20:28
  #38
Medlem
kenzouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bestammer-senare
Vad har du jobbat i juni? Ser inte ut som du har jobbat en enda dag?

Det är även en grej. Jobbade 50% av tiden i Juni. Men står inget om det?
Citera
2017-07-20, 20:34
  #39
Medlem
kenzouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frejr
Men herregud människa vad ska du göra när din mamma inte längre kan försörja dig?
Olovlig frånvaro är en väldigt stor grej och du har samlat ihop 2 dagar under en kort provanställning? Och sen sjukskriver du dig och är ledig en vecka, går till jobbet en dag och sen sjukskriver du dig igen?
Jag hoppas verkligen att du bara trollar för annars är du körd om du inte växer upp väldigt snabbt.

Väx upp, din mamma kan inte hålla dig i handen hela ditt liv.


Jag bor ej hemma och har ingen som försörjer mig tack. Har inte haft tidigare jobb som detta för jobbar för det mestadels online och får betalt genom sponsorer. Hata på andra online är något man måste växa ifrån tyvärr.
Citera
2017-07-20, 20:43
  #40
Medlem
kenzouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DyingAtheist
Förmodligen eftersom avvikelserna tas på nästa månads lön, det är ju svårt för de som gör lönerna att se in i framtiden. Sjuklön har han fått för dag 2-14, så jag ser inget fel där heller. Jag tycker det ser ut som att TS lön borde hamnat på ett litet minus, något de verkar ha korrigerat bort genom att ändra timavdrag på t.ex. "ej beviljad ledighet".

Svårt att säga något då vi inte vet exakt hur du jobbat i juni. Har du fått ut semesterersättningen direkt på lönen varje månad? Sen är det ju en fuling att sätta tjänstledigt på dig under uppsägningstiden. Men det kan nog vara för sent att protestera över det nu.

Jag har ej fått semesterersättning på tidigare löner, samt ej på slutlönen. Tycker du jag kontakta arbetsgivaren direkt om detta eller någon annan? För jag har rätt till semesterersättning hoppas jag?
Citera
2017-07-20, 20:46
  #41
Medlem
kenzouss avatar
Vill på peka att jag har sjuk avdrag för 28-30 juni. Men jag blev uppsagd 27e juni. Hur går det till?
Citera
2017-07-20, 22:25
  #42
Medlem
StureSventons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kenzous
Vill på peka att jag har sjuk avdrag för 28-30 juni. Men jag blev uppsagd 27e juni. Hur går det till?
Du fick besked om uppsägning den 27 juni, men var anställd fram till 11 juli.
28-30 juni var du sjukskriven med 100% löneavdrag, eftersom arbetsgivarens sjuklöneansvar bara är de första 14 dagarna. 1 -11 juli var du tjänstledig med 100% löneavdrag.
Har du ett läkarintyg kan du ju söka sjukpenning från FK 28-30 juni, men det är ju inte säkert FK godkänner ansökan, sedan beror det på om/hur stor SGI du har.
Citera
2017-07-20, 22:51
  #43
Medlem
kenzouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StureSventon
Du fick besked om uppsägning den 27 juni, men var anställd fram till 11 juli.
28-30 juni var du sjukskriven med 100% löneavdrag, eftersom arbetsgivarens sjuklöneansvar bara är de första 14 dagarna. 1 -11 juli var du tjänstledig med 100% löneavdrag.
Har du ett läkarintyg kan du ju söka sjukpenning från FK 28-30 juni, men det är ju inte säkert FK godkänner ansökan, sedan beror det på om/hur stor SGI du har.

Jag hade dock ej sjukskrivit mig 28-30 juni vilket verkar lite off.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback