Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-19, 10:11
  #1
Medlem
BadCash81s avatar
Har en gammal moped modell Honda MT5 som läcker olja kring nivåglaset för motorolja, har försökt täta med smältlim från utsidan, gick ju som väntat inte så bra...

Innan jag börjar lägga tid på att riva isär halva moppen, vad tror ni kan göras? Antar att det är nån specialpackning som inte går att få tag på? Nån som fixat detta tidigare och vill dela med sig av erfarenheter?
Citera
2017-07-19, 12:24
  #2
Medlem
minthen1s avatar
Att täta från utsidan verkar inte fungera då... Jag hade nog sett till att öppna upp motorn och täta inifrån. Funkar inte det så kan du ju alltid kolla om du hittar någon special packning till nivåglaset på nätet. Lycka till!
Citera
2017-07-24, 21:17
  #3
Medlem
Pröva packning på tub! Har räddat mig många gånger men täta inifrån istället
Citera
2017-07-25, 06:01
  #4
Moderator
Arne.Ankas avatar
Plocka isär och gör rent, kleta på silikon helst pakningssilikon och sätt ihop, offra en tupp till belsebub och hoppas det blir tätt.
Citera
2017-07-25, 14:26
  #5
Medlem
Blanda oljan i bensinen stället.
Citera
2017-08-04, 09:25
  #6
Medlem
Kloges avatar
Hur gör man då med oljepumpen?
Citera
2017-08-04, 10:00
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kloge
Hur gör man då med oljepumpen?

Inget och när oljan i tanken är slut så slutar det läcka.
Citera
2017-08-04, 10:04
  #8
Medlem
Kloges avatar
Kommer den inte att skära utan olja? Slangen till cylindern borde pluggas så att motorn inte får tjuvluft
Citera
2017-08-04, 18:40
  #9
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kloge
Hur gör man då med oljepumpen?
Insuget pluggas och oljepumpen kan tas bort, finns täcklock att köpa eller så gör du ett eget lock och skruvar fast över hålet oljepumpen sitter i.
Citera
2017-08-29, 16:58
  #10
Medlem
BadCash81s avatar
Slutade med att jag monterade ner hela oljetanken, hade loss nivåglaset som sitter fast med en gummibälg, gjorde rent osv och satte dit allt igen - läckte forfarande. Testade då mest för skojs skull att kleta dit "flytande packning" mellan glaset och gummibälgen och lät det torka nåt dygn innan jag monterade ihop allt. Höll tätt iallafall de få veckor som gick innan jag fick sålt mopeden, men skulle tro att det håller länge då den flytande packningen skulle tåla olja.

Enklast hade ju varit att bara plugga igen slangen från oljepumpen och köra på oljeblandad bensin, men misstänker att jag hade fått iaf 500:- mindre för moppen då.
Citera
2017-08-31, 01:38
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadCash81
Slutade med att jag monterade ner hela oljetanken, hade loss nivåglaset som sitter fast med en gummibälg, gjorde rent osv och satte dit allt igen - läckte forfarande. Testade då mest för skojs skull att kleta dit "flytande packning" mellan glaset och gummibälgen och lät det torka nåt dygn innan jag monterade ihop allt. Höll tätt iallafall de få veckor som gick innan jag fick sålt mopeden, men skulle tro att det håller länge då den flytande packningen skulle tåla olja.

Enklast hade ju varit att bara plugga igen slangen från oljepumpen och köra på oljeblandad bensin, men misstänker att jag hade fått iaf 500:- mindre för moppen då.

Synd att du inte testade med Plastic Paddings Leak Fix, den har fungerat för mig, hade en spricka på motorn vid kicken och den är tät fortfarande. Xr600R
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback