Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-19, 09:25
  #1
Medlem
Jag köpte bildelar från denna sidan som jag tyckte kändes seriös.

https://m.onlinecarparts.co.uk

Jag fick skriva in alla uppgifter, betala via ViSA, mata in adress, namn, kort info osv. Betalningen blev reserverad på mitt konto, jag fick nån form av orderbekräftelse men ändå inte. Det skulle skickas via schenker men jag fick aldrig nått fraktnummer.

Så igårkväll får jag ett mail från ett annat bolag (förmodligen samma i botten med säte i Tyskland) där de ber mig ringa till dem i Tyskland för att bekräfta ordern???
Jag svara att jag va skeptisk, å då svara dom att de brukar göra så och att de kan ringa ist.
Vad är detta? Är det nån form av scam?
Man kunde tydligen betala via paypal ist och då slippa att ringa.... Slutade med att jag försökte häva köpet vilket verkade okay!

Har någon någon erfarenhet av detta?
Behöver man verkligen bekräfta något muntligt när man precis skrivit i allt?
Citera
2017-07-19, 09:40
  #2
Medlem
Fenjal888s avatar
Jag har handlat en hel del från olika delar av världen och den enda gången jag varit tvungen och ringa för att bekräfta har varit när jag beställt från Japan, produkter som krävt att man är 21 år eller äldre (syftet med att ringa var att bekräfta min ålder). Annars aldrig.

Shoppen verkar dock vara grön att om man läser lite reviews, men jag tycker ändå det är märkligt. Dock hade det nog inte varit några problem om du gick med på deras villkor.

EDIT:
Kan vara så att de haft problem med scammers från andra länder som beställer och sedan inte kan betala.
Citera
2017-07-19, 10:04
  #3
Medlem
studioxswes avatar
Verkar ju vara samma bolag som driver https://www.reservdelar24.se

Om du beställer något som antagligen är dyrt eller kostar en massa i frakt så kanske dom vill gardera sig lite, VISA ger ju ingen garanti för att butiken faktiskt får pengarna, även om du ser att de är reserverade och inte dragna.
Citera
2017-07-19, 13:49
  #4
Medlem
Så ni tycker det verkar legit? Jag prövade ringa men nån engelsk röst säger bara att ett rel uppståt. Pls call again!...
Citera
2017-07-19, 14:57
  #5
Medlem
Komiskt, de ringde upp å sa att mitt mastercard "sebs nya debit kort" inte stöddes och att de från början ville ha en kopia på kortet och på mitt körkort. Nej tack på den känner jag. De skulle makulera ordern inom nån dag.
Citera
2017-07-19, 15:08
  #6
Medlem
mainfurers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Verkar ju vara samma bolag som driver https://www.reservdelar24.se

Om du beställer något som antagligen är dyrt eller kostar en massa i frakt så kanske dom vill gardera sig lite, VISA ger ju ingen garanti för att butiken faktiskt får pengarna, även om du ser att de är reserverade och inte dragna.
Jag brukar handla från Autodoc, det är samma som bildelar24. Har aldrig behövt ringa eller blivit uppringd. Tycker det låter lurt
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback