Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-19, 14:13
  #37
Medlem
Jag är helt tillfreds med den tanken. I ett större och mer långvarigt sammanhang är vi fullständigt betydelselösa. Det är därmed viktigt att istället fokusera på nuet och göra det bästa utefter de resurser som finns.
Citera
2017-07-19, 14:17
  #38
Avstängd
fedupwithjewsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Tillvaron är meningslös och absurd.

Precis!

Jag fattar inte hur folk orkar leva.
Citera
2017-07-19, 14:29
  #39
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Streckkod
Fel. Din post här på FB kommer att finnas på internet för evigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tror tvärtom att allt vi lägger ut på nätet kommer att försvinna. För forum läggs ner och databaser blir inte längre tillgängliga, och sedan är det bara en tidsfråga innan tekniken har stormat iväg och skapat nya sätt att lagra och avläsa information, så att den gamla informationen som finns någonstans inte kan läsas längre.

Det här är egentligen rätt hemskt, för våra barnbarn kommer inte att ha några minnen av oss när vi är döda, det kommer inte att finnas foton eller brev för allt sådant har bara lagts ut på nätet, på sajter som inte längre finns om 50 år.

Därför är det viktigt att även dra ut foton på syrafritt papper och skriva brev och kort till varandra ibland på likadeles syrafritt papper, och sedan se till att spara allt sådant i en miljö där det inte blir förstört.

De papper som hamnar i stadsarkiven - t.ex. elevakter från skolor, mötesprotokoll och personalakter för offentliganställda - kommer att finnas kvar i minst tusen år. Om alla har följt rutinerna med syrafritt papper, ta bort alla gem, nitar, plastfickor och gummisnoddar innan det långtidsarkiveras, o.s.v..

Merwinna har rätt. Egentligen ganska uppenbart tycker jag, men jag har också en egen erfarenhet av just detta. Jag var väldigt aktiv på vcw.se, en chat som ffa handlade om aktier, andra värdepapper och annat om ekonomi och finans, men även om mycket annat. Var väl just allt det där andra som så småningom fick NordNet att lägga ned sajten. Idag har jag svårt att hitta någonting öht av allt jag skrev där. Har verkligen försökt. Det finns lite nedsparat på andra sajter men det är verkligen lite.
Citera
2017-07-19, 14:37
  #40
Medlem
nerdnerds avatar
Predikaren i Bibeln tycker jag uttrycker problematiken i den här tråden på ett bra och medryckande sätt. Som jag av någon anledning blir glad av. Kanske ungefär på samma sätt som att en störtskur kan vara uppiggande? Att allt glöms bort en dag är iaf inte bara dåligt. Här är en del av inledningen på Predikaren enl 1917 års översättning:
Fåfängligheters fåfänglighet! säger Predikaren. Fåfängligheters fåfänglighet! Allt är fåfänglighet!

Vad förmån har människan av all möda som hon gör sig under solen? Släkte går, och släkte kommer, och jorden står evinnerligen kvar. Och solen går upp, och solen går ned, och har sedan åter brått att komma till den ort där hon går upp. Vinden far mot söder och vänder sig så mot norr; den vänder sig och vänder sig, allt under det att den far fram, och så begynner den åter sitt kretslopp. Alla floder rinna ut i havet, och ändå bliver havet aldrig fullt; där floderna förut hava runnit, dit rinna de ständigt åter. Alla arbetar utan rast; ingen kan utsäga det. Ögat mättas icke av att se, och örat bliver icke fullt av att höra. Vad som har varit är vad som kommer att vara, och vad som har hänt är vad som kommer att hända; intet nytt sker under solen. Inträffar något varom man ville säga: ”Se, detta är nytt”, så har detsamma ändå skett redan förut, i gamla tider, som voro före oss. Man kommer icke ihåg dem som levde före oss. Och dem som skola uppstå efter oss skall man icke heller komma ihåg bland dem som leva ännu senare.
Citera
2017-07-19, 16:29
  #41
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoaLjung
Vad är det som är viktigt med det då?
Vad som är viktigt för dig är jag fel person att bestämma. Det kan bara du göra.


Citat:
Men alla som har läst den är snart döda och ingen minns den.
Kanske det. Eller så kommer det hända något på vägen som gör att TS blir superkänd och alla dennes texter sparas i all evighet. Det är ju det som är det fina med framtiden, att man inte vet vad som ska hända.
Citera
2017-07-19, 16:51
  #42
Medlem
Frawjons avatar
Moa, här är två videor som jag vill att du tittar på:

Introduction to Schopenhauer - The World as Will

Introduction to Schopenhauer: Schopenhauer's Ethics
Citera
2017-07-20, 00:28
  #43
Medlem
MoaLjungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Moa, här är två videor som jag vill att du tittar på

Oj, viljor som lever på andra viljor, ja kanske Vi är typ bara ett ego som måste mättas utan att egentligen veta varför, som en mage.
Citera
2017-07-20, 00:31
  #44
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoaLjung
Oj, viljor som lever på andra viljor, ja kanske Vi är typ bara ett ego som måste mättas utan att egentligen veta varför, som en mage.

Schopenhauer var en vis man
Citera
2017-07-20, 00:37
  #45
Medlem
G13Hazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoaLjung
Om du har uppfunnit något viktigt så finns det inte för alltid ändå. Det byts ut mot något annat i så fall som är bättre.



Den bittra sanningen
Kämpa för de efterkommande, för nationen, för folket och för traditionerna. Om vi arbetar för vårat folk, då kommer vi oavsett om vi blir ihågkomna eller inte vara obetydelselös, vi har med gott samvete gett vårat folk en bättre framtid och bidragit till stabilitet och värde.

Nu skiljer sig min traditionalism ifrån den nuvarande kulturmarxismen och materialismen, så det är långt kvar tills jag känner att vi har säkrat något större.
Citera
2017-07-20, 00:41
  #46
Medlem
MoaLjungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Schopenhauer var en vis man

Verkar så. Han pajjade typ min hjärna med det där.
Citera
2017-07-20, 10:48
  #47
Medlem
Ratads avatar
Skönt.

Mitt liv går ut på att undvika människor men trollet i mig vill lämna kvar något som hjärnknullar de efterkommande.
Citera
2017-07-20, 12:02
  #48
Medlem
Conams avatar
Jag fick de intrycket att det var den enskilda individen som diskuterades!
Att människorna som grupp kan finnas kvar i historien går ju inte att förneka.
Tex Att Sverige var som rike oerhört stort på 1600 talet, framgångsrik industrination
på 50 60 talet. Angående inlägget att kämpa för traditioner, ett högt stående samhälle osv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback