Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-16, 22:08
  #13
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SjoeRoevarn
Ojoj, håll i hatten. Tänk på hjärtat, andas lite. Självklart är jag en idiot, vad annars?

Till att börja med; du gjorde antagandet att jag snackade om ”landsförräderi-spåret” i inlägget med JFK/Palme delen ovan som du citerar, jag hade inte ens lämnat det. Fö så frågade du om vad jag avser med uttrycket ”folkförrädare” i inlägget efter det. Kanske hade varit på sin plats å börja där?

När det gäller om uttrycken är självförklarande eller inte låter jag va osagt, det är väl lite upp till var och en . Själv tycker jag det är glasklart. Landsförräderi tänker ja inte ens fördjupa mig i då det borde falla under allmänbildning å ha halvkoll på vad det innebär, trots att Svearikets lag krånglar till det genom användandet av Landssvek, landsförräderi, högförräderi, grad, krigstid, fred osv osv. Same shit, different name. I princip vilken värdelös ordbok som helst kan ge en en uppfattning om innebörden.

Folkförräderi är väl kanske lite mera öppet för tolkning. Om man e petig. Svenska slask Akamemin har ju inte definierat uttrycket, å det lär de ju inte göra heller, så rent teknisk så existerar det ju inte. Men med tanke på orden som det är sammansatt av så är väl definitionen typ ”En person som förrått sitt folk”. En mening som enligt mitt tycke beskriver Palme bättre än nån annan.

Jobbigt nog för mig så räcker väl knappast det svaret men just för stunden har jag inte orken att skriva så många ord som det behövs för å förklara varför Palme var och fortfarande är, i skrivande stund, obotlig cancer i svenska folket.



Nej, jag gjorde inte antagande att du talade om landsförrädarspåret.


Det fetade: men se där. Det var det jag misstänkte...uttrycket "folkförrädare" är lite upp till var och en... Ett rosa moln kanske!?!?
Är det månne samma *tankegång* (&#128514 som gör sig gällande bakom "folkdomstol", att alla ska involveras så ingen ska vara ansvarig?

Ett uttryck vars betydelse är "upp till var och en" är totalt värdelöst att använda som något slags måttstock. Det måste väl till och med de mest infantila vänsterdårar begripa?

Håll i huvudet du och bekymra dig inte om min hatt.
Citera
2018-04-19, 15:34
  #14
Medlem
BamseIvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Särskilt om den så att säga gått igenom också. Skillnad vore väl om Palme lett ett motstånd som bromsat den. Möjligtvis att någon skulle se det som stort svek, att han lät det gå igenom. Men vårvintern - 86 var väl inga konsekvenser än så länge gällande?
Det är ett tänkbart motiv, helt klart. De av vissa utpekade nazistpoliserna har en ideologi som ser storbankerna och deras expanderande räntevapen som det stora problemet. Symptomen visade sig några år senare när kronan flöt och George Soros spekulerade mot denna. Denne alltid aktuelle finansoligark som anses ha på agendan att krossa nationalstaterna för en överstatlig diktatur, NWO. Då hade en pryl/statuslängtande "Svensson" en susning om ekonomi och lånade upp sig över öronen och bankerna som bara satt och väntade på att få trycka på den pengaskapande knappen tackade inte nej. Lägg därtill att Palme, vad det ryktades, hade en affär med Emma Rotchild så är det knappast troligt att Bengt Dennis, Kjell-Olof Feldt och Erik Åsbrink gick bakom ryggen på Palme när de avreglerade kreditmarknaden. Även om Ingvar Carlsson i efterhand påstods ha kritiserat Feldt för att inte förklarat effekterna för statsministern. Plus allt annat som Palme påstods vara inblandad i, stödet till det kommunistiska ANC, ev.olaglig vapensmuggling i Iran-Irakkriget och inte minst det planerade besöket till Moskva så var måttet rågat för vissa. Nu fick det vara nog.
Citera
2018-05-12, 07:03
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nej, jag gjorde inte antagande att du talade om landsförrädarspåret.


Det fetade: men se där. Det var det jag misstänkte...uttrycket "folkförrädare" är lite upp till var och en... Ett rosa moln kanske!?!?
Är det månne samma *tankegång* (&#128514 som gör sig gällande bakom "folkdomstol", att alla ska involveras så ingen ska vara ansvarig?

Ett uttryck vars betydelse är "upp till var och en" är totalt värdelöst att använda som något slags måttstock. Det måste väl till och med de mest infantila vänsterdårar begripa?

Håll i huvudet du och bekymra dig inte om min hatt.

Gjorde inte antagande? Sitter du å dreglar med folkölen i handen å dagdrömmer i ett töken när du skriver här eller? Å glömmer vad du faktiskt plitar ner eller vad är problemet? Sen kanske det är dax å anmäla sig för nån form av återträning av svenska språket för dig när du inte kan skilja på faktisk betydelse och tolkning. Sen blir det ju smått pinsamt när du snackar om ”folkdomstol” (vilket jag fö aldrig nämnt) och har totalt missuppfattat konceptet. Det som förvirrar mig mest e ju vart du hör hemma politiskt. Du ordbajsar ju som en standard rödgrön kommunist, brist på talang inkluderad, som försöker va smartare än vad han e men du försöker ju ge sken av att du ligger höger om höger. Troll?
Citera
2018-05-12, 08:58
  #16
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SjoeRoevarn
Gjorde inte antagande? Sitter du å dreglar med folkölen i handen å dagdrömmer i ett töken när du skriver här eller? Å glömmer vad du faktiskt plitar ner eller vad är problemet? Sen kanske det är dax å anmäla sig för nån form av återträning av svenska språket för dig när du inte kan skilja på faktisk betydelse och tolkning. Sen blir det ju smått pinsamt när du snackar om ”folkdomstol” (vilket jag fö aldrig nämnt) och har totalt missuppfattat konceptet. Det som förvirrar mig mest e ju vart du hör hemma politiskt. Du ordbajsar ju som en standard rödgrön kommunist, brist på talang inkluderad, som försöker va smartare än vad han e men du försöker ju ge sken av att du ligger höger om höger. Troll?

Nej haha, du behöver vare sig bekymra dig för vad jag dricker eller min språkbehandling (särskilt inte när du skriver som en tolvåring... "e de inte dax å väx upp"? ). Att du har svårt att förstå vad någon annan skriver behöver inte betyda att den andra inte kan skriva. Detkan bero på att du är korkad.

Jag påstod inte att du nämnt "folkdomstol", jag undrade vad du menar med "folkförrädare". Det finns nämligen ingen sådan brottsrubricering, så jag undrade om det var lite av ett hitte på brott, ett "rosa moln" (från Lorrygängets sketch när de brainstormar om en fantasifull present till chefen) som man kanske kan bestämma i en "folkdomstol"?

Och så kunde du tydligen inte svara på det. Och du pratar om "ordbajseri". Fast man skulle ju kunna tycka att du bör kunna förklara vad du avser om du menar att OP var en "folkförrädare". Annars blir det väl just "ordbajseri" i dess äkta betydelse.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback