Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-18, 19:31
  #1
Medlem
StrainHunter021s avatar
Tänker införskaffa en motorbåt, men har ingen som helst erfarenhet av båtar eller sjöliv öht!
Så vad ska jag satsa på?
Kriterierna är att jag vill kunna ta med familjen ut på båtsemester i den.
Men vill ju inte lägga hela semesterkassan på bränsle, så en båt som går att köra med utan att bli ruinerad.
Jag är som sagt totalt okunnig så alla tips rekomendationer är välkomna!
Citera
2017-07-18, 19:38
  #2
Medlem
Albin 25. Den är lättsåld när du vill byta.
Citera
2017-07-19, 02:05
  #3
Medlem
Ryds 495 eller 510 är bra båtar
Citera
2017-07-19, 02:36
  #4
Medlem
Det framgår inte hur stor "familjen" är - men kolla på Polar 29, eller eventuellt Monark 690. Bägge är populära familjesnipor, varav den större (P29) även har en akterruff och passar bra för en familj med behov av svängrum. Bägge är mycket bränslesnåla i rimlig normalfart.

Det finns rätt många båtar som skulle kunna passa dina behov - leta efter en ruffad/dubbelruffad snipa på ca 25-30 fot.
__________________
Senast redigerad av HgF 2017-07-19 kl. 02:43.
Citera
2017-07-19, 22:55
  #5
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankarbarn
Albin 25. Den är lättsåld när du vill byta.
Nej då, den var lättsåld. Idag är det ett rent helvete att bli av med båten. Likaså Winga 25.
Snipaägare har det värst. Lite snabbare båtar lite bättre.
Men Folk idag vill hellre ha vackertväder båtar. Dvs båtar utan såväl kapell som ruff.
Trots våra skitsommrar med en hel del regn och grått väder.

Har man som du familj, ja då ska man ha en kapellbåt med ruff. Är du förstagången ägare. Så bör du inte satsa på stor båt, börja med ngt mindre.
En enkel båt med mittkabin är mitt tips. Tex en Nimo 22 . kylskåp,spis ,diskho och rinnande vatten brukar finnas i dessa. Dock sällan toalett, det blir då en typ porta potti i så fall.

Vill du ha ingångslucka i fören ?
Ja då får det bli en enkel och praktisk Skilsö 23.
Dessa båtar har kylskåp,toa,rinnande vatten och spis. Och du kan bädda i både för och akter.
Långsamgående med rak axel, och är som snipor är med lååång svängradie vid back.

Men Ta en ordentlig titt på blocket, jämför priser och pruta.
Det är nämnligen svårt att bli av med båtar även i år.
Och glöm inte att ett nytt kapell är svindyrt. Båtar som gått i saltvatten utan sötvattenkylning struntar du i.
__________________
Senast redigerad av locknloll 2017-07-19 kl. 23:12.
Citera
2017-07-19, 23:03
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
Nej då, den var lättsåld. Idag är det ett rent helvete att bli av med båten. Likaså Winga 25.
Snipaägare har det värst.


Nej då, det är bara ett annat prisläge. Både när man köper och säljer.
Citera
2017-07-19, 23:14
  #7
Medlem
Lite frågor för dig att fundera över:

- vill du sova ombord eller vill du sova på land i hotell/tält/vandrarhem?
- vilka vatten vill du kunna färdas på? Det är stor skillnad mellan tex Stockholms skärgård och Atlanten.
- hur länge vill du kunna vara "ute" utan att komma tillbaka till din egen hamn? Hur länge utan någon hamn alls?

Vilka svar du ger påverkar vilka båtar som kan tänkas passa dig (eller inte passa dig). Om du tex inte vill sova ombord, utan har tänkt ta in på hotell varje natt, så kan du mycket väl klara dig med en daycruiser, men inte om du vill sova ombord.

De vatten du vill färdas på har betydelse i att större vatten ställer mer krav på båten. Den måste kunna hantera hårdare väder längre tid utan att få problem.

Vad gäller tiden du är utanför hamn så påverkar den hur mycket mat och vatten du måste ha med dig. Skall du vara ute några timmar i vackert väder så räcker en picknickkorg, men om du har tänkt vara ute några veckor i streck måste du ha en båt med möjligheter att hålla åtminstone en del mat kyld, och ha med dig kanske så mycket som 100 liter vatten i en tank.

Vad gäller bränsleförbrukning tror jag inte du kan komma under en liter per sjömil. Omräknat till biltermer så blir det en liter på två kilometer. Eller 50 liter per 100 km, om du vill. Och då har du en tämligen ekonomisk båt, jag har sett ett monsteråk som kan avverka ~20 sjömil (ca 40 km) på 12 minuter, men då bränner den soppa för 2000 kronor.... Fart kostar långt mer på sjön än det gör på land, så om du vill åka långt måste det antingen kosta pengar (för att få upp farten) eller ta tid (det går långsamt, men kostar mindre).
Citera
2017-07-19, 23:27
  #8
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankarbarn
Nej då, det är bara ett annat prisläge. Både när man köper och säljer.
Jovisst är det ett annat prisläge på alla båtar.
Nu ligger det på blocket ca 60 Albin 25or. Dom äldsta har legat ute sen i mitten av maj.
Alla kommer att tvingas att gå ner i pris. Lättsåld, nja jag tvekar
Citera
2017-07-20, 00:30
  #9
Moderator
Mr.Woodss avatar
Varför inte börja med att hyra båt, så kan ni prova runt lite innan ni bestämmer er för vilka modeller som är av intresse!?!

Själv äger jag bara en liten daycruiser, men tar ändå familjen ut på sjön hela nästa vecka, i en Winga 78, till lägre kostnad än det årliga underhållet på nämnda flytetyg.
Att hyra är bra!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback