Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-06, 11:57
  #13
Medlem
Flaxzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Googla "sherpas want to close everest" så kan du välja källa själv.
Eller se någon av många bra dokumentärer om det.

Edit: "Sherpa" är en bra doku. Rekommenderas!
Där kan man snacka om att de fångat den västerländska machomannen på bild.
Men den är bra på många andra sätt också, handlar mycket om sherpakulturen osv.

Jag är medveten om att det finns problem runt Everest allra helst de senaste åren, men har aldrig hört eller läst att det skulle vara pga den "extrema turismen", hittar inget om det nu heller.
Citera
2017-09-06, 12:26
  #14
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaxz
Jag är medveten om att det finns problem runt Everest allra helst de senaste åren, men har aldrig hört eller läst att det skulle vara pga den "extrema turismen", hittar inget om det nu heller.

Det skulle jag inte kalla medveten.
Hittar du inget bland den drös av information som finns om det?
Jag tror du får jobba på dina researchfärdigheter.

Har du ens sett bilder från basecamp?
Har du ens läst om att folk köar i långa rader vid olika crux?

Här kommer random lösryckt fakta jag googlade upp på första försöket:

"But this has come at a cost. Critics say the summit has become as congested as a five-lane motorway during bank holiday weekend.
On a single day in 2012, no fewer than 234 climbers reached the peak. By contrast, as recently as 1983 the most successful ascents in a single day was eight, and a decade later that figure stood at 40."

- http://www.bbc.com/news/magazine-22680192


Räcker det för att täcka din definition av "extrem turism"?
Citera
2017-09-07, 00:56
  #15
Medlem
Flaxzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Det skulle jag inte kalla medveten.
Hittar du inget bland den drös av information som finns om det?
Jag tror du får jobba på dina researchfärdigheter.

Har du ens sett bilder från basecamp?
Har du ens läst om att folk köar i långa rader vid olika crux?

Här kommer random lösryckt fakta jag googlade upp på första försöket:

"But this has come at a cost. Critics say the summit has become as congested as a five-lane motorway during bank holiday weekend.
On a single day in 2012, no fewer than 234 climbers reached the peak. By contrast, as recently as 1983 the most successful ascents in a single day was eight, and a decade later that figure stood at 40."

- http://www.bbc.com/news/magazine-22680192


Räcker det för att täcka din definition av "extrem turism"?

Inte alls faktiskt, och det är precis det här jag menar, jag hittar inget som styrker att den extrema turismen skulle vara en av orsakerna. Det du precis citerade samt verkar tala om är inte extrem turism som en av rötterna till problemet utan ett problem som uppstått till följe av de faktiska problemen. Så, åter igen önskar jag hjälp av dina researchfärdigheter att hitta källor som styrker att den extrema turismen är ett grundproblem snarare än resultat av andra problem.
Citera
2017-09-08, 04:32
  #16
Avstängd
DyrkaHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adressandring
Västerländska män som har ett behov av att uppfattas som "äventyraren" eller "utforskaren" i sin sociala krets åker och klättrar berg i Syd- & Centralasien. Men de bär inte på all sin packning. De låter en anställd bärare / sherpa göra det.

Hur känns det att komma till exempelvis Nepal eller Tibet och låta någon ur lokalbefolkningen bära 20 kg av sin packning för att man inte är fysiskt kapabel att klättra i dessa berg? Då är man ju inte en äventyrare - bara någon som låtsas vara det.

Är det inte lite förnedrande att anställa någon som skall bära hälften av ens grejer? Varför tar man inte ett lättare berg som till exempel Kebnekaise? Där kanske man inte behöver någon bärare. Eller rättare sagt: man skulle bli utskrattad om man anställde en bärare.

Hela syftet med att klättra är ju att visa via diverse sociala kanaler att man är modig och en utforskare. Testa att åka till Himalaya utan att berätta för någon att du skall dit. Utan att berätta att du klarat av en viss etapp. När du kommer tillbaka till Sverige och alla undrar varför du är så brun säger du att du solat i ett billigt solarium i Sundbyberg och att du rekommenderar att folk går dit.

Kommer du fortfarande gilla att klättra i berg med en bärare som bär din packning? Skulle inte tro det...
Du har missat hela poängen. Den som förnedras är den som bär packningen. Jag får sköna nostalgitrippar tillbaka till slaveriet när jag ser en liten brun figur springa runt på tung packning. Faktum är att man helst packar i lite stenar och sådant för att göra det hela ännu skönare
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback