Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-18, 11:23
  #1
Medlem
Hej!
Har försökt googla detta men blir ändå inte riktigt klok!
Min son på 7 år har börjat samla på pokemon-kort och har väl kring 70st än så länge.
Min fråga: Finns det olika slags pokemon kort? Alltså när jag kollar typ tradera skriver folk i sina auktioner att det är från en viss serie och årtal och holos/reveer bla bla bla och jag blir inte riktigt klok på detta! Jag försöker lära mig vad som är vad så att han kan dela upp dom rätt och samla kort som tillhör varandra med varann.

Kan någon bena ut detta ?
Citera
2017-07-18, 11:28
  #2
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stolten85
Hej!
Har försökt googla detta men blir ändå inte riktigt klok!
Min son på 7 år har börjat samla på pokemon-kort och har väl kring 70st än så länge.
Min fråga: Finns det olika slags pokemon kort? Alltså när jag kollar typ tradera skriver folk i sina auktioner att det är från en viss serie och årtal och holos/reveer bla bla bla och jag blir inte riktigt klok på detta! Jag försöker lära mig vad som är vad så att han kan dela upp dom rätt och samla kort som tillhör varandra med varann.

Kan någon bena ut detta ?

Olika årtal har olika serier sen spelar även "generation" in. Pokémon när jag samlade bestod i 151 olika kort, nu är det lite fler än så och i takt med att Pokémon utvecklats har även korten gjort det.

Det är som med hockeykort eller andra samlarkort. Samlar din son på en viss utgåva eller generation?
__________________
Senast redigerad av Mackan52 2017-07-18 kl. 11:31.
Citera
2017-07-18, 12:54
  #3
Medlem
zBr9s avatar
Flyttar till Rollspel och sällskapsspel då detta inte är ett datorspel.

/moderator
Citera
2017-09-24, 09:54
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stolten85
Hej!
Har försökt googla detta men blir ändå inte riktigt klok!
Min son på 7 år har börjat samla på pokemon-kort och har väl kring 70st än så länge.
Min fråga: Finns det olika slags pokemon kort? Alltså när jag kollar typ tradera skriver folk i sina auktioner att det är från en viss serie och årtal och holos/reveer bla bla bla och jag blir inte riktigt klok på detta! Jag försöker lära mig vad som är vad så att han kan dela upp dom rätt och samla kort som tillhör varandra med varann.

Kan någon bena ut detta ?
Finns olika utgåvor ("set"). Ges ut 4 set varje år. Så universumet med kort är stort.

List_of_Pokmon_Trading_Card_Game_expansions

Holo kallas kort där bilden är holografisk. Revese holo kallas kort där kortet är holografiskt och bilden är icke holografisk.

Exempel på två reverse-holo Item/Tool kort:

Bursting Ballon

Assult Vest

Pokemon är igentligen ett taktiskt strategi spel liknande schack, mfl. där man måste tänka i flera steg framåt och ta rätt beslut vid rätt tillfälle. Men man kan ju samla på dom också, även om man går miste om mycket då.

Det är gulligt förpackat locka barn. Kortspelet hade lika gärna kunnat vara militärt förpackat med militäravapenslag, etc. för vuxna.


.
__________________
Senast redigerad av Dr.Bong 2017-09-24 kl. 09:58.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback