Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-18, 11:23
  #1
Medlem
Hej,

jag har en extern WD på 2 TB, inköpt ca 2011, full med familjefoton och filmer på barnen, som strular. Jag får upp den i utforskaren (Win 10) utan problem, men när jag kommer 3-4 steg in i mappstrukturen går det långsammare och långsammare. Ofta står det (svarar inte) på utforskaren i 5-30 sek, sedan kommer filerna upp.

När jag kopierar filer från disken till datorn varierar hastigheten väldigt, från 0 till ca 5mb/s via usb(2?). Hastigheten varierar stötvis, går upp i 3-4 mb/s för att sedan ligga på 0 i några sek, sedan upp igen. Ibland får jag upp felmeddelande att det inte går att läsa från källdisken.

Jag har varit i kontakt med ibas (https://www.ibas.se/) och de tar 8 000 kr för att rädda disken. Även om det såklart är värt det undrar jag om det finns något annat jag kan testa för att få disken att samarbeta tillräckligt länge för att få över alla filer till datorn. Känslan är att det tar en stund att kopiera 1,7 TB data när genomsnittshastigheten är kanske 400kb/s och den låser sig helt ibland...
Tack!
Citera
2017-07-18, 12:03
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heljis
Hej,

jag har en extern WD på 2 TB, inköpt ca 2011, full med familjefoton och filmer på barnen, som strular. Jag får upp den i utforskaren (Win 10) utan problem, men när jag kommer 3-4 steg in i mappstrukturen går det långsammare och långsammare. Ofta står det (svarar inte) på utforskaren i 5-30 sek, sedan kommer filerna upp.

När jag kopierar filer från disken till datorn varierar hastigheten väldigt, från 0 till ca 5mb/s via usb(2?). Hastigheten varierar stötvis, går upp i 3-4 mb/s för att sedan ligga på 0 i några sek, sedan upp igen. Ibland får jag upp felmeddelande att det inte går att läsa från källdisken.

Jag har varit i kontakt med ibas (https://www.ibas.se/) och de tar 8 000 kr för att rädda disken. Även om det såklart är värt det undrar jag om det finns något annat jag kan testa för att få disken att samarbeta tillräckligt länge för att få över alla filer till datorn. Känslan är att det tar en stund att kopiera 1,7 TB data när genomsnittshastigheten är kanske 400kb/s och den låser sig helt ibland...
Tack!

Hej, du kan testa att plocka ur hårddisken ur det externa case't. Troligtvis är det en vanligt SATA-hårddisk som sitter i, den kan du sedan koppla internt i din dator. Då utesluter du i alla fall fel på själva styrenheten som omvandlar SATA<->USB. Dessutom lär du få högre överföringshastighet över lag.
Citera
2017-07-18, 13:31
  #3
Medlem
crispy-lips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iRonNuke
Hej, du kan testa att plocka ur hårddisken ur det externa case't. Troligtvis är det en vanligt SATA-hårddisk som sitter i, den kan du sedan koppla internt i din dator. Då utesluter du i alla fall fel på själva styrenheten som omvandlar SATA<->USB. Dessutom lär du få högre överföringshastighet över lag.

Funkar oftast inte med Western Digital diskar, då de använder en form av hårdvarukryptering på styrenheten. All data som läggs in på disken via USB blir därför krypterad, och tar du ut själva disken ur chassit så går ingen av datan på disken att läsa. Går visserligen att ta ut den och koppla in den i ett annat, fungerande, chassi med samma typ av styrenhet som satt i den trasiga. Har gjort detta med en Western Digital Elements extern hårddisk som styrenheten pajade på, och jag råkade ha flera av just denna modell så jag lyckades rädda diskens innehåll på det viset.
Är det fråga om en sådan mindre WD disk (typ "Passport") så går det dessutom inte att ta ut disken över huvudtaget utifrån vad jag förstått, då själva USB-anslutningen är fastlödd på något vis och man pajar disken om man försöker ta loss den. Har dock aldrig testat detta personligen.

https://www.prosofteng.com/blog/west...re-encryption/
__________________
Senast redigerad av crispy-lip 2017-07-18 kl. 13:34.
Citera
2017-07-18, 22:36
  #4
Medlem
Citat:
Jag har varit i kontakt med ibas (https://www.ibas.se/) och de tar 8 000 kr för att rädda disken. Även om det såklart är värt det undrar jag om det finns något annat jag kan testa för att få disken att samarbeta tillräckligt länge för att få över alla filer till datorn. Känslan är att det tar en stund att kopiera 1,7 TB data när genomsnittshastigheten är kanske 400kb/s och den låser sig helt ibland...
Tack!

kan rekommendera www.hårddisklagning.se, har själv haft med dom att göra, helt andra priser än Ibas och väldigt sjysta villkor!
Lycka till!
Citera
2017-07-23, 08:03
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ljushuvud
kan rekommendera www.hårddisklagning.se, har själv haft med dom att göra, helt andra priser än Ibas och väldigt sjysta villkor!
Lycka till!

Tack för tipset! Disken är hos Ibas nu för analys, men när den är färdig kommer jag nog begära tillbaka disken och skicka den till den här sidan i stället och spara några tusen
Citera
2017-07-23, 22:30
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heljis
Tack för tipset! Disken är hos Ibas nu för analys, men när den är färdig kommer jag nog begära tillbaka disken och skicka den till den här sidan i stället och spara några tusen

Hehe, så kanske man också kan göra
Har dom någon felsökningsavgift eller är det gratis?
Citera
2017-07-24, 18:07
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ljushuvud
Hehe, så kanske man också kan göra
Har dom någon felsökningsavgift eller är det gratis?
Hos ibas kostar felsökningen 1300... Kan de rädda data blir totalkostnaden alltid 8000, så då "ingår" felsökningen alltså
Citera
2017-07-24, 19:10
  #8
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heljis
Kan de rädda data blir totalkostnaden alltid 8000, så då "ingår" felsökningen
Är datat mycket viktigt, såpass att det är värt 8000, då vill jag hellre råda till att ibas får uppdraget, än att nån hemmafixare pillrar i den och i värsta fall kvaddar disken såpass att inte ens ibas kan få ut nån data ur den sedan.
Visst kan det funka med hemmafixaren, han kan mycket väl få till det. Frågan är om det är värt att ta risken.
Citera
2017-07-25, 06:53
  #9
Medlem
Smakar det så kostar det.
Du får berätta hur du valde att göra sen!
Citera
2017-09-25, 20:12
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ljushuvud
Smakar det så kostar det.
Du får berätta hur du valde att göra sen!
Japp, här kommer en uppdatering.
Jag skickade som sagt disken till ibas för felsökning. Efter någon vecka fick jag tillbaka analysresultatet där de säger sig kunna rädda 99% av all data.
Analys 1290
Rekonstruktion 6700
Leveransmedia och kopieringsarbete 1875
Frakt och emballage 300
Totalt 10165kr.
Jag mailade tillbaka att det var för mycket pengar och att jag inte ville gå vidare, de erbjöd sig då att bjuda på leveransmedia och returfrakt på 2175kr. Totalkostnaden skulle då bli 8000kr.

Jag tog ändå disken i retur och fick då betala 1650 för analys och returfrakt (dvs pengar i sjön).
Jag skickade den direkt till hårddisklagning tillsammans med en tom disk.

Efter några dagar fick jag analysresultatet:
98-99% av innehållet på disken kunde räddas.
- Externa reparationer (mjukvara) 400kr
- Datarekonstruktion 1900kr
- Totalt 2300kr

Jag valde att gå vidare och har nu en fungerande disk bredvid mig.
Den totala kostnaden blev alltså ca 4000kr, varav 1650kr var till ibas eftersom jag redan skickat iväg den, men det är ändå endast 50% av vad kostnaden skulle blivit om jag valt att gå vidare hos ibas EFTER rabatt
Kan rekommendera hårddisklagning, det var inga problem alls och disken (samt data) fungerar som den ska.
Citera
2017-09-26, 22:00
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heljis
Japp, här kommer en uppdatering.
Jag skickade som sagt disken till ibas för felsökning. Efter någon vecka fick jag tillbaka analysresultatet där de säger sig kunna rädda 99% av all data.
Analys 1290
Rekonstruktion 6700
Leveransmedia och kopieringsarbete 1875
Frakt och emballage 300
Totalt 10165kr.
Jag mailade tillbaka att det var för mycket pengar och att jag inte ville gå vidare, de erbjöd sig då att bjuda på leveransmedia och returfrakt på 2175kr. Totalkostnaden skulle då bli 8000kr.

Jag tog ändå disken i retur och fick då betala 1650 för analys och returfrakt (dvs pengar i sjön).
Jag skickade den direkt till hårddisklagning tillsammans med en tom disk.

Efter några dagar fick jag analysresultatet:
98-99% av innehållet på disken kunde räddas.
- Externa reparationer (mjukvara) 400kr
- Datarekonstruktion 1900kr
- Totalt 2300kr

Jag valde att gå vidare och har nu en fungerande disk bredvid mig.
Den totala kostnaden blev alltså ca 4000kr, varav 1650kr var till ibas eftersom jag redan skickat iväg den, men det är ändå endast 50% av vad kostnaden skulle blivit om jag valt att gå vidare hos ibas EFTER rabatt
Kan rekommendera hårddisklagning, det var inga problem alls och disken (samt data) fungerar som den ska.

Gött att det löste sig för dig med
Synd på första felsökningsavgiften, men det lönade ju sig ändå att ta tillbaka den
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback